Einde van de tunnel lijkt in zicht bij bpost

Bpost © BELGAIMAGE

Het einde van de tunnel lijkt in zicht, maar de transformatie van het postbedrijf zal het geduld van beleggers nog een tijdje op de proef stellen.

De verwachtingen waren fors verlaagd, maar bpost presteerde volgens plan in het eerste kwartaal, ondanks de stakingsgolf die het bedrijf 6 miljoen euro bedrijfswinst kostte. Die groene scheuten zijn voor beleggers nog te weinig om een nieuwe lente te verwachten, maar mogelijk is het einde van de lange periode van winstdaling in zicht. Voor dit jaar bevestigt het management de prognose van een bedrijfswinst van 150 tot 180 miljoen euro, al wordt er een slag om de arm gehouden door de macro-economische onzekerheid en de commerciële naweeën van de staking. “De resultaten tonen dat onze transformatie op koers ligt en dat de overname van Staci strategisch de juiste keuze was”, zegt CEO Chris Peeters.

Op de investeringsdag op 3 juni zal het management een beter zicht geven op de perspectieven op middellange termijn. Voorlopig lopen beleggers nog met een grote boog om bpost heen. De beurskapitalisatie bedraagt nog 305 miljoen euro, of minder dan 2 keer de bedrijfswinst. Als het management opnieuw kan aanknopen met winstgroei, is een krachtig herstel van de koers mogelijk. 2025 wordt nog een moeilijk jaar, maar vanaf 2026 en zeker 2027 kan een nieuwe dynamiek ontstaan.

Het eerste kwartaal van 2025 werd nog gedomineerd door krimpcijfers. De omzet steeg met 12 procent, vooral dankzij de overname van Staci, maar door een verschrompeling van de marge tot 3,7 procent kelderde de bedrijfswinst met 40 procent tot 41,6 miljoen euro. Door de sterke stijging van de financiële lasten bleef er onder aan de streep zelfs een licht nettoverlies over.

De klassieke bedeling van post en pakjes in de Benelux – de divisie BeNe last-mile – zag niet alleen af van de stakingen. De inkomsten uit de verdeling van kranten daalden verder, terwijl ook de postvolumes met 8 procent afnamen. Het aantal bezorgde pakjes daalde door de stakingen met 2 procent, maar onderliggend neemt het pakjesvolume toe. Ondanks prijsverhogingen daalde de omzet van de divisie met 5,5 procent. De bedrijfswinst halveerde tot 27 miljoen euro. Het blijft een enorme uitdaging om de kosten af te stemmen op de dalende inkomsten. “Er lopen 22 transformatieprogramma’s. Proefprojecten lopen beter dan verwacht, maar missen nog schaal. Onze transformatie zit op koers”, zegt Peeters.

In de logistiekedienstverlening aan bedrijven lijkt het ergste achter de rug bij de Amerikaanse dochter Radial. Door het vertrek van enkele grote klanten daalde de omzet met 16 procent, maar ook hier zijn er groene scheuten. De werving van nieuwe, kleinere klanten ligt voor op schema. In Europa presteerde het overgenomen Staci zoals verwacht met een winstbijdrage van 13,1 miljoen euro in het eerste kwartaal. Ook Radial Europa en Activa Ants wisten de omzet aan te dikken, maar de dochterbedrijven halen de marges van Staci nog niet. Per saldo leverde de divisie slechts een bedrijfswinst van 6,8 miljoen bij een povere marge van 1,6 procent.

De crossborder-divisie is de stabielste. De omzet daalde weliswaar met 5 procent, waarbij de handelsonzekerheid weegt op het internationale pakjesverkeer. Dankzij relatief stabiele marges daalde ook de bedrijfswinst slechts met 9 procent tot 19,3 miljoen euro.

Conclusie

Ondanks de stakingen kon bpost de jaarverwachtingen handhaven. Het einde van de tunnel lijkt in zicht, maar de transformatie zal het geduld van beleggers nog een tijdje op de proef stellen. In de waardering zit, gegeven een beurskapitalisatie van minder dan 2 keer de bedrijfswinst, al veel slecht nieuws gevat, maar de groene scheuten moeten verder wortel schieten voor we het advies verhogen.

Advies: houden
Risico: gemiddeld
Rating: 2B
Koers: 1,53 euro
Ticker: BPOST
ISIN-code: BE0974268972
Markt: Euronext Brussel
Beurskapitalisatie: 305 miljoen euro
K/w 2024: 5
Verwachte k/w 2025: 5
Koersverschil 12 maanden: -55%
Koersverschil sinds jaarbegin: -22%
Dividendrendement:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content