Huisdieren zijn voor beleggers een stabiele en recessiebestendige groeimarkt
Corona gaf de huisdierensector een boost. Ook de komende jaren wordt groei voorspeld. En dat geldt al helemaal voor de premiummerken.
Zeven van de tien huishoudens in de westerse wereld hebben een huisdier. Huisdieren zijn vanuit het standpunt van beleggers bekeken een interessante, stabiele en recessiebestendige groeimarkt. De bestedingen van huisdiereigenaren gaan voor meer dan de helft naar voeding en zo’n 15 procent gaat op aan bezoeken aan een dierenarts. Daarnaast zijn er uitgaven zoals voor speeltjes, een halsband of verzorgingsproducten. In de coronatijd kreeg de sector nog een impuls. Corona heeft een opleving van het telewerken in gang gezet. Doordat veel mensen nog altijd enkele dagen per week thuiswerken, hoeven ze zich minder zorgen te maken over hun huisdier dat alleen thuis zit.
369 miljard dollar tegen 2030
Volgens de American Pet Products Association (APPA) groeide het aantal eigenaars van huisdieren in de periode 2020 tot en met 2022 jaarlijks 9,8 procent. Van 2009 tot en met 2019 bedroeg die jaarlijkse groei slechts 4,7 procent.
Volgens Fortune Business Insights bedroeg de wereldwijde markt voor huisdiergerelateerde producten en diensten in 2022 235 miljard dollar en zal die tegen 2030 oplopen tot 369 miljard dollar. Voor Noord-Amerika, dus de Verenigde Staten en Canada samen, komt Fortune op een bedrag van 79,5 miljard dollar. De APPA noemt voor de Verenigde Staten nog veel hogere bedragen. Volgens de brancheorganisatie stegen de totale uitgaven in de Verenigde Staten van 90,5 miljard dollar in 2018 tot 136,8 miljard in 2023. Voor Europa wordt de omzet op de huisdierenmarkt op ruim 40 miljard dollar geschat. De groeiverwachtingen voor de sector worden tot 2030 rond 6 procent per jaar geraamd.
Voor beleggers die op een gemakkelijke manier willen meeliften op de huisdierentrend, is er een ETF: de ProShares Pet Care ETF (PAWZ). Een alternatief, de Rize Pet Care ETF (PETZ), werd in december 2023 gesloten. Beleggers in de PAWZ dienen zich er wel van bewust te zijn dat er niet alleen bedrijven in zitten die zich puur op huisdieren richten.
Huisdier wordt gezinslid
Een term die bij bedrijven in de huisdierensector steevast opduikt, is humanisation (vermenselijking). Vroeger lag de hond buiten in een hok en at hij restjes van de maaltijd van het baasje. Intussen is de hond een binnendier, dat aangepaste voeding krijgt. Huisdieren maken deel uit van het gezin. De term ‘huisdiereigenaar’ (pet owner) is, zeker in de Verenigde Staten, vervangen door ‘huisdierouder’ (pet parent). En een gezinslid verdient het beste wat er is.
Bedrijven in het huisdierensegment hameren daar in hun marketing maar al te graag op. Deels daardoor gaat het huisdierensegment een mooie toekomst tegemoet. En dat geldt al helemaal voor de premiummerken.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier