Inflatiedynamiek opnieuw ongunstig voor Colruyt

Colruyt-supermarkt | Foto: Getty

De resultaten van Colruyt, en dus ook zijn beurskoers, zijn sinds de coronacrisis de speelbal van inflatiegolven. In 2021 en 2022 kreeg de koers een stevige klap, omdat de inkoopprijzen veel sneller stegen dan de verkoopprijzen, wat de winstmarges onderuit haalde. In 2023 volgde een spectaculair herstel door een omgekeerde beweging. Dit jaar kantelde die prijsbewegingen opnieuw in het nadeel van Colruyt, waardoor de marge opnieuw licht onder druk stond. En als de voedselinflatie ook nog eens trager stijgt dan de algemene inflatie, dan wordt Colruyt een tweede keer geraakt, omdat de loonkosten via de automatische indexering van de lonen eerder de algemene inflatie volgen. In de eerste helft van dit boekjaar 2024-2025 daalde de marge op het niveau van de bedrijfswinst tot 4,5 procent, tegenover 4,7 procent in dezelfde periode vorig jaar.

Beleggers die tureluurs worden van die golven, mogen op beterschap rekenen. Nu de inflatie onder controle raakt, zal ook de stabiliteit en de voorspelbaarheid van de resultaten van Colruyt weer toenemen. Over het hele boekjaar streeft het management ernaar de 368 miljoen euro nettowinst van vorig boekjaar te evenaren. Dat impliceert een winst van ongeveer 2,8 euro per aandeel, goed voor een koers-winstverhouding van 14. De waardering van het aandeel is dus heel schappelijk, maar hefbomen voor een herwaardering zijn er niet meteen. De balans beantwoordt intussen opnieuw aan de hoge Colruyt-normen, met een nettokaspositie van 302 miljoen euro.

Niet alleen stokt het herstel van de winstmarge, ook de omzet liet een lichte daling met 0,5 procent zien. In een context van een lage voedselinflatie daalde de omzet in de winkels met 3,2 procent. Die stevige aderlating deed de beleggers schrikken. Het management wijst traditiegetrouw naar de competitieve Belgische retailmarkt en de onzekere economische omgeving, die op het consumentenvertrouwen weegt. Colruyt zag zijn marktaandeel dalen van 31,6 naar 31,2 procent, onder meer omdat een toenemend aantal zelfstandige winkels, vooral van de groep Ahold Delhaize, op zondag open is. Voor Colruyt is het te duur om de zondagsrust op te geven, omdat de groep met mensen in vaste loondienst werkt. Vorig jaar genoot Colruyt ook nog van de stakingsgolf bij Delhaize.

Op een ogenblik dat de kernactiviteit dus alle aandacht nodig heeft, investeert Colruyt stevig in zijn fitnessactiviteiten. Colruyt koopt veertig fitnessclubs in België over van NRG, om ze samen te voegen met de veertig clubs van de eigen keten JIMS. Winstgevend is die activiteit nog niet. Beleggers maken zich al langer zorgen dat te veel aandacht en kapitaal gaan naar nevenactiviteiten. De divisie Gezondheid & Welzijn en Non-Food, is goed voor slechts 4,2 procent van de omzet en 0,5 procent van de groepswinst. Voor het management blijft de divisie een belangrijke pijler van de langetermijnstrategie, dankzij het brede aanbod voor een gezonde levensstijl. De vooral jongere klanten moeten op die manier ook de weg naar de Colruyt-winkels vinden.

Conclusie

De prijsbewegingen kantelden dit jaar weer in het nadeel van Colruyt. De retailomzet staat ook onder druk door een afgebrokkeld marktaandeel en de toegenomen zondagsconcurrentie van Delhaize-winkels. In het beste geval zal Colruyt in dit boekjaar de winst van vorig jaar evenaren. De waardering is met een koers-winstverhouding van 14 heel schappelijk, maar bij gebrek aan groeivooruitzichten op de korte termijn ligt een herwaardering van het aandeel niet in het verschiet. Het advies blijft ‘houden’.

Koers: 37,6 euro
Ticker: COLR:BB
ISIN-code: BE0974256852
Markt: Euronext Brussel
Beurskapitalisatie: 4,8 miljard euro

K/w 2023-2024: 15
Verwachte k/w 2024-2025: 14
Koersverschil 12 maanden: -3%
Koersverschil sinds jaarbegin: -7%
Dividendrendement: 3,6%

Advies: houden
Risico: gemiddeld
Rating: 2B

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content