(ABM FN-Dow Jones) De Europese lucht- en ruimtevaartconcerns Leonardo, Thales en Airbus hebben hun inspanningen verdubbeld om hun satelliet activiteiten te bundelen in een joint venture van 10 miljard euro en werken eraan om de komende weken een eerste overeenkomst te sluiten, zo vertelden bronnen dicht bij de zaak de afgelopen dagen aan persbureau Reuters.
Onder de noemer “Project Bromo”, vernoemd naar een Indonesische vulkaan, zijn de drie bedrijven van plan een satelliet productiebedrijf op te richten om te concurreren met rivalen uit China en de VS, waaronder Elon Musks Starlink. De gesprekken zijn weer op gang gekomen na een moeilijke periode in de zomer, toen de partijen het niet eens konden worden over het bestuur en waardering, waardoor een overeenkomst werd gehinderd, aldus drie bronnen. Volgens een andere bron dreigden de gesprekken te mislukken.
Een memorandum van overeenstemming zou nu eind september kunnen worden ondertekend, hoewel de timing zou kunnen verschuiven, aldus de bronnen van Reuters.
Tot nu toe zijn de politieke signalen bemoedigend, maar details over eigendom en bestuur moeten door de betrokken landen worden ondertekend, aldus drie van de bronnen. Naar verwachting zal de joint venture speciale entiteiten omvatten om gevoelige nationale belangen te beschermen.
Een overeenkomst is niet gegarandeerd en de gesprekken zouden nog steeds kunnen mislukken, waarschuwden de bronnen.
Over de exacte aandelen van de nieuwe ruimtevaartonderneming wordt nog onderhandeld, aldus de bronnen, eraan toevoegend dat het eigendom van de onderneming ruwweg in drie gelijke delen zou kunnen worden verdeeld.
De waarde van de nieuwe satelliet onderneming van ongeveer 10 miljard euro weerspiegelt de gecombineerde omzet van de eenheden van 6 miljard tot 6,5 miljard euro en die van sectorgenoten, die tegen 1,5 tot 3 keer de omzet worden verhandeld, aldus twee bronnen van Reuters.
Een woordvoerder van Leonardo weigerde commentaar te geven. Airbus verwees naar opmerkingen van CEO Guillaume Faury, die eerder deze week zei dat de bedrijven richting een deal gingen en met Europese overheden over de onderneming spraken. “We zijn op weg”, vertelde hij aan een groep verslaggevers in Washington.
“We zijn ook begonnen met communiceren met alle belanghebbenden en we zijn begonnen met het verkrijgen van antitrustgoedkeuring, dus we zijn ermee bezig”, voegde Faury eraan toe.
Thales zei: “Er is op dit moment nog geen overeenstemming bereikt. We zetten ons werk voort. Verdere opmerkingen zijn voorbarig.”
Eerste pogingen van het afgelopen decennium om een Europese satellietkampioen te creëren, strandden deels vanwege antitrustproblemen en nationale rivaliteit. Maar de dramatische opkomst van Starlink en een verschuiving in de markt naar goedkopere satellieten in een lage baan om de aarde hebben de druk op de belangrijkste Europese leveranciers vergroot om activa te bundelen, anders worden ze uit de markt gedrukt.
Gesprekken om de structuur van de sector te hervormen, maken deel uit van een bredere poging van Europa om de soevereine capaciteiten te versterken nu de geopolitieke spanningen zijn toegenomen en het Amerikaanse beleid is veranderd.
Alle drie de bedrijven hebben minderheidsaandeelhouders en analisten zeggen dat elke overeenkomst met betrekking tot gevoelige activa en technologie politieke goedkeuring vereist.
Het Italiaanse ministerie van Industrie was niet direct bereikbaar voor commentaar. Het Duitse ministerie van Defensie reageerde niet direct. Een woordvoerder van het Franse staatsaandeelhouderschap APE weigerde commentaar te geven.
© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved. Any redistribution, duplication or archiving prohibited. ABM Financial News B.V. and the provider of this website/application do not warrant the accuracy of any News Content provided and shall not be liable for any errors, inaccuracies or delays in the content, or for any actions taken in reliance thereon.