Het herstel van de bioscoopuitbater in het tweede kwartaal was goed, maar niet goed genoeg.
De grootste bioscoopuitbater van het land (110 bioscopen, 1.144 schermen en ruim 200.000 zitplaatsen) kon halfweg 2025 de achterstand in het aantal bezoekers van het eerste kwartaal ophalen. In de eerste drie maanden ontving Kinepolis 6,45 miljoen bezoekers. Dat was 11,6 procent minder dan in de periode januari-maart van vorig jaar. Dankzij een sprong van 17,3 procent in het tweede kwartaal weet de bioscoopuitbater de eerste jaarhelft toch af te sluiten met een groei van het bezoekersaantal van 2,2 procent tot 14,28 miljoen.
De top vijf van de eerste jaarhelft bestaat uit A Minecraft Movie, Lilo & Stitch, Mufasa, The Lion King, Mission Impossible, The Final Reckoning en How to Train your Dragon.
De toename van het aantal bezoekers is enkel te danken aan Noord-Amerika met de Verenigde Staten (+13,2%) en Canada (+9,9%). In West-Europa zit enkel Spanje (+6,5%) echt in de plus. Nederland (-22,3% in het eerste kwartaal) maakt een spectaculaire remonte tot +0,3 procent. België (-3,7%) kon het verlies grotendeels, maar nog niet volledig goedmaken. Dat valt tegen, want België is heel belangrijk voor de winstmarge. Frankrijk (-9,9%) deed het als enige land nog slechter na zes dan na drie maanden.
We sluiten een verhoging van de positie in Kinepolis in de voorbeeldportefeuille niet uit.
Gelukkig blijven de succesformules van Kinepolis wel overeind. De omzetevolutie steeg opnieuw sterker dan het aantal bezoekers, dankzij hogere opbrengsten uit de verkoop van duurdere tickets (+5,5%), uit de verkoop van dranken en snacks (+9,9%) en een hogere consumptie van meer premium bioscoopervaringen. Het management gaat door met de investeringen in premium filmervaringen met een nieuwe overeenkomst voor negen IMAX-zalen, de opening van verschillende ScreenX-zalen en de introductie van loungers in enkele bioscopen.
De omzet klom met 6,2 procent van 242,8 naar 257,9 miljoen euro. De aangepaste ebitdal (bedrijfskasstroom aangepast voor huur) maakte een sprong van 23,6 procent, van 37,1 naar 45,8 miljoen euro, zodat er weer een deftig aangepast nettoresultaat van 7,0 miljoen euro of 0,26 euro per aandeel werd gerealiseerd, tegenover 0,1 miljoen euro of 0,00 euro per aandeel in het eerste halfjaar van 2024.
De netto financiële schuld, exclusief leasingverplichtingen, stond eind juni op 324,5 miljoen euro, wat hoger dan de 319,3 miljoen euro van eind vorig jaar. Maar er werd ook een nieuwe kredietlijn van 160 miljoen euro afgesloten, wat aangeeft dat het wellicht niet lang meer zal duren voor er een overname zal plaatsvinden. CEO Eddy Duquenne gaf het ook aan: “We bereiden ons voor op verdere externe expansie.”
Conclusie
De halfjaarresultaten hebben van Kinepolis opnieuw geen beursdiva gemaakt. Het herstel in het tweede kwartaal was goed, maar niet goed genoeg. De markt twijfelt eraan of het herstel wel voldoende zal doorgaan in de tweede jaarhelft. We kijken vooral naar de komende jaren. Een verdere normalisering in het aanbod van Hollywoord en het weer op gang trekken van de externe expansie moeten voor recordcijfers en een herwaardering van het aandeel zorgen. We sluiten een verhoging van de positie in de voorbeeldportefeuille de komende weken of maanden niet uit (koopwaardig, rating 1B).
Advies: koopwaardig
Risico: gemiddeld
Rating: 1B
Koers: 34,50 euro
Ticker: KIN BB
ISIN-code: BE0974274061
Markt: Euronext Brussel
Beurskapitalisatie: 944,1 miljoen euro
K/w 2024: 19
Verwachte k/w 2025: 14
Koersverschil 12 maanden: -12%
Koersverschil sinds jaarbegin: -13%
Dividendrendement: 1,6%