(ABM FN) In de eerste zes maanden van 2025 realiseerde Lotus
Bakeries een omzetgroei van bijna 10 procent. Dit maakte de koekjesbakker
vrijdagmorgen bekend.
“Dit is een sterke prestatie gezien de vlakke verkoop
van Lotus Local Heroes en de beperkte impact van de prijsstelling.”, zo merkte
het bedrijf zelf op. De organische omzetstijging is te danken aan volumestijgingen me dubbele cijfers voor de strategische pijlers Lotus Biscoff en
Lotus Natural Foods. Lotus Natural Foods rapporteerde een aanzienlijke
omzetstijging van meer dan 16 procent.
Prijsverhogingen hebben, in combinatie met een
verwaarloosbaar wisselkoerseffect, een beperkte bijdrage van 1,5 procent
geleverd aan de totale omzetgroei.
Lotus Biscoff realiseerde een volumegroei van 10
procent en een omzetgroei van meer dan 11 procent. Deze stijging bevindt zich aan de bovenkant van de
omzetprognose die begin dit jaar werd vooropgesteld.
De analisten hadden voor de eerste zes maanden van dit
jaar gerekend op een totale omzetgroei van 11 procent, aldus Degroof Petercam.
Terwijl het beurshuis zelf rekende op een omzetgroei van 8 procent. Die verwachtingen waren al fors verlaagd nadat Lotus
begin dit jaar zijn jaarresultaten publiceerde.
De EBIT en de EBITDA zijn respectievelijk met 12,6 en
11,7 procent gestegen. De nettowinst kwam 10,1 procent hoger uit, de winst
per aandeel steeg met 10 procent tot 97,75 euro.
De volumegroei van Lotus Biscoff van meer dan 10
procent maximaliseert de beschikbare capaciteit gezien de capaciteitsuitdaging
in 2025.
Lotus Natural Foods versterkt haar ambitie om leider
te worden in het segment van gezondere snacks en groeit met meer dan 16 procent.
Dankzij de sterke kasstroomgeneratie werd de netto financiële schuld verlaagd naar 0,6 keer de EBITDA(u).
Outlook
De huidige zwakke wisselkoers van de dollar zou in de
tweede helft van het jaar een negatieve impact van maximaal 1,5 procent kunnen
hebben op de geconsolideerde omzet.
Nu de opstart van de fabriek in Thailand voorloopt op
schema, staat het bedrijf op het punt een nieuwe mijlpaal te bereiken in de
tweede helft van 2025.
Hoewel de volume-impact in 2025 nog steeds beperkt zal
zijn, biedt de capaciteitsverhoging een solide basis voor ambitieuze
commerciële plannen voor 2026.
Lotus Biscoff’s co-branded chocolade-samenwerkingen
met Cadbury, Milka en Côte d’Or leveren veelbelovende eerste resultaten op.