Het derde kwartaal is bij bpost traditioneel geen hoogvlieger en dat is dit jaar niet anders. Het logistieke bedrijf deed het met een bedrijfsverlies van 12 miljoen euro minder goed dan verhoopt, maar het management houdt vast aan de prognose van ongeveer 180 miljoen euro bedrijfswinst voor dit jaar. Dan moet bpost in het zeer belangrijke vierde kwartaal een bedrijfswinst van ongeveer 90 miljoen euro behalen. Dat is evenveel als in het vierde kwartaal van 2024.
Het management houdt een slag om de arm. “Aanhoudende waakzaamheid is nodig in uitdagende marktomstandigheden, nu de evolutie van de volumes en de fasering van de piekvolumes voor het eindejaar in België en internationaal onzeker blijven”, stelt het bedrijf. Die halve waarschuwing doet beleggers vraagtekens plaatsen bij de vooruitzichten voor de piekperiode. De waardering is laag, gezien de beurskapitalisatie van 360 miljoen euro, maar beleggers wachten tot de resultaten het transformatieplan bewijzen. Tegen 2027 mikt het management op een bedrijfswinst van 275 miljoen euro.
Vooral de logistiekedienstverlening aan bedrijven moet bpost een nieuwe toekomst geven, maar net die divisie kende een moeilijk derde kwartaal. De winstbijdrage van het vorig jaar overgenomen Staci zit op schema, maar het Amerikaanse dochterbedrijf Radial blijft een zorgenkind. Door het verlies van grote klanten is de omzet met liefst 29 procent gedaald in het derde kwartaal. Over de eerste negen maanden van het jaar staat het omzetverlies op 24 procent, of 154 miljoen euro. “Dit omzetverlies is zoals eerder aangekondigd. Dit is het omzetdieptepunt, maar het herstel zal tijd vragen”, zei CFO Philippe Dartienne bij de publicatie van de resultaten van het derde kwartaal.
Bij Radial leverden de vertrokken grote klanten elk ongeveer 50 miljoen euro omzet aan. Het bedrijf mikt nu op kleinere klanten, goed voor een omzet van ongeveer 5 miljoen euro per klant. Radial strikte er al zestien, maar er zijn er nog veel meer nodig voor omzet- en winstherstel. Radial werkt efficiënter, maar de verdeling van vaste kosten over een lagere omzet weegt nog op de rendabiliteit. Per saldo dook de aangepaste bedrijfswinst van de divisie nipt onder nul. De volgende kwartalen zou de positieve winstbijdrage van de Europese activiteiten opnieuw de bovenhand moeten halen.
In de klassieke business, post en pakjes in België en Nederland, blijft het fietsen tegen de wind. Het postvolume daalt met 10 procent, wat niet helemaal gecompenseerd wordt door prijsverhogingen, een hoger pakjesvolume en een efficiëntere werking. De omzet daalde in vergelijking met dezelfde periode met 1,4 procent en de aangepaste bedrijfswinst dook 9,4 miljoen euro in het rood. Strategische initiatieven, zoals de uitrol van pakjesautomaten en efficiëntere bezorgrondes, moeten ervoor zorgen dat deze divisie op jaarbasis een beperkte winstmarge behoudt.
De derde divisie van het grensoverschrijdende pakjesverkeer doet wél goede zaken. De omzet steeg met 8 procent, vooral dankzij een schier eindeloze stroom aan pakjes die besteld worden bij een aantal grote Chinese e-commercespelers. Dat leverde een winstbijdrage van 17 miljoen euro op bij een bedrijfswinstmarge van 11,4 procent.
Conclusie
Beleggers putten geen vertrouwen uit een moeilijk derde kwartaal, terwijl ook het cruciale vierde kwartaal zich als uitdagend aankondigt. Het management houdt vast aan een bedrijfswinst van 180 miljoen over 2025, wat een heel beperkte waardering oplevert, gegeven de beurskapitalisatie van 360 miljoen euro. Voor duurzaam koersherstel moet het transformatieplan bewezen worden met solide resultaten. Het advies blijft ‘houden’.
Advies: houdenRisico: gemiddeld
Rating: 2B
Koers: 1,83 euro
Ticker: BPOST
ISIN-code: BE0974268972
Markt: Euronext Brussel
Beurskapitalisatie: 364 miljoen euro
K/w 2024: 5
Verwachte k/w 2025: 4
Koersverschil 12 maanden: -18%
Koersverschil sinds jaarbegin: -8%
Dividendrendement: –