De meeste smaken van voedingswaren zijn een lokaal gegeven. Iets wat hier doorgaans lekker wordt gevonden, lust de consument enkele honderden kilometers verderop vaak niet meer. Maar af en toe kan een smaak de wereld veroveren. Zo is het speculooskoekje (Lotus Biscoff) een wereldwijd icoon geworden. Lotus Biscoff maakt nu wereldwijd 11,9 miljard koekjes. Die leveren 57 procent van de groepsomzet.
In de eerste zes maanden was er een groei met 11 procent, de maximale toename die met de huidige productiecapaciteit mogelijk is. Er is wel beterschap in zicht. Tegen mei volgend jaar zou de nieuwe fabriek in het Thaise Chonburi, die de groei in de regio Asia Pacific moet faciliteren, op volle toeren moeten draaien.
Biscoff heeft de ambitie van de top vijf door te stijgen naar de top drie van de wereld. Daarvoor is nog een verdubbeling van de huidige volumes en omzet nodig. De focus ligt op het koekje en de speculoospasta. Voor de groei voor Biscoff-chocolade en -ijs gaat de groep voor partnerships (Mondelez, Froneri).
De tweede groeimotor is de verdere ontplooiing in steeds meer landen van de gezonde snacks (Bear, Nakd, Trek en Kiddylicious), goed voor 25 procent van de groepsomzet. De groei in de eerste jaarhelft lag met 16 procent in lijn met het langjarig gemiddelde van 17 procent sinds de start zowat een decennium geleden.
De derde pijler van de groep zijn de lokale specialiteiten, zoals de Luikse Wafels, Peijnenburg-ontbijtkoek, Snelle Jelle). Daar is groeien veel minder vanzelfsprekend. De omzet bleeft stabiel in de eerste jaarhelft.
Het unieke groeiverhaal maakt van Lotus Bakeries een fraaie dividendgroeier. In 2010 keerde het nog 8,80 euro bruto per aandeel als dividend uit aan de aandeelhouders. In 2025 was dat 76 euro bruto per aandeel, goed voor een gemiddelde jaarlijkse groei van 10,5 procent over die vijftien jaar. De dividendgroei versnelt nog: van 19 procent gemiddeld over de voorbije vijf jaar naar bijna 24 procent gemiddeld over drie jaar en 31 procent voor het voorbije boekjaar. Het zal hooguit nog twee jaar duren alvorens het brutodividend meer dan 100 euro per aandeel zal bedragen.
De omzetgroei van 11 procent in de eerste zes maanden van het boekjaar stuwde de onderliggende ebitda (bedrijfskasstroom) 11,7 procent hoger, tot 129,3 miljoen euro. Perfect in lijn met de gemiddelde analistenverwachting van 129,0 miljoen. Dat levert een ebitda-marge van 19,3 procent op.
Het nettoresultaat maakte een sprong van 10,1 procent, tot 79,4 miljoen euro of 97,75 euro per aandeel. Dat cijfer lag lichtjes boven de analistenconsensus.
Dit en volgend jaar wordt voor een recordbedrag van circa 250 miljoen euro geïnvesteerd. Desondanks blijft de netto financiële schuld laag: 171 miljoen euro of amper 0,6 keer de recurrente bedrijfskasstroom (rebitda).
Conclusie
Lotus Bakeries blijft een uitzonderlijk groeiverhaal op Euronext Brussel. Dat unieke karakter zorgt ook voor een steeds bovengemiddelde waardering (38 keer de winst 2025). Dat is al niet meer de 60 keer van een jaar geleden. Het aandeel is de voorbije twaalf maanden een derde van de beurswaarde kwijt. Voor een aandeel met een koers van bijna 8.000 euro is het natuurlijk moeilijk te stellen dat we een eerste positie aanbevelen. Dat zit wel achter de adviesverhoging naar ‘koopwaardig’. Wie van plan is één aandeel te kopen, kan beter nog even wachten. Hebt u de nodige middelen voor meerdere aandelen, dan kunt u het eerste aanschaffen.
Risico: laag
Rating: 1A
Koers: 7.880 euro
Ticker: LOTB BB
ISIN-code: BE0003604155
Markt: Euronext Brussel
Beurskapitalisatie: 6,43 miljard euro
K/w 2024: 42
Verwachte k/w 2025: 38
Koersverschil 12 maanden: -34%
Koersverschil sinds jaarbegin: -27%
Dividendrendement: 1,0%