Twee kanshebbers bij de Europese verzekeraars

© Getty

Lang niet alle Europese verzekeringsaandelen zijn de afgelopen maanden zo sterk opgeveerd als Allianz. Voor wie wat winst wil afromen bij het Duitse verzekeringsconcern, zijn er enkele mooie alternatieven.

De beurskoers van de Duitse verzekeraar Allianz is de afgelopen twee maanden met 20 procent opgelopen. De publicatie van de kwartaalcijfers vormde het startschot van de opleving. Begin 8 augustus maakte het bedrijf bekend dat de totale opbrengsten met 8 procent zijn toegenomen naar 42,6 miljard euro. Het bedrijfsresultaat (ebit) liep iets minder snel op: +4 procent naar 3,9 miljard euro. De schadedivisie zette met een daling van 3 procent naar 1,9 miljard euro een rem op de groei. De terugval werd veroorzaakt door hogere schade-uitkeringen als gevolg van natuurrampen. Maar achter die hogere uitkeringen ging een mooie groei van de premie-inkomsten schuil: die liepen met ruim 9 procent op naar 19,3 miljard euro.

Een stijging van de bedrijfswinst bij de tak Leven met 15 procent naar 1,4 miljard euro was meer dan voldoende om de daling bij de schadeactiviteiten uit te wissen. Bij de vermogensbeheertak kwam die groei mede door het goede beursklimaat uit op 6 procent naar 742 miljoen euro. Onder aan de streep groeide de nettowinst met 7 procent naar 2,7 miljard euro. Maar beleggers hebben vooral oog voor de kapitaalgeneratie uit de operationele activiteiten, die eveneens met 7 procent toenam naar 4,0 miljard euro. De hoge kapitaalbuffer bood alle ruimte om de geplande aandeleninkoop in 2024 met 500 miljoen euro op te schroeven naar 1,5 miljard euro. De Solvency II van 206 procent ligt ruim boven de eigen doelstelling van 180 procent.

Na de rally van de afgelopen maanden staat het aandeel ruim 75 procent hoger dan eind september 2023. Allianz wordt verhandeld tegen circa 12 keer de ebit per aandeel, terwijl die verhouding twaalf maanden geleden nog 8 was. Er zit zo goed als geen rek meer in de waardering. Dat betekent dat het opwaartse potentieel gevormd wordt door het dividendrendement van 5,0 procent en de winstgroei van 5 à 6 procent op de middellange termijn.

Met het oog op het krachtige koersmomentum is een verkoopadvies nog niet aan de orde. Maar het is een overweging waard om wat winst af te romen en de opbrengt te investeren in een branchegenoot van Allianz. De Europese verzekeringssector heeft beleggers veel te bieden.

De beurskoers van de Duitse verzekeraar Allianz is de afgelopen twee maanden met 20 procent opgelopen.

1. Zurich Insurance

Wie op zoek is naar een voorspelbare en gestaag groeiende bron van inkomsten, kan overwegen deels over te stappen naar Zurich Insurance. Zoals de naam doet vermoeden, wordt het aandeel verhandeld op de Zwitserse beurs. In dat land worden dividenduitkeringen belast met een bronheffing van 35 procent. Beleggers moeten dus wel de moeite nemen om de dubbele belasting (samen met de Belgische roerende voorheffing) terug te vorderen. Maar wie daartoe bereid is, kan een positie nemen in een verzekeraar met een mooi bedrijfsmodel en een sterke marktpositie. Zurich richt zich op verzekeringen voor allerlei bedrijfstakken: van bouwbedrijven tot hotelketens en van voedingsfabrikanten tot filmstudio’s. Door het specifieke karakter van die verzekeringen kan de verzekeraar vaak naar verhouding hoge premies opstrijken.

In het eerste halfjaar lag de combined ratio (de verhouding tussen premie-inkomsten en schade-uitkeringen) in het bedrijfssegment op 91,4 procent. Zonder de impact van natuurrampen zou dat percentage zelfs nog 3 procentpunten lager zijn uitgevallen. De bedrijfswinst (ebit) steeg in de eerste zes maanden van 2024 met 7 procent tot 4,0 miljard dollar en de nettowinst ging zelfs met 21 procent omhoog naar 3,0 miljard dollar. Behalve aan de positionering in onderscheidende marktsegmenten is dat ook te danken aan een slimme inzet van technologie. Zurich heeft de afgelopen drie jaar 1,8 miljard dollar geïnvesteerd in een digitale transitie. De inzet van artificiële intelligentie betaalt zich uit in een hogere productiviteit van medewerkers en een betere inschatting van risico’s.

Ten slotte onderscheidt Zurich zich ook door de sterke kapitaalpositie. De Solvency II kwam halverwege dit jaar uit op 232 procent. Die buffer ligt veel hoger dan de 160 procent waar het concern zelf op mikt. Daardoor is er volop ruimte voor een dividendbeleid waarbij driekwart van de winst aan de aandeelhouders wordt uitgekeerd. In het lopende jaar stevent Zurich, dat door het internationale karakter in dollars rapporteert, af op een uitkering van 27,50 dollar. Het dividendrendement komt zo uit op 5,3 procent en kan de komende jaren meestijgen met de winstgroei van 5 tot 8 procent.

Door het specialistische karakter en de hoge winstmarge ligt de waardering van Zurich historisch gezien wat hoger dan bij andere verzekeraars. De koers-winstverhouding komt uit op ruim 14 procent, maar de koersstijging in het afgelopen jaar (circa 20%) is minder extreem dan bijvoorbeeld bij Allianz.

2. Admiral Group

Ook het aandeel van het Britse Admiral Group noteert zo’n 20 procent hoger dan twaalf maanden geleden. Een groot deel van die stijging kwam in de aanloop naar de publicatie van de halfjaarcijfers halverwege augustus. De onderneming maakte toen bekend dat het aantal klanten in twaalf maanden met 12 procent is toegenomen naar 10,5 miljoen. Admiral maakte de afgelopen jaren vooral naam op de Britse markt voor autoverzekeringen. Daar richtte de onderneming zich onder meer op specifieke segmenten zoals bedrijfswagenparken en jonge chauffeurs die net hun rijbewijs hebben. Bij die laatstgenoemde groep staat Admiral vaak al vroeg op de radar, omdat de verzekeraar zich slim verbonden heeft aan de grootste organisator van verkeerscursussen en rijlessen voor scholieren van elf tot zeventien jaar. Met een marktaandeel van bijna 11 procent is de onderneming de grootste speler op de Britse automarkt.
De afgelopen jaren wordt het werkterrein geleidelijk uitgebreid richting internationale groei en een verbreding van het assortiment. Admiral biedt bijvoorbeeld ook woning- en huisdierverzekeringen aan.

ankzij de combinatie van premieverhogingen en het uitdijende productaanbod, groeiden de verzekeringsinkomsten nog veel sneller dan het klantbestand: +38 procent naar 2,2 miljard Britse pond. De winst per aandeel klom met 35 procent naar 77,50 pence. Het grootste deel wordt doorgeschoven naar de aandeelhouders, via een verhoging van het interimdividend van 51 naar 71 pence. Als het einddividend op hetzelfde niveau ligt, komt het dividendrendement over 2024 uit op 5,0 procent. De Solvency II biedt alle ruimte om de uitkering ook in de komende jaren mee te laten groeien met de winstgroei van 10 à 20 procent.

Behalve door een hoge winstgroei, onderscheidt Admiral zich ook door een risicoprofiel dat wat hoger ligt dan het sectorgemiddelde. De Britse automarkt, waar het bedrijf sterk op leunt, kent nauwelijks toetredingsdrempels en internationale groei brengt ook bij deze verzekeraar operationele risico’s mee.

Conclusie

Een verlaging van het advies van Allianz naar ‘houden’ is aan de orde, maar in de verzekeringssector hebben Zurich Insurance en Admiral Group betere vooruitzichten. Beide aandelen verdienen een koopadvies.

Alternatieven dicht bij huis

Beleggers hoeven niet ver de grens over te steken voor een mooi alternatieven voor Allianz. Ook in de lage landen zijn er verzekeraars met een mooi palmares en hogere dividendrendementen. Om te beginnen met het Belgische Ageas, dat wel een nieuwe overname wil doen in het Verenigd Koninkrijk, wat de markt meestal niet zo weet te appreciëren. Maar een dividendrendement van ruim 6,5 procent blijft wel aantrekkelijk.
Nog hogere brutodividendrendementen vinden we boven de Moerdijk. De dividendrendementen van ASR (7,2%) en NN Group (8%) liggen inderdaad nog hoger, maar de nadruk van die ondernemingen ligt binnen de competitieve Nederlandse markt voor een deel op de levensverzekeringsportefeuilles. Het groeitempo ligt dan ook aanzienlijk lager dan bijvoorbeeld bij Zurich Insurance en vooral Admiral Group.

Orkanen Helene en Milton

De voorbije weken was er veel te doen om de orkanen in de Amerikaanse staat Florida. Eerst was er de passage van de orkaan Helene en daarna kwam Milton. Vooral rond die tweede orkaan was er enorm veel paniek. Het zou de zwaarste orkaan in honderd jaar kunnen zijn voor Florida, met gigantische schade tot gevolg. Prijskaartjes van 150 tot 200 miljard dollar werden vooropgesteld voor de orkaan van categorie 5 (de hoogste categorie) voor de verzekeraars. Gelukkig zwakte Milton net voor die aan land ging af en was er wel schade, maar verre van extreem. Analisten gaan nu uit van een prijskaartje van 50 tot 70 miljard dollar. Dat is vergelijkbaar met de orkaan Ian die in 2022 over Florida raasde.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content