Lezersvraag: Blijft bpost nog interessant na de rally van 50 procent?

bpost © BELGAIMAGE
Daan Killemaes
Daan Killemaes Hoofdeconoom Trends

Sinds het dieptepunt van begin mei veerde de beurskoers van bpostgroup met 50 procent op. Is het nog de moeite om deze rally achterna te hollen?

Het management van bpostgroup stelde gisteren zijn plannen op middellange termijn voor. De ambitie is groter dan de markt had verwacht. In 2027 wordt gemikt op een omzet van minstens 5 miljard euro bij een bedrijfswinst van meer dan 275 miljoen euro. Dat zijn stevige prognoses in vergelijking met de bedrijfswinst van 150 tot 180 miljoen euro die het management voor dit jaar verwacht. Ook vergeleken met de huidige beurskapitalisatie van 415 miljoen, doet die prognose beleggers watertanden, want in drie à vier jaar tijd kan de inleg worden terugverdiend. De recente koersrally verandert die analyse nauwelijks. De koers en de beurskapitalisatie waren zo diep weggezakt dat een koersstijging van 50 procent slechts 150 miljoen euro aan beurswaarde scheelt. Er is dus nog veel ruimte voor een verder koersherstel als het management zijn ambitie kan waarmaken.

Lees verder onder grafiek

Verwacht echter geen rustig of lineair groeitraject richting 2027. Dit jaar staat de bedrijfswinst stevig onder druk. Ook 2026 belooft nog moeilijk te worden, al moet het postbedrijf vanaf dan opnieuw aanknopen met een noemenswaardige omzet- en winstgroei. Vanaf 2027 zouden de bedrijfswinst opnieuw hoger liggen dan in 2024. De volgende kwartalen worden dus nog moeilijk, wat de koers nog regelmatig naar af kan sturen. Correcties worden instapkansen, maar opnieuw op voorwaarde dat het transformatieplan op koers blijft.

Verlies van overheidscontracten

De omslag vergt tijd omdat de balans tussen de krimpende business en de groeimotoren nog negatief is. Het klassieke postverkeer daalt met 8 tot 10 procent per jaar, wat weegt op de omzet, de marges en de bedrijfswinst van die divisie. Bpost kan zich ook niet meer optrekken aan lucratieve overheidscontracten, zoals de krantenconcessie. Ook het stevige klantenverloop bij de Amerikaanse dochterbedrijf Radial zindert nog even na in de resultaten. De logistieke activiteiten, met het onlangs overgenomen Staci als een van de speerpunten, zijn de nieuwe groeimotor van het bedrijf, maar die groei kan op korte termijn nog niet de bressen in de historische activiteiten te dichten.

“We waren een postbedrijf dat ook pakjes bedeelde. Nu worden we een pakjesbedrijf, wat grote veranderingen inhoudt voor onze interne organisatie. Ook de focus verschuift. In plaats van volumes na te jagen mikken we voortaan op diensten met een hogere toegevoegde waarde. We vinden nieuwe groeimarkten in de logistieke dienstverlening aan bedrijven. Pilotprojecten rond nieuwe producten zijn succesvol. De volgende stap is die producten op schaal uit te rollen. De transformatie is een must. Het klassieke briefverkeer is een uitdovende business”, zegt CEO Chris Peeters.

De uitvoering van het transformatieplan wordt dus cruciaal om vanaf 2027 de beoogde resultaten te realiseren. Vooral de binnenlandse Last Mile-divisie wordt een stevige werf. Door het krimpende briefverkeer en het verlies van overheidscontracten dalen de omzet en de marges tot 2026. Pas vanaf 2027 kantelt de zaak, als het netwerk ook kan worden ingeschakeld voor de dienstverlening aan bedrijven. De positieve verrassing dit jaar is de sneller dan verwachte omslag bij de Amerikaanse dochter Radial. Na het grote klantenverlies tijdens de voorbije kwartalen zorgt de nieuwe aanpak om te mikken op kleinere klanten en nieuwe markten voor een dikker dan verwacht orderboek. Die betere gang van zaken in de Verenigde Staten lag mee aan de basis van het recente koersherstel.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content