Ahold Delhaize biedt een royaal dividendrendement en duurzaam groeiende uitkeringen. Het is dan ook een vaste waarde in een basisportefeuille. Ahold Delhaize is een van de grootste foodretailers ter wereld, in 2016 ontstaan uit de fusie van het Nederlandse Ahold en het Belgische Delhaize. De groep telt zo’n 7.700 winkels wereldwijd, voornamelijk supermarkten met een gemiddelde omvang van 1.700 vierkante meter.
In 2024 kwam de omzet uit op 89 miljard euro, waarvan 61 procent uit de Verenigde Staten. Anders dan concurrenten als WalMart en Kroger heeft Ahold Delhaize geen landelijke dekking in de VS, maar een sterke aanwezigheid aan de Oostkust. Daar heeft het leidende marktposities in 22 staten, van Vermont tot Georgia. Dankzij die regionale focus kan Ahold Delhaize zijn formules en assortiment beter afstemmen op de lokale consumentenvoorkeuren.
Met zijn Albert Heijn-supermarkten is de groep ook de grootste foodretailer van Nederland, goed voor 20 procent van de omzet. Daar bezit de onderneming ook bol.com, Etos en Gall & Gall. Ook in België behoort Ahold Delhaize tot de belangrijkste supermarktspelers. Buiten de Benelux is het concern actief in Tsjechië, Griekenland, Roemenië en Servië. Na de recente overname van Profi klimt het naar de tweede plaats op de Roemeense retailmarkt, met een geschat marktaandeel van bijna 15 procent.
Dankzij die nummer 1 of 2-marktposities heeft Ahold Delhaize een relatief hoge winstgevendheid en een sterke vrije kasstroom. Die laatste zal dit jaar naar verwachting minstens 2,2 miljard euro bedragen, ruim 20 procent meer dan in 2019. Sindsdien is de aangepaste winst per aandeel bovendien gestegen van 1,71 naar 2,55 euro in 2024, een samengestelde groei van gemiddeld 8,4 procent per jaar. De groei krijgt een impuls van de constante inkoop van eigen aandelen, waarvoor het concern ook dit jaar weer 1 miljard euro uittrekt.
Aanhoudende dividendgroei
Het dividend steeg nog wat harder, jaarlijks gemiddeld met 9,0 procent, naar 1,17 euro per aandeel in 2024. Daarmee is de pay-outratio opgelopen van 44 naar 46 procent, in lijn met de beoogde bandbreedte van 40 à 50 procent van de onderliggende nettowinst. Ahold Delhaize blijft inzetten op een duurzame groei van het dividend, dat twee keer per jaar wordt uitgekeerd. Gezien het sterke trackrecord, de solide balans en de ruime vrije kasstroom is die doelstelling goed onderbouwd. Het concern heeft de afgelopen jaren bewezen bovengemiddeld winstgevend te kunnen opereren in sterk concurrerende markten en wil de komende periode zelfs sneller groeien dan de markt.
Dankzij aanzienlijke kostenbesparingen kan Ahold Delhaize de prijzen in de winkels verlagen. Dat drukt op de korte termijn de marges, maar dat zou zich moeten terugbetalen in hogere volumes en marktaandeel.
Voor 2025 rekenen wij op een dividend van 1,20 euro per aandeel, wat neerkomt op een dividendrendement van circa 3,5 procent. In combinatie met de verwachte verdere dividendgroei is Ahold Delhaize een waardevol onderdeel van een beginnersportefeuille.