Bud Light-rel blijft wegen op AB InBev

*  

De Bud Light-rel in de Verenigde Staten woog met Kerstmis nog altijd op de cijfers van AB InBev. Midden april draaide een marketingcampagne voor Bud Light met de transgenderrechtenactiviste en socialemediafenomeen Dylan Mulvaney uit op een fiasco. Conservatief Amerika reageerde heftig, met een boycot van Bud Light tot gevolg. De verkoopcijfers daalden drastisch. In het vierde kwartaal was er nog altijd niet veel beterschap.


De volumes in Noord-Amerika zakten opnieuw met 15,3 procent op vergelijkbare basis, nog forser dan analisten hadden gevreesd. De autonome (zonder overnames en desinvesteringen) omzetafname bedroeg zelfs 17,3 procent. Omdat de marketingkosten voor Bud Light waren opgetrokken, om de schade te beperken, ging de aangepaste bedrijfskasstroom (ebitda) voor Noord-Amerika 34,2 procent lager. Daardoor zakt de ebitda-marge in die regio met in principe heel hoge marges nu zelfs onder 30 procent (29,2%). Het gewicht van Noord-Amerika in de aangepaste ebitda is onder 20 procent gedoken (19,6%, tegenover nog 35,5% in het laatste kwartaal van 2022).


Gelukkig is AB InBev een wereldspeler, zodat de prestaties elders de schade kunnen beperken. Zo kende het concern in Midden-Amerika (landen als Mexico, Colombia en Peru) wel een sterk 2023. De groeps-ebitda steeg er naar een uitzonderlijke 48,9 procent, tegenover 47,8 procent in het laatste kwartaal van 2022. Dat Midden-Amerika zo in het laatste kwartaal goed was voor 44,5 procent van de aangepaste ebitda van de groep, is wel riskant voor het evenwicht van het concern.


Zuid-Amerika bevestigde de sterke prestatie van het derde kwartaal. De ebitda steeg er van 33,4 naar 35,8 procent.


Europa was een mager beestje met een ebitda-marge van slechts 30 procent tegenover een gemiddelde verwachting van 32,8 procent.


Op groepsniveau zakte de autonome volumegroei in het vierde kwartaal met 2,6 procent, tegenover een verwachte 1,5 procent. De totale kwartaalomzet van 14,47 miljard dollar houdt een organische toename van 6,2 procent in ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar, maar in absolute cijfers lag de omzet 1,3 procent lager op jaarbasis.


Door andermaal een goede kostenbeheersing viel de winstgevendheid nog wel mee. De ebitda-marge bleef op het niveau van hetzelfde kwartaal vorig jaar (33,7%), maar de markt mikte gemiddeld wel op 34,7 procent. De aangepaste winst per aandeel van 0,82 dollar lag boven de consensus (0,81 dollar), maar onder het cijfer in het vierde kwartaal van vorig jaar (0,86 dollar). Op jaarbasis geeft dat een stabiele aangepaste winst per aandeel van 3,05 dollar per aandeel (3,03 dollar in 2022), mede dankzij een toename van de onderliggende ebitda met 7 procent. Ook niet zo denderend is de vaststelling dat de schuldgraad (netto financiële schulden/ebitda) maar weinig is afgebouwd. De ratio zakt van 3,51 eind 2022 naar 3,38 eind vorig jaar.

Conclusie

De koersreactie valt mee, maar niemand is het voorbije decennium vrolijk geworden van een belegging in de grootste brouwer ter wereld. Voor de komende tijd zien we te weinig koerspotentieel voor het aandeel. De waardering is niet bijster aantrekkelijk, tegen 18 keer de verwachte winst en 10 keer de verhouding ondernemingswaarde (ev) ten opzichte van de bedrijfskasstroom (ebitda), gezien de twijfels in de VS blijven, geen nieuw inkoopprogramma van eigen aandelen is aangekondigd en de klassieke vooruitzichten (+4 à 8% organische groei in ebitda) niet verrassen.

Voor de komende tijd zien we te weinig koerspotentieel voor het AB InBev-aandeel.

Advies: houden/afwachten

Risico: laag

Rating: 2A

Koers: 57,35 euro

Ticker: ABI BB

ISIN-code: BE0974293251

Markt: Euronext Brussel

Beurskapitalisatie: 115,80 miljard euro

K/w 2023: 23

Verwachte k/w 2024: 18

Koersverschil 12 maanden: +1%

Koersverschil sinds jaarbegin: -2%

Dividendrendement: 1,4%

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content