(ABM FN) CMB.TECH heeft het eerste kwartaal afgesloten met een winst van 40,4 miljoen dollar en verhoogde de contract backlog met 921 miljoen dollar. Dit maakte de rederij woensdagochtend bekend.
Tijdens het eerste kwartaal van 2024 behaalde het bedrijf nog een nettowinst van 495,2 miljoen dollar, geholpen door boekwinsten.
De omzet daalde op jaarbasis van 240,4 miljoen naar 235,0 miljoen dollar. En de EBITDA kwam uit op 158,4 miljoen dollar, tegenover 550,5 miljoen dollar in het eerste kwartaal van 2024, te danken aan boekwinsten.
Een significante stijging in het aanbod van fysieke olie en een gunstig handelsklimaat zijn cruciaal voor een duurzaam herstel van de tankermarkt, aldus CMB.TECH. En hoewel het nog vroeg is, wordt verwacht dat beide voorwaarden zich in de komende maanden zullen voordoen.
Vanuit een langetermijnperspectief blijven er volgens het bedrijf wel structurele factoren tegenwind bieden. Zo staat de Chinese vraag naar olie, de belangrijkste motor van de wereldwijde vraag naar tankers, en de gerelateerde langetermijninvoer over zee onder druk.
Wat de drogebulkmarkt betreft: de volumes van over zee vervoerd ijzererts zijn in het eerste kwartaal van 2025 aanzienlijk gedaald tot het laagste niveau in twee jaar en bleven ver achter bij de benchmarks van het vierde kwartaal van 2024.
Hoewel enige seizoensgebonden zwakte werd verwacht, werd de daling versterkt door een combinatie van ongunstige weersomstandigheden en een teleurstellende vraag, aldus CMB.TECH.
Maar na een scherpe correctie sinds de recente pieken in 2024 zijn de spottarieven voor Capesize-schepen begonnen aan een herstel, in lijn met seizoensgebonden trends.
Op de korte termijn is de containermarkt volgens CMB .TECH gepositioneerd voor een betekenisvol herstel van de spotprijzen op twee fundamentele fronten: het hervatten van normale volumes en het begin van het piekseizoen, dat doorgaans in juli van start gaat.
De containerschepen van CMB.TECH van 6.000 en 1.400 TEU zijn allemaal in gebruik onder time chartercontracten met een looptijd van 10 tot 15 jaar.
De huidige spottarieven voor chemicaliëntankers liggen nog steeds 20 tot 25 procent onder de piekniveaus van vorig jaar. Met het oog op de toekomst verwacht het bedrijf dat de markt voor Medium Range (MR) producttankers een belangrijke variabele zal zijn voor de inkomsten van chemicaliëntankers.