De komst van Johannes Huth gaf het aandeel dit jaar een nieuw elan.
‘Hou het eenvoudig’ is het adagio van Johannes Huth, sinds mei de CEO van GBL. Dat houdt in dat de holding meer kapitaal zal stoppen in activa die renderen en minder zal investeren in zaken die niet opbrengen. Dat klinkt vanzelfsprekend, maar GBL is al jaren op zoek naar een strategie die de aandeelhouders een fraaie return oplevert. Over de laatste vijf jaar is de jaarlijkse return, berekend met herinvestering van het dividend in aandelen GBL, zelfs negatief met een gemiddeld rendement van -1,92 procent.
De focus verschuift naar directe investeringen in niet-genoteerde bedrijven, geïnspireerd door de successen die de voorbije jaren met de gezondheidsbedrijven Affidea en Sanoptis behaald werden. Sinds de overname van Affidea in 2022 is de omzet van de Europese verstrekker van geavanceerde diagnostiek en ambulante zorg met 73 procent gestegen. De brutowinst dikte 126 procent aan sinds 2022. Dit jaar steeg de actiefwaarde van het belang met 478 miljoen euro. In oktober pompte de holding nog 150 miljoen euro vers kapitaal in het bedrijf om groeipotentieel mogelijk te maken. GBL wil meer van die succesverhalen, zonder dat investeringen in beloftevolle bedrijven een garantie op rendement zijn. Aan de investering in Canyon bijvoorbeeld beleefde de holding nog niet te veel plezier omdat een overaanbod aan mountainbikes en niet-elektrische stadsfietsen op de winstgevendheid weegt.
Om te kunnen investeren heeft GBL geld vrijgemaakt door een deel te verkopen van GBL Capital, het vehikel dat via fondsen belegt in private activa. Die beleggingen leveren niet de verhoopte rendementen op. In de eerste negen maanden van dit jaar was er zelfs een waardedaling met 274 miljoen op een portefeuille van 2,7 miljard euro. Een groot deel van die portefeuille werd begin november verkocht voor 1,5 miljard euro tegen een korting van 9 procent op de nettoactiefwaarde. Mogelijk wordt ook de rest van de portefeuille verkocht. Ook het vermogensbeheer voor derden wordt afgebouwd.
Door de relatief grote afboeking op de portefeuille van GBL Capital daalde de nettoactiefwaarde van de holding in het derde kwartaal met bijna 3 procent onverwacht veel tot 104,8 euro per aandeel. Ook de relatief zwakke prestaties van de beursgenoteerde belangen wegen op de actiefwaarde. Die activa zijn goed voor 54 procent van de portefeuille, met SGS, Pernod Ricard, adidas en Imerys als belangrijkste participaties. In de eerste negen maanden van het jaar daalde de waarde van zowat alle beursgenoteerde participaties, goed voor een verlies van 1,2 miljard euro aan beurswaarde. De operationele prestaties van die bedrijven zijn daarom niet slecht, maar spectaculair koersherstel zit ook niet meteen in de kaarten.
De portefeuille kan dus vers bloed gebruiken om de rendementen te verbeteren. Zoals eerder aangekondigd wil de holding in de periode 2024-2027 voor 5 miljard euro desinvesteren. Die doelstelling is voor 80 procent gerealiseerd. Dat geld dient niet alleen om de nieuwe strategie verder vorm te geven. Het vloeit ook naar de aandeelhouders in de vorm van een royaal dividend van 5 euro per aandeel en de inkoop van eigen aandelen.
Conclusie
De komst van Johannes Huth met de bijbehorende strategische koerswijziging gaf het aandeel dit jaar een nieuw elan. De recente povere kwartaalresultaten tonen echter aan dat de bijsturing een werk van lange adem wordt. Het aandeel noteert met een korting van ongeveer 30 procent op de intrinsieke waarde, maar duurzaam koersherstel is pas mogelijk als de beloofde returns afgeleverd worden. Het advies blijft houden.
Risico: gemiddeld
Rating: 2B
Koers: 74,5 euro
Ticker: GBLB
ISIN-code: BE0003797140
Markt: Euronext Brussel
Beurskapitalisatie: 9,9 miljard euro
K/w 2024: 15
Verwachte k/w 2025: –
Koersverschil 12 maanden: +17%
Koersverschil sinds jaarbegin: +13%
Dividendrendement: 7%