Barco negeert voorlopig de crisis
De beeldvormingsgroep uit Kortrijk zag zijn halfjaarresultaten sterk groeien, maar blijft toch niet immuun voor de economische vertraging.
Terwijl heel wat ondernemingen moeten vechten om de resultaten op peil te houden, kon Barco zijn omzet in het eerste halfjaar verhogen met 8,3% tot 531 miljoen euro. De winstgevendheid verbeterde met een brutowinstmarge die steeg van 30,1% een jaar geleden tot 32,6% in de voorbije zes maanden. De operationele winst steeg met 24% en dit ondanks een stijging van de uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling. De nettowinst klokte 28% hoger af op 43,5 miljoen of 3,62 euro per aandeel.
Deze uitstekende resultaten verbergen echter de werkelijke gang van zaken binnen de groep. De winstgroei is volledig toe te schrijven aan de prestatie van de Entertainment-divisie, die onder andere digitale cinemaprojectoren produceert. De ebitda van deze divisie steeg met 43% tot 40 miljoen euro (56% van de totale ebitda van de groep). Deze sterke stijging is te danken aan een merkelijke verbetering van de winstmarges, aangezien de omzet slechts met 6% steeg.
In deze context is een daling van de nieuwe bestellingen met 13,6% tot 230,5 miljoen euro geen goed nieuws. De nieuwe bestellingen zitten nu slechts een fractie hoger dan de omzet van de groep, wat zal wegen op de toekomstige groei. In de drie andere divisies van de groep zitten de nieuwe bestellingen al onder de omzet.
Ten slotte zal ook de fiscale last zwaarder wegen op Barco, aangezien de groep niet meer kan rekenen op fiscale verliezen uit het verleden om af te zetten tegenover de winsten.
Cédric Boitte
www.accioz.be
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier