D’Ieteren Group blijft een aantrekkelijke holding

De volgende jaren beloven rustige vastheid bij D’Ieteren Group.

De volgende jaren beloven iets saaier te worden bij D’Ieteren Group, maar dat is geen slecht nieuws. De holding kan wat rust gebruiken na de herschikking van de familiale aandeelhoudersstructuur, die vorig jaar gepaard ging met de uitkering van een uitzonderlijk dividend van 71 euro per aandeel. Die uitkering verhoogde de schulden van de groep met 4 miljard euro en de rentelasten met 180 miljoen euro per jaar. De volgende kwartalen ligt de focus daarom op schuldafbouw. Grotere overnames lijken op kortere termijn weinig waarschijnlijk.

Zoals de kaarten nu liggen, zullen de cashflows de volgende jaren vrij royaal stromen, vertrekkend van resultaten die een gematigde groei laten zien. Het bedrijf kan voortborduren op de goede prestaties van de voorbije jaren. In de periode 2021-2024 steeg de aangepaste groepswinst van 486 miljoen euro tot 1,1 miljard euro. Belron blijft de hofleverancier van de groepswinst, maar de afhankelijkheid van Belron is kleiner geworden dankzij de toenemende winstbijdrage van andere dochterondernemingen zoals D’Ieteren Auto, PHE en TVH. In 2021 leverde Belron nog ruim 70 procent van de aangepaste groepswinst aan tegenover ongeveer 50 procent in 2024.

De portefeuille van de holding is dus meer gebalanceerd, zonder dat de bijdrage van Belron te veronachtzamen is. De winstbijdrage van Belron is vandaag groter dan de totale groepswinst in 2021 dankzij een stijging van de bedrijfswinst met gemiddeld 18 procent per jaar. D’Ieteren Auto, TVH en PHE scoorden in de periode 2021-2024 een gemiddelde winstgroei van respectievelijk 38 procent, 6 procent en 19 procent. Alleen Moleskine raakte de voorbije jaren niet uit het slop, maar het management heeft de schriftjesmaker nog niet afgeschreven.

Die behoorlijk indrukwekkende groeicijfers zijn de volgende jaren niet vol te houden. Op groepsniveau houdt het management het op een winstgroei met ongeveer 5 procent in de periode 2024-2028. Belron blijft daarbij de drijvende kracht. De hersteller van voertuigbeglazing surft op het stijgende aandeel autoruiten uitgerust met veiligheidssystemen, wat een herstelling lucratiever maakt voor Belron. Die trend zorgt niet alleen voor een omzetgroei van 7 à 8 procent per jaar, ook de operationele winstmarge moet de kaap van 25 procent kunnen ronden tegen 2028. De stijgende winst vertaalt zich in een pak vrije cashflow, zodat Belron de hoge schuldenlast vrij snel kan afbouwen tot ongeveer 3 keer de bedrijfscashflow, tegenover ruim 5 keer vandaag. PHE en TVH kunnen het groeitraject van de voorbije jaren voortzetten, terwijl D’Ieteren Auto, na een zeer sterk 2024, gas moet terugnemen.

De gang van zaken in het eerste kwartaal tonen een voorafname op de verwachte resultaten voor de volgende jaren. Het management meldt dat de meeste dochterbedrijven de operationele prestaties verbeteren, met Belron opnieuw als primus dankzij een omzetstijging met 6,4 procent. De gestegen rentelasten verhinderen dat de aangepaste groepswinst dit jaar zal stijgen. Het management bevestigt de eerder uitgesproken verwachting dat de groepswinst dit jaar licht zal dalen.

Conclusie

De volgende jaren beloven rustige vastheid bij D’Ieteren Group. Een gestage stijging van de omzet gaat gepaard met aantrekkelijke vrij cashflows. Dat laat een snelle afbouw van de fors gestegen schuldpositie toe. Bij een verwachte aangepaste winst van bijna 14 euro per aandeel bedraagt de koers-winstverhouding 13. De waardering is voldoende aantrekkelijk om het koopadvies te behouden.

Advies: kooppwaardig
Risico: gemiddeld
Rating: 1B

Koers: 178 euro
Ticker: DIE:BB
ISIN-code: BE0974259880
Markt: Euronext Brussel
Beurskapitalisatie: 9,5 miljard euro
K/w 2024: 12
Verwachte k/w 2025: 13
Koersverschil 12 maanden: -12%
Koersverschil sinds jaarbegin: +10%
Dividendrendement: 0,9%

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content