Netflix slokt Warner Bros. op in megadeal van 82,7 miljard dollar: ‘De consument zal meer moeten betalen’

Het Netflix-kantoor in Californië © Getty
Sebastien Marien
Sebastien Marien Journalist bij Trends

De streamingdienst Netflix heeft een deal gesloten om grote delen van Warner Bros. Discovery te kopen. Dat melden beide bedrijven in een persbericht. De deal gaat gepaard met een prijskaartje van 82,7 miljard dollar (70,97 miljard euro). Mediaprofessor Stijn Joye (UGent) verwacht een nieuwe streamingoorlog. Dat de consument meer zal moeten betalen, lijkt zeker.

Netflix krijgt daarmee een van de oudste en bekendste studio’s van Hollywood in handen, inclusief de immense filmcatalogus van Warner Bros. met films en series als Harry Potter en Friends. Ook HBO, bekend om series zoals The Sopranos, Game of Thrones en The White Lotus, wordt eigendom van Netflix, net als de streamingdienst HBO Max.

De deal zou binnen twaalf à achttien maanden worden afgerond, mits instemming van de bevoegde autoriteiten. Het gaat om de grootste deal in de entertainmentindustrie sinds de overname van Fox door Disney in 2019. Voor Netflix zelf is het de eerste overname. Warner Bros. Discovery kondigde eerder aan dat het het bedrijf in tweeën zou splitsen: enerzijds een tak voor streaming, film en tv, die nu dus door Netflix wordt overgenomen, en anderzijds de kabeltelevisiezenders, zoals CNN en TNT. Die splitsing zou in het derde kwartaal van 2026 worden afgerond. Pas daarna zou de overname doorgaan.

“Netflix haalt hiermee belangrijke intellectuele rechten binnen, die het zal gebruiken om nieuwe content op Netflix aan te bieden aan nieuwe fanbases voor het streamingplatform”, vertelt mediaprofessor Stijn Joye (UGent). “Netflix is traditioneel heel sterk in het benutten van zijn personages en verhalen, in verschillende reeksen en formats. Dat kan gaan van spin-offreeksen, live-actionreeksen die als animatieseries terugkomen, tot zelfs videogames. Warner Bros. had daarin een meer conservatieve benadering om naar content te kijken. Ik verwacht dus in de eerste plaats een aanbod van compleet nieuwe edities van populaire Warner Bros.-reeksen.”

Daarnaast is het volgens Joye voor Netflix belangrijk dat het met de overname meer knowhow binnenhaalt uit de filmindustrie. “Netflix investeert wel sterk in films, maar daar komen weinig kaskrakers uit. Met de rijke kennis van Warner Bros. zou dat kunnen veranderen.” Warner Bros. heeft ook drie eigen themaparken: in Spanje, Australië en de Verenigde Arabische Emiraten. Dit jaar toonde ook Netflix interesse in de pretparkindustrie met de opening van de Netflix Houses. Dat zijn de nieuwe binnenpretparken van de streamingdienst. Netflix Houses zijn dit jaar geopend in de Amerikaanse steden Philadelphia en Dallas.

Meer betalen

Met Netflix dat een nieuwe lading content erbij krijgt, lijkt het bijna onvermijdelijk dat de abonnementsprijzen zullen stijgen. “Hiermee neemt Netflix in één klap zijn concurrent HBO Max weg. Netflix is de wereldwijde leider in streaming, met eind vorig jaar meer dan 300 miljoen abonnees. HBO Max telt er 128 miljoen. Met de concurrentie die vervaagt en Netflix dat zijn investering wil laten renderen, lijkt het logisch dat de consument meer zal moeten betalen”, merkt Joye op. “De dienst kan natuurlijk wel weer experimenteren met abonnementen, zoals de goedkopere formule met reclame, om ervoor te zorgen dat het zo veel mogelijk mensen blijft bereiken.”

‘Deze overname door Netflix zou weleens een nieuwe streamingoorlog kunnen doen losbarsten’

Stijn Joye, UGent

Toch hoeft het verminderen van de concurrentie in de streamingmarkt geen negatieve gevolgen te hebben voor de diversiteit van het aanbod en voor de creativiteit, denkt de mediaprofessor. “Dat zou je misschien intuïtief kunnen denken, maar in de streamingwereld is het gewoon te belangrijk om met frisse content te komen die een brede doelgroep aanspreekt. Te veel content van dezelfde bekende reeksen kan Netflix-abonnees kosten. Het moet een zo breed mogelijke doelgroep blijven overtuigen om geabonneerd te blijven.”

Nieuwe streamingoorlog?

Bewijst Netflix met deze grote overname in de entertainmentindustrie nogmaals dat het de overwinnaar is in de streamingoorlog, de sterke concurrentiestrijd tussen streamingdiensten wereldwijd? Stijn Joye vindt van wel, maar hij maakt een kanttekening. “Dat wil niet zeggen dat er ook rust gekomen is op de markt van de streamingdiensten. Het valt op dat Apple steeds meer investeert in zijn streamingdienst, Apple TV. Ik sluit niet uit dat het techbedrijf met zijn enorme kapitaalkracht ook een overname doet die lijkt op de jongste zet van Netflix. Disney, ook van oorsprong een klassieke studio, worstelt nog altijd met Disney+, dus wie weet kijkt Apple in die richting? Deze overname door Netflix zou weleens een nieuwe streamingoorlog kunnen doen losbarsten”, voorspelt Joye.

Warner Bros. Discovery heeft een beurswaarde van 60 miljard dollar. Het bedrijf staat sinds oktober in de etalage. Ook Paramount, Skydance en Comcast zouden interesse hebben getoond in Warner Bros. Discovery. Joye is verrast dat Netflix en niet Paramount de deal heeft kunnen beslechten. “Paramount is net als Warner Bros. een klassieke speler in de industrie en het leek daarmee een logische kandidaat. Zeker omdat Paramount-CEO David Ellison ook een goede band heeft met president Donald Trump. Paramount haalt immers The Late Show van Trump-criticus Stephen Colbert uit de ether. De weg leek dus geplaveid om deze grote overname tot een goed einde te brengen onder het toeziend oog van Amerikaanse toezichthouders. Maar het is vanuit mediaperspectief zeker zo interessant om te zien hoe Netflix het entertainmentlandschap opnieuw overhoopgooit.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise