Tien ‘rotsen’ voor woelige beurstijden

© Hans Lucas/AFP via Getty Images
Danny Reweghs
Danny Reweghs Directeur strategie Trends Beleggen

De lucht wordt steeds ijler boven Wall Street. De extreme overname van de techgiganten, wat leidt tot een enorme concentratie op basis van één thema, artificiële intelligentie (AI), is erg alarmerend. In het verleden waren dergelijke fenomenen de preludes tot (zeer) turbulente beurstijden. Daarom zijn we op zoek gegaan naar absolute klassiekers, traditioneel rotsen in de branding, een fundament om uw portefeuille op te bouwen. Het gaat om aandelen die vandaag om diverse redenen niet scoren op de beurs, maar het zijn wel bedrijven met een topstatus, forse kasstromen, fraaie en of stijgende dividenden. In alfabetische volgorde.

1. Chevron: De Amerikaanse oliefavoriet wegens de sterke productie en productievooruitzichten, de kapitaaldiscipline en focus op aandeelhoudersvergoedingen. Het dividendrendement bedraagt bijna 5 procent.

2. Mondelez: De Amerikaanse voedings- en drankengigant, wereldberoemd van onder meer de Oreo-koekjes en de Cote d’Or-chocolade, wordt geleid door Dirk Van De Put, een Belg. Het aandeel staat dicht bij een jaardieptepunt vanwege de stagnerende winstevolutie, maar de omzet blijft wel stijgen en winstherstel is mogelijk in 2026. Mondelez biedt ook een mooi stijgend dividend.

3. Nestlé: De nieuwe CEO wil marktaandeel herwinnen en weer voor organische omzetgroei gaan. Het aandeel noteert tegen een verwachte koers-winstverhouding van minder dan 19. Dat is goedkoop voor zoveel kwaliteitsmerken, defensieve activiteiten en wereldwijde aanwezigheid.

4. Novo Nordisk: Door de koersdaling met 60 procent hebben beleggers een uitgelezen kans om een wereldleider te kopen tegen een relatief lage koers-winstverhouding van 17. Beleggers hadden de voorbije maanden te veel oog voor de tegenslagen en negeerden de kwaliteiten van het bedrijf. De groei van de omzet lijkt, ondanks de toenemende concurrentie, nog voor jaren goed te zitten.

5. Pfizer: De aandeelhouders zijn voorbije jaren van de hemel in de hel beland. Tegen 8 keer de winst en 7 procent brutodividendrendement is dit een defensieve waarde pur sang, zonder de minste verwachtingen.

6. Procter & Gamble: De eigenaar van topmerken als Ariel, Always, Dreft, Gillette, Head & Sholders, Pampers, Swiffer enzovoort biedt geen garantie meer voor automatische omzet- en winstgroei. Vandaar dat de koers op het laagste peil in zes maanden staat. Er is wel een stijgend dividend.

7. Sanofi: De Franse farmagigant heeft met Dupixent een absoluut stermiddel in huis. Het middel tegen onder meer atopisch eczeem is een blockbuster, goed voor bijna een derde van de groepsomzet. De pijplijn raakt moeilijk aangevuld, maar tegen 10 keer de verwachte winst kunnen we spreken van een bodemwaardering.

8. Shell plc: Het aandeelhoudersbeleid blijft ongewijzigd ruimhartig. Vijftien kwartalen op rij is voor minstens 3 miljard dollar aan eigen aandelen ingekocht. Operationeel is Shell heel goed bezig, wat de ruimte geeft om de aandeelhouders te verwennen.

9. United Health Group: De grootste Amerikaanse zorgverzekeraar werd dit jaar maandenlang door beleggers uitgespuwd na tegenvallende resultaten, een neerwaartse bijstelling van de prognoses en een fraudeonderzoek. United Health kan in het Amerikaanse gezondheidssysteem niet zomaar opzij worden geschoven en is dan ook te goedkoop gewaardeerd.

10. Vodafone: De telecomgroep heeft in Duitsland nog werk aan de winkel, maar het aandeel levert een heel mooi dividendrendement op. Het aandeel is volgens zowat alle waarderingsmaatstaven een stuk goedkoper dan het sectorgemiddelde.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise