Het Amerikaanse Duolingo was onlangs een opvallende stijger. Iedereen lijkt wel een taal te leren op Duolingo. Ziet u dat aandeel niet over het hoofd?
Duolingo pakte inderdaad met verrasend sterke groeicijfers van het aantal betalende gebruikers uit. De verwachtingen waren zó negatief, dat het aandeel in aanloop naar de cijfers ongeveer 40 procent daalde. De consensus was dat het gebruik van Duolingo in de Verenigde Staten zou krimpen, mede door veranderingen in het populaire hartjessysteem waarmee gebruikers gratis lessen konden volgen op de taalapp. Dat systeem, waarbij je een hartje verliest bij elke fout, werd vervangen door een systeem waarbij een energiemeter langzaam leegloopt, ook als je geen fouten maakt. Veel gratis gebruikers reageerden boos, omdat ze nu minder lessen kunnen volgen zonder te betalen. Maar de markt overschatte de impact op de kern van het bedrijf.
Duolingo verdient al jaren vooral aan betalende gebruikers. In 2022 kwam 85 procent van de omzet van betalende gebruikers. In 2023 steeg dat naar 90 procent en vorig jaar zelfs naar 94 procent. Gratis gebruikers, die advertenties zien, maken dus nog maar een klein deel van de omzet uit.
Belangrijker is dat het aantal betalende gebruikers nog altijd snel groeit. Dat werd bevestigd in de recente kwartaalcijfers. Duolingo had in het afgelopen kwartaal 10,9 miljoen betalende gebruikers, een stijging van 37 procent ten opzichte van de 8 miljoen een jaar eerder. Ook het aantal dagelijks actieve gebruikers steeg fors: van 34,1 miljoen naar 47,7 miljoen.
Duolingo blijft daarnaast uitbreiden. De nieuwe schaakcursus groeit sneller dan elke andere introductie, zelfs sneller dan de taalcursussen waarmee het ooit begon. Eind juni volgden al meer dan een miljoen mensen de schaakcursus dagelijks, en dat alleen op iOS en in het Engels. Later dit jaar volgt de uitrol naar Android en andere talen. Schaken is inmiddels zelfs groter dan wiskunde.
CEO Luis von Ahn gaf toelichting over de keuze voor het systeem met de energiemeter. Duolingo wist volgens hem dat sommige gratis gebruikers, met name de groep die foutloos en zonder te betalen veel lessen volgde, ontevreden zouden zijn. Maar volgens Von Ahn is dat precies de doelgroep die zou moeten overwegen te betalen. “Als je veel gebruikmaakt van Duolingo en ook betaalt voor Netflix, dan zou je ook voor ons moeten betalen”, redeneert de topman. Het energiesysteem zorgt er volgens hem voor dat dat zal gebeuren.
Uiteindelijk raakt de wijziging slechts een minderheid van de klanten. De sterke groei van de betalende gebruikers en de omzet laat zien dat Duolingo de juiste koers vaart. Het aandeel steeg op de dag van de cijfers direct met ruim 30 procent, al gaf het in de loop van de dag de helft van de koerswinst weer prijs doordat het sentiment op de beurs draaide.
De vrije kasstroom is op jaarbasis goed voor 1,8 procent van de beurswaarde. Dat is hoger dan het gemiddelde van 1,5 procent over de afgelopen drie jaar. Duolingo heeft de waardering van een groeiwaarde, maar is ondanks de recente koerssprong nog altijd iets lager gewaardeerd dan normaal. We zouden geleidelijk aan durven in te stappen.
HEBT U OOK EEN BELEGGINGSVRAAG?
Elke week behandelen we een actuele vraag van een abonnee. Hebt u ook een beleggingsvraag? Mail die dan naar beleggen@trends.be. Misschien leest u hier het antwoord.