Scherpere focus
We verwelkomen de scherpere focus van Archer Daniels Midland op extra rendabiliteit en aandeelhouderswaarde.
Het aandeel van de Amerikaanse landbouwreus Archer Daniels Midland (ADM) hield als een van de weinige in de sector heel lang stand, maar plooide uiteindelijk toch na slechter dan verwachte derdekwartaalcijfers. Tegenover de koerspiek in mei bedraagt de koersdaling 32%. ADM is een wereldspeler in de productie- en verwerkingsketen van de agribusiness, een deelsegment van de landbouwsector, gekenmerkt door een oligopolie. De andere grote spelers in die industrietak zijn Bunge, Cargill en Wilmar International.
ADM is opgesplitst in drie afdelingen. De grootste afdeling is de logistieke afdeling landbouwdiensten (kopen, bewaren en transporteren van landbouwgewassen). Na negen maanden is er een omzetdaling met 16,6% (-6,2% in het derde kwartaal) tot 21,7 miljard USD. Een combinatie van de sterke Amerikaanse dollar, die de export van Amerikaanse mais en tarwe minder competitief maakte, en uitstelgedrag van de grote klanten als gevolg van de lage landbouwprijzen liggen hieraan ten grondslag. De 22,2% lagere bedrijfswinst (ebit) na negen maanden van 495 miljoen USD zorgde voor een bescheiden ebit-marge van 2,3% (was 2,4%).
De tweede afdeling, oliezadenverwerking (persen en verder verwerken van onder meer soja, zonnebloem in plantaardige oliën), realiseerde een omzetdaling met 12,3% in derde kwartaal, tot 6,7 miljard USD, en met 17,3% na negen maanden, tot 19,9 miljard USD. De ebit steeg na negen maanden evenwel van 894 miljoen USD in 2014 tot 1,15 miljard USD, of een toename van de ebit-marge van 3,7% naar 5,8%.
De derde afdeling maisverwerking boekte na negen maanden 7,6 miljard USD omzet (-18,1%) en 448 miljoen USD ebit (-48%; ebit-marge van 9,4% naar 5,9%), dankzij flink geslonken marges op de productie van ethanol. Na de overname eind 2014 voor 2,3 miljard EUR van het Duitse Wild Flavors, producent van het vruchtensappenmerk Capri Sun, maar vooral de zesde grootste producent van natuurlijke smaak- en kleurstoffen, richtte ADM begin 2015 een vierde afdeling op: Wild Flavors en gespecialiseerde voedingsingrediënten. Die afdeling is met voorsprong de rendabelste, met een ebit-marge van 12,9% op 1,9 miljard USD omzet na negen maanden.
De steile ambitie is de omzet via organische en externe groei te doen groeien van 2,5 miljard naar 10 miljard USD. Op groepsniveau daalde de nettowinst na negen maanden van 1,55 miljard USD naar 1,13 miljard USD, of van 2,35 naar 1,8 USD per aandeel. Tegen 2020 moeten 550 miljoen USD jaarlijkse besparingen en een gericht verder uitbreiden van het netwerk in mais en oliezaden de recurrente winst per aandeel opkrikken van 2,5 à 3 USD naar 4 à 4,5 USD. ADM plant ook een hogere winstuitkering van 30 à 40%, tegenover 20 à 25% vroeger.
Het brutodividend bedraagt op jaarbasis 1,12 USD per aandeel, of een brutorendement van 3,1%. Tegen eind 2015 loopt een inkoopprogramma af van 44,5 miljoen aandelen (6,8% van het totaal). ADM koopt ook regelmatig aandelen bij van de Aziatische sectorgenoot Wilmar (laatste bekende positie minstens 17,3%) om de blootstelling te vergroten aan de structurele stijging van de vraag naar voedsel in Azië.
Conclusie
We verwelkomen de scherpere focus van Archer Daniels Midland op extra rendabiliteit en aandeelhouderswaarde. We hanteerden lange tijd een verkoopadvies, omdat we vonden dat de markt hierop al te veel anticipeerde. We zien de terugval in de resultaten dit jaar als tijdelijk, en na de forse terugval noteert het aandeel opnieuw aantrekkelijk, tegen 1,2 keer de boekwaarde en respectievelijk 13,5 keer en 11,6 keer de verwachte winst voor 2015 en 2016. Vandaar de adviesverhoging.
Advies: koopwaardig
Risico: gemiddeld
Rating: 1B
Flash
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier