Tip van de week: Legrand

Met het oog op de metamorfose van een saaie elektronicafabrikant tot een snelgroeiende datacenterspecialist verdient Legrand de titel ‘tip van de week’.

De merknaam Legrand is minder bekend dan de producten van het Franse elektronicaconcern. De onderneming maakt allerlei laagvoltage-artikelen, zoals wandcontactdozen, schakelaars, aansluitblokken en nog veel meer. Het assortiment van 300.000 producten wordt verkocht in ruim 170 landen. Legrand opereert in een vrij competitieve markt. Met slimme innovaties, een handige positionering en tactische overnames weet het bedrijf gestaag te groeien. Die strategie wordt al gehanteerd sinds de oprichting in 1865. De onderneming begon als een fabriekje waar porseleinen servies werd gemaakt in Limoges. In die stad staat nog altijd het hoofdkantoor.

De strategie is om zowel regionaal als met het productaanbod te groeien. Daarbij vertrouwt het bedrijf deels op kleine overnames. De onderneming heeft de afgelopen decennia meer dan honderd branchegenoten ingelijfd. Elk jaar doet Legrand vier of vijf aankopen. Innovatie is de tweede poot onder de groeistrategie. Het bedrijf mikt erop 5 procent van de omzet te investeren in onderzoek en ontwikkeling. Legrand heeft ruim 4.000 patenten. Dat intellectuele eigendom vormt een beproefde bescherming tegen margedruk.

De omzetgroei van Legrand maakt een stuk minder indruk dan de winstmarge. Vorig jaar stegen de inkomsten met 1 procent naar 8,4 miljard euro. Op een beleggersdag eind september verraste topman Benoît Coquart echter met de doelstelling om in 2030 een omzet van 12 tot 15 miljard euro te halen. Daarmee rekent hij op een gemiddeld groeitempo van 5 tot 9 procent.

Legrand haakt steeds nadrukkelijker in op de snelle groei van het aantal datacenters. De onderneming levert onder meer bekabeling, kasten en koeling voor de grote hallen vol servers die op steeds meer plaatsen uit de grond gestampt worden. De wereldwijde investeringen in datacenters zijn de afgelopen vijf jaar met gemiddeld 18 procent toegenomen, becijferde de analistentak van Bank of America. De zakenbank verwacht dat het groeitempo de komende jaren nog een tandje hoger schakelt. Een belangrijke aanjager is de opkomst van allerlei nieuwe toepassingen van artificiële intelligentie. Naast heel veel rekenkracht is daarvoor ook de toegang tot een enorme hoeveelheid gegevens nodig.

Volgens Coquart wordt in de toekomst 40 procent van de datacentercapaciteit gebruikt voor AI-toepassingen. Het vertrouwen in het groeipotentieel van AI-toepassingen blijkt nog meer uit overnames van het bedrijf dan uit de woorden van de topman. Alleen al in het lopende jaar heeft Legrand vier bedrijven ingelijfd in het datacentersegment. De datacenteractiviteiten zijn naar schatting in 2025 goed voor een vijfde van de inkomsten. Volgens verschillende consultancyfirma’s komt de groei van dat marktsegment de komende jaren uit op gemiddeld minstens 24 procent.

Conclusie

Op het eerste gezicht prijzen beleggers op de huidige koers al veel mooi nieuws in. Het aandeel wordt verhandeld tegen 23,5 keer de verwachte winst. Maar wanneer de vrije kasstroom het uitgangspunt vormt, ziet die waardering er al een stuk gunstiger uit. De verhouding komt in dat geval uit op 19. De onderneming keert ongeveer de helft van de nettowinst als dividend uit. Momenteel komt het dividendrendement op iets meer dan 2 procent uit. De hoge vrije kasstroom biedt volop ruimte voor meer overnames. Met het oog op de metamorfose van een saaie elektronicafabrikant tot een snelgroeiende datacenterspecialist verdient Legrand de titel ‘tip van de week’.

Advies: koopwaardig

Risico: gemiddeld

Rating: 1B

Koers: 104,05 euro

Ticker: LR FP

ISIN-code: FR0010307819

Markt: Euronext Parijs

Beurskapitalisatie: 27,3 miljard euro

K/w 2023: 26

Verwachte k/w 2024: 23,5

Koersverschil 12 maanden: +26%

Koersverschil sinds jaarbegin: +16%

Dividendrendement: 2,1%

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content