CMB.Tech is een kandidaat voor voorbeeldportefeuille

De vooruitzichten voor de belangrijkste divisies droge bulk en olietankers zijn gunstig.

CMB.Tech blijft evolueren van de pure speler in olietankers die Euronav was naar een leidinggevende gediversifieerde speler in duurzame scheepvaart. Op 20 augustus rondde CMB.Tech de fusie met het Noorse Golden Ocean af. De fusie was een aandeel-voor-aandeeltransactie, waarbij de aandeelhouders van Golden Ocean per bestaand aandeel 0,95 aandelen van CMB.Tech ontvingen en in de gecombineerde groep 30 procent van de uitstaande aandelen aanhouden. Het aandeel CMB.Tech behield naast zijn noteringen op Euronext Brussel en New York (NYSE) ook de notering op Euronext Oslo die Golden Ocean had. Cruciaal voor institutionele investeerders is de enorme sprong van het percentage vrij verhandelbare aandelen van 8 naar 38 procent.

Met de vloot van 89 drogebulkschepen van Golden Ocean erbij wordt CMB.Tech een wereldspeler in droge bulk en ontstaat een groep met ruim 250 schepen (waarvan 44 nog in bestelling) die actief zijn in vijf scheepvaartdivisies: olietankers, drogebulkschepen, chemicaliëntankers, containerschepen en offshore windschepen en havenschepen. Van die vloot zullen meer dan tachtig schepen kunnen worden aangedreven door ammoniak of waterstof voor koolstofarm transport. De vloot heeft bovendien een lage gemiddelde leeftijd omtrent zes jaar en een gezamenlijk orderboek van ongeveer 3 miljard dollar (2,93 miljard op 30 juni). In het tweede kwartaal werden acht nieuwbouwschepen aan de vloot toegevoegd. Tegen eind 2025 zal de vloot uitbreiden naar 218 schepen en tegen eind 2026 naar 241 schepen.

Tegelijk worden regelmatig oudere schepen verkocht. Dat leverde in het tweede kwartaal een meerwaarde van 57,1 miljoen dollar op. In het derde kwartaal zal de verkoop van twee schepen een meerwaarde van 39,3 miljoen opleveren. In het vierde kwartaal is al een verkoop gepland die 20,4 miljoen dollar meerwaarde zal opleveren.

Hoewel gemiddeld hoger dan in het eerste kwartaal lagen de gerealiseerde dagverhuurtarieven in het tweede kwartaal onder het niveau van het tweede kwartaal van 2024. Voor de VLCC’s (very large crude carriers) bedroeg het daggemiddelde 44.981 dollar tegenover 50.500 dollar vorig jaar en 35.101 dollar in het eerste kwartaal. Na zes maanden is er daling van 45.600 dollar in 2024 naar 39.774 dollar. Voor de Suezmax-schepen was er nagenoeg een stagnatie tegenover het eerste kwartaal met respectievelijk 41.391 dollar en 40.160 dollar, ruim onder de 49.500 dollar van vorig jaar. Na zes maanden geeft dat een daling van 54.600 dollar naar 40.314 dollar per dag. Bij de drogebulkschepen was er een stijging van 18.393 dollar in het eerste kwartaal naar 23.081 dollar, maar ruim onder het niveau van vorig jaar (36.731 dollar), met na zes maanden een daling van 31.504 dollar naar 20.975 dollar.

De groepsomzet steeg door de toegenomen vloot van 252 miljoen dollar vorig jaar naar 387,8 miljoen, maar het nettoresultaat daalde van 184,8 miljoen winst naar een beperkt verlies van 7,6 miljoen. Dat was een gevolg van hogere operationele kosten, minder meerwaarden en hogere financiële kosten. CMB.Tech kondigde de uitkering aan van een tussentijds brutodividend van 0,05 dollar per aandeel.

Conclusie

Het aandeel van CMB.Tech plooide onlangs terug na een tussenspurt die volgde op een aantal koopadviezen. De waardering tegen circa 0,7 keer de intrinsieke waarde is aantrekkelijk. De vooruitzichten voor de belangrijkste divisies droge bulk en olietankers zijn gunstig. We bekijken een opname in de voorbeeldportefeuille.

Advies: koopwaardig
Risico: gemiddeld
Rating: 1B
Koers: 7,99 euro
Ticker: CMBT BB
ISIN-code: BE0003816338
Markt: Euronext Brussel
Beurskapitalisatie: 2,52 miljard euro
K/w 2024: 2
Verwachte k/w 2025: 14,5
Koersverschil 12 maanden: -43%
Koersverschil sinds jaarbegin: -20%
Dividendrendement: 0,6%

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise