Luc Aben
‘Alle Belgen betalen zware factuur van feitelijke subsidiëring bedrijfswagens’
Volgens Luc Aben, hoofdeconoom van Van Lanschot Bankiers, zijn ellenlange files en milieuvervuiling de prijs die we met zijn allen betalen voor de feitelijke subsidiëring van bedrijfswagens. Aben noemt bedrijfswagens “het symptoom” van de hoge loonlasten. “Enkel het symptoom bezweren lost het fundamentele probleem niet op. Andersom wel.”
Elke maandag schotelen we drie vragen voor aan een econoom of strateeg die zijn licht laat schijnen over een actueel thema. Vandaag: Luc Aben, hoofdeconoom van Van Lanschot Bankiers.
Denkt u dat het voordeel van de bedrijfswagen op de lange termijn kan blijven bestaan in tijden van klimaatverandering en dichtslibbende wegen? Hoe kijkt u daarnaar als econoom?
“Economie gaat over het verdelen van schaarse middelen. Hoe we dat zo efficiënt mogelijk kunnen doen, om een zo groot mogelijk resultaat te bereiken. Nu, in België doen we dat niet bijster goed. Met de alomtegenwoordige bedrijfswagen als hét symptoom hiervan. Die wagen is een populaire sluipweg rondom de hoge loonlasten. Maar uiteindelijk krijgt iemand natuurlijk de factuur van zo’n feitelijke subsidiëring van bedrijfswagens voorgeschoteld. Net als élke subsidie ergens anders middelen wegzuigt en de optimale inzet ervan verhindert. In dit geval delen we de zware factuur onder alle Belgen. Niet enkel zij die dagelijks in de file staan. Met z’n allen betalen we mee aan de schadelijke milieu-effecten. Bovendien betalen we met lagere economische groei. Niet zozeer het voordeel van de bedrijfswagen is dus het probleem, dan wel de onderliggende oorzaak. Enkel het symptoom bezweren zou het fundamentele probleem niet oplossen. Andersom wél.”
Hoe zwaar weegt China eigenlijk in de wereldeconomie? Was de beurscorrectie van de voorbije week overdreven?
Weinig effect van Chinese groeivertraging op Europese en Amerikaanse economie
“In de eerste handelsdagen van het jaar reageerden beleggers als door een wesp gestoken op Chinese economische cijfers. Nochtans bevestigden die enkel het beeld van de voorbije maanden: de industrie heeft het moeilijk. Maar crasht momenteel niet. In die zin dus een overreactie van beurzen. Wellicht zal China ook de komende maanden (en jaren) regelmatig het beleggersgemoed bepalen. Het is tenslotte uitgegroeid tot de tweede economie ter wereld.
Anderzijds past enige nuancering. Zo schat de Duitse Bundesbank dat vier procentpunt minder Chinese groei, slechts 0,2 procent afschaaft van de groei in de eurozone. Voor de VS zou er per saldo zelfs géén effect zijn. Zelfs na de afgeleide effecten op andere Aziatische landen en grondstofproducenten. Het uiteindelijke effect zal echter afhangen van de Chinese beleidsreactie in dergelijk scenario. Als die de wereld (nog meer) overspoelt met goedkope producten, dan mogen onze westerse centrale banken hun inflatie-wensen opbergen. Waarna het effect op economie en beurzen dan weer komt af te hangen van hún reactie. En dat allemaal door die Chinezen.”
Alcoa trekt het Amerikaanse resultatenseizoen weer op gang? Wat verwacht u van de Amerikaanse bedrijfsresultaten? En hoe bepalend zijn die bedrijfsresultaten?
“Veel mogen we niet verwachten van het Amerikaanse resultatenseizoen. De sterkere dollar, de matige wereldwijde groei en lage olieprijs zullen hun tol eisen. Natuurlijk, al deze factoren zijn gekend. Het is vooral afwachten dus hoe de ondernemingen tegen de toekomst aankijken. Hierin zal Joe Sixpack zijn economische verantwoordelijkheid moeten nemen. De Amerikaanse consument dus. Hij moet het stokje overnemen van onder meer de industrie. Vanuit de arbeidsmarkt komt in ieder geval de nodige steun. Steeds meer Amerikanen kunnen opnieuw aan de slag. Als ze nu ook nog gaan spenderen, kunnen bedrijfswinsten standhouden. Dat zal nodig zijn. Nu de centrale bank de financiële zuurstofkraan langzaam dichtdraait, zullen beurskoersen steeds meer op bedrijfswinsten moeten leunen.”
3 vragen aan een econoom of strateeg
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier