Groei gaat hard bij Lotus Bakeries
Er is een spreekwoord dat zegt: ‘Mooie liedjes duren niet lang’. Maar bij de Lotus Bakeries duurt het mooie liedje wel al héél lang. Ondanks de hooggespannen verwachtingen wist het bedrijf voor de zoveelste keer zeer aangenaam te verrassen en een nieuwe recordkoers neer te zetten.
Het boekjaar 2023 bracht de omzet voor boven 1 miljard euro (1,063 miljard euro). Daar komt nu bijna 100 miljoen euro in één jaar bij (+98,2 miljoen). Van 501,1 miljoen euro in de eerste helft van vorig jaar ging het naar 599,3 miljoen euro in dezelfde periode dit jaar. Die geweldige klim van 19,6 procent wordt nog ‘epischer’ als we ziet dat hij te danken is aan meer dan 16 procent volumegroei over alle geografische regio’s heen. Vorig jaar was dat ongeveer 10 procent. De trein van de succesvolle mondialisering van Lotus Biscoff, het speculooskoekje, dendert dus in een steeds hoger tempo door. Het is de sterkste groeier in de top tien van de koekjesmerken. Het staat nu voor het eerst in de top vijf. De ambitie is de top drie te halen. Naast het koekje gaat het ook om de speculoospasta (Lotus Biscoff Spread), het Lotus Biscoff Sandwich Cookie (concurrent voor het best verkochte koekje, Oreo), Lotus Biscoff Ice Cream en Lotus Biscoff Chocolade.
De tweede groeimotor is de verdere ontplooiing in steeds meer landen van de gezonde snacks (Bear, Nakd, Trek en Kiddylicious). Ook daar nam de omzet in de eerste jaarhelft met dubbele cijfers toe: zowat 10 procent in ‘bakermat’, het Verenigd Koninkrijk, maar om en bij 20 procent internationaal.
De derde pijler zijn de lokale specialiteiten. Daar is groeien veel minder vanzelfsprekend, maar 2023 is ook voor die tak een aangename verrassing met 15 procent omzetgroei.
De afgelopen twee jaar heeft Lotus Bakeries een recordbedrag van 197 miljoen euro geïnvesteerd. Desondanks blijft de netto financiële schuld laag: 171 miljoen euro of 0,7 keer de recurrente bedrijfskasstroom (rebitda). Lotus Bakeries kan dus een stevige overname aan, maar dat hoeft niet en de focus zal blijven liggen op de uitbreidingsinvesteringen: een verdubbeling van de capaciteit in de Amerikaanse fabriek van Mebane en de bouw van een derde Lotus Biscoff-fabriek in Thailand, operationeel tegen 2026.
De omzettoename is sterk, maar de lage schuldgraad natuurlijk ook. Die is vooral een gevolg van het feit dat de onderliggende ebitda (bedrijfskasstroom) minstens de omzetgroei volgt. De onderliggende ebitda steeg met 20,9 procent, van 95,8 miljoen euro tot 115,8 miljoen. Dat levert een ebitda-marge van 19,3 procent op. Het nettoresultaat klom naar 72,1 miljoen euro (+21,8%) of 88,3 euro per aandeel.
Twee belangrijke feiten uit de eerste jaarhelft moeten we nog meegeven. Ten eerste dat Lotus Bakeries eindelijk is opgenomen in de Bel-20. Ten tweede, en nog belangrijker voor de toekomst, is er het strategisch partnership met Mondelez (Oreo, Lu,…), om Biscoff in India te produceren en te verkopen, maar ook om samen chocolade-Biscoff-producten te maken.
Conclusie
Lotus Bakeries bevestigt eens te meer zijn status van uitzonderlijke groeier op Euronext Brussel. We moeten ook wel aangeven dat het bedrijf stilaan de productiecapaciteit mist om dat hoge groeitempo aan te houden. Tegen 59 keer de verwachte winst 2024 en 52 keer die prognose voor volgend jaar is de waardering extreem hoog en helemaal ‘on-Euronext Brussels’. U moet misschien nog niet alles verkopen, maar we denken dat u ook dit steraandeel de komende maanden goedkoper zal kunnen terugkopen. Vandaar toch de adviesverlaging.
Advies: verkopen
Risico: laag
Rating: 3A
Koers: 10.820 euro
Ticker: LOTB BB
ISIN-code: BE0003604155
Markt: Euronext Brussel
Beurskapitalisatie: 8,91 miljard euro
K/w 2023: 62
Verwachte k/w 2024: 59
Koersverschil 12 maanden: +52%
Koersverschil sinds jaarbegin: +33%
Dividendrendement: 0,5%
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier