Colruyt ziet marktaandeel verder afbrokkelen

(ABM FN) Tijdens de jaarvergadering heeft Colruyt woensdagavond meer duiding gegeven bij de vooruitzichten voor het lopende boekjaar 2025/26.

Het gezamenlijke marktaandeel van Colruyt Laagste Prijzen, Comarkt, Okay en Spar daalde in de eerste vijf maanden van het boekjaar met ongeveer 35 basispunten, meer bepaald van 29,2 naar 28,9 procent.

Colruyt zei daarbij te verwachten dat de macro-economische context uitdagend en onzeker zal blijven.

Tegelijkertijd verwacht de keten dat de sterke competitiviteit op de Belgische retailmarkt zich zal voortzetten. 

Naast de hoge prijs- en promodruk wordt de competitiviteit verder versterkt door diverse wijzigingen die er de afgelopen jaren geweest zijn in het Belgische retaillandschap, zoals de zondagsopeningen en de afschaffing van de verplichte rustdag.

Hierdoor heeft Okay beslist om vanaf januari 2026 te gaan voor zondagsopeningen. 

Daarnaast vormt het verschil in arbeidsvoorwaarden tussen de verschillende paritaire comités binnen de retail een wezenlijk concurrentieel nadeel dat moet aangepakt worden, aldus Colruyt.

Verandering op dit vlak vergt blijkbaar tijd, aldus nog het bedrijf. 

Ondanks bovenstaande uitdagingen blijft Colruyt ernaar streven om het bedrijfs- en nettoresultaat van boekjaar 2024/25 stabiel te houden in boekjaar 2025/26.

Beiden zijn telkens exclusief de Franse geïntegreerde retailactiviteiten en mogelijke éénmalige effecten, behalve een éénmalige positieve impact van 10 à 15 miljoen euro met betrekking tot Foodbag als gevolg van de wijziging in consolidatiemethode.

Colruyt verwacht een daling van het bedrijfsresultaat in de eerste jaarhelft die gecompenseerd zal worden in de tweede jaarhelft.

Exclusief de Franse geïntegreerde retailactiviteiten bedroeg het bedrijfsresultaat van de voortgezette bedrijfsactiviteiten in boekjaar 2024/25 ongeveer 470 miljoen euro en het nettoresultaat ongeveer 350 miljoen euro.

Partner Expertise