Liefde voor de sport

Adidas

U kunt ons niet verwijten dat we te weinig aandacht hebben voor Duitse topaandelen. Na Henkel en Fresenius SE is het de beurt aan Adidas, met een identiek uitgangspunt: een appelflauwte in de koersprestatie. Adidas presteerde dit jaar zelfs het zwakst binnen de DAX-index (-18%). Dat staat in schril contrast met de prestaties van de voorgaande jaren. De voorbije vijf jaar haalde het aandeel een return van 196% – of een gemiddelde jaarlijkse return van 24,7%, tegenover 16,1% voor de DAX. Sinds de beursintroductie in 1995 is er een return van afgerond 850%, tegenover 325% voor de DAX-index.

Sportkenners kennen het verhaal van de broers Adolf en Rudolf Dassler uit Herzogenaurach (Beieren), die samen schoenen begonnen te maken, maar kort na de Tweede Wereldoorlog ruzie kregen en in 1949 elk hun eigen bedrijf begonnen: Rudolf begon met Puma en Adolf noemde zijn bedrijf naar zijn bijnaam Adi Dassler. Adidas werd snel het succesvolle merk met de drie strepen en verwierf een dominant marktaandeel in onder meer voetbal en atletiek. Maar door de jaren kreeg Adidas steeds zwaardere concurrentie van het Amerikaanse sportmerk Nike, ook in voetbal en atletiek.

In 1997 nam Adidas het Franse Salomon Group over, om te kunnen doorbreken in de winter- en de golfsport. Dat was geen onverdeeld succes, want de wintersportactiviteiten bleven verlieslatend. Ze werden in 2005 opnieuw verkocht. Met dat geld versterkte Adidas zijn positie op de wereldmarkt met de overname van het Amerikaanse Reebok in 2006. Sindsdien is het bedrijf weer erg succesvol en beschikt het met onder meer Adidas, Reebok en TaylorMade (golf) over ijzersterke wereldmerken. Adidas en Nike zijn de twee dominante wereldspelers in de groeimarkt van sportuitrusting, mede doordat ze ook zwaar hebben geïnvesteerd in vrijetijdskledij van hun merken.

Het afgelopen jaar was niet het meest succesvolle uit de geschiedenis van de Duitse sportgigant, met een omzetdaling van 2,6%, tot 14,5 miljard EUR, maar dankzij een recordmarge klom de winst per aandeel nog wel van 3,79 naar 4,01 EUR per aandeel (1,25 EUR per aandeel in 2009). De koers kwam echter vooral onder druk door voorzichtige prognoses voor dit jaar, waarbij het management vooral wisselkoersverliezen ten opzichte van de euro als oorzaak naar voren schoof.

De groep mikt op een nettowinst tussen 830 en 930 miljoen EUR, versus 839 miljoen EUR voor 2013 op basis van een stabiele ebit-marge van 8,5 à 9% (8,7% voor 2013). In 2010 had het met Route 2015 een ambitieus groeiplan naar voren schoven, met onder meer de doelstelling om in 2015 de helft van de omzet uit de groeilanden te halen en een ebit-marge van 11% te realiseren. Het management moet nu zelf erkennen dat het lang niet meer zeker is dat het die ambitie kan waarmaken.

De voorzichtige outlook was dit jaar ook verrassend, omdat er met het WK Voetbal in Brazilië weer een superbelangrijk sportevenement aan komt. Adidas is een langlopende partner van de UEFA en de FIFA. Het leverde sinds het WK van 1970 telkens de officiële bal van het evenement. Na de Jabulani voor Zuid-Afrika 2010 wordt dat nu de Brazuca voor Brazilië 2014. Uittredend wereldkampioen Spanje en de kandidaat-wereldkampioenen Argentinië (met Adidas-icoon Lionel Messi) en Duitsland zullen onder meer in Adidas-outfit aantreden. Het groeipad is misschien minder steil dan verhoopt dit en volgend jaar, maar dit blijft een groeiwaarde.

Conclusie

Adidas is een kwalitatief groeiaandeel. Tegen 17,5 keer de verwachte winst voor 2014 en minder dan 10 keer de ondernemingswaarde (ev) tegenover de bedrijfskasstroom (ebitda) noteren we 15% onder het gemiddelde van de voorbije vier jaar en ook een derde goedkoper dan het duurdere Nike. Vandaar de adviesverhoging en het order voor de voorbeeldportefeuille.

Advies: koopwaardig

Risico: laag

Rating: 1A

Partner Content