De Verenigde Staten gaan een erg feestelijke week tegemoet met Thanksgiving en Black Friday. Daarnaast zijn er nog een aantal belangwekkende gebeurtenissen die u mag aanduiden in uw agenda.
1. Black Friday (vrijdag)
Black Friday is dé shoppingdag van het jaar in de Verenigde Staten. Dan weten we écht hoe het zit met Joe Sixpack, de Amerikaanse consument. Op die dag laat die zich volledig gaan. Als men dan gas terugneemt en minder koopt dan het jaar voordien, dan is er iets aan de hand met de koopkracht.
Recent heeft Trump in weliswaar lokale verkiezingen bakzeil gehaald tegen de Democraten. Hij heeft miljarden dollars aan importheffingen binnengehaald. Maar hij heeft daarmee een aantal producten – ook levensnoodzakelijke, zoals voeding – duurder gemaakt en de Amerikaanse consument dus pijn gedaan. Democraten hebben daar goed op ingespeeld, door te hameren op ‘affordability’ in de kiescampagnes. Die nadruk op betaalbaarheid heeft heel goed gewerkt, en niet alleen bij de burgemeesterverkiezingen in New York. Dat is Trump ook niet ontgaan. De importheffingen waren nochtans een hoeksteen van zijn beleid. Voor de president kunnen de verkoopcijfers van Black Friday maar beter meevallen.
2. PCE Core Price Index (woensdag)
De PCE Core Price Index is de favoriete inflatiegraadmeter van de Federal Reserve, de Amerikaanse centrale bank. De index slaat specifiek op metingen bij de Amerikaanse consument. De laatste publicatie dateert van 26 september, wat de kansen op verrassingen wat groter maakt. De PCE Core Price Index steeg toen 0,2 procent op kwartaalbasis met een inflatiecijfer van 2,9 procent op jaarbasis. Nu wordt gemikt op een stijging van de index met 0,3 procent en een inflatie van 3,0 procent. Het beeld tekent zich duidelijk af: dat van een geleidelijk oplopende inflatie. Dat is nog niet problematisch, maar kan de Fed wel verhinderen in december de rente nog eens te verlagen.
3. Detailhandelsverkopen Duitsland (donderdag)
Een stevige consumptie zorgt ervoor dat de Duitse dienstensector blijft draaien en bij uitbreiding de hele Duitse economie. Het beeld is wisselend dit jaar, maar met een stijging van 2,7 procent vorige maand is het eigenlijk beter dan we in januari hadden verwacht. De Duitse economie heeft meer dan verwacht veerkracht getoond. De tendens is sinds 2023 eerder opgaand, ondanks een industriële recessie.