Duitse autobouwers zijn in crisis
Volkswagen deed onlangs een schokgolf door de Duitse industrie gaan. De directie overweegt op haar thuismarkt fabrieken te sluiten en werknemers te ontslaan.
Er staan in Duitsland 120.000 mensen op de loonlijst. Volgens marktkenners was die sanering al langer nodig. Zo wijst Deutsche Bank erop dat de productie in de Duitse auto-industrie bijna 23 procent onder de pieken van het verleden ligt, terwijl de werkgelegenheid met slechts 8 procent is gekrompen. Dat is een teken van een dalende productiviteit. De lagere productie is volgens Deutsche Bank deels structureel en onder meer toe te schrijven aan de verschuiving naar het elektrisch rijden. De investeringen in nieuwe elektrische modellen lopen hoog op, terwijl de vraag naar elektrische auto’s in Europa veel minder snel groeit dan verwacht.
De Duitse autofabrikanten verliezen op de grote Chinese markt snel terrein aan lokale spelers. De Duitse stekkerauto’s zijn te duur voor de Chinezen, terwijl lokale merken als BYD en SAIC sneller inspelen op lokale trends en kwalitatief vaak een beter aanbod hebben. Beleggers vrezen dat de neergang van de Duitse merken in China voorlopig doorgaat en zagen hun gelijk in de recente winstwaarschuwingen van BMW, Porsche, Mercedes-Benz en Volkswagen.
De ebit-marge (bedrijfswinst plus omzet) komt uit tussen 6 en 7 procent, terwijl de Duitse auto-industrie eerder een bandbreedte van 8 tot 10 procent hanteerde. Volgens analisten van UBS zijn de winstwaarschuwingen vooral te wijten aan China en zullen we niet snel terugkeren naar de strategische margedoelstelling van 8 à 10 procent.
Chinees zijspoor
China is bepalend voor de toekomst van de drie autobouwers. Wordt het een race naar de bodem? Of kunnen de Duitse merken zich weer herpakken? Die onzekerheid drukt op de koersen. De trends voorspellen weinig goeds. Het marktaandeel van de internationale autofabrikanten is gedaald van 63 procent in 2020 naar 37 procent dit jaar. Die ontwikkeling ging gepaard met een toename van het marktaandeel van elektrische auto’s in China van 6 procent in 2020 naar 41 procent tot nu. Kortom, de Chinezen hebben overduidelijk een voorkeur voor elektrische modellen van Chinese makelij.
Van de drie grote Duitse spelers heeft BMW de grootste blootstelling aan China. Naar verwachting is het land dit jaar goed voor 48 procent van de winst voor belasting. Voor Mercedes-Benz is dat 37 procent en voor Volkswagen 30 procent. Volkswagen heeft echter geen prijskracht op de Chinese massamarkt en het moet nog een inhaalbeweging maken met de introductie van nieuwe elektrische modellen. Volkswagen dreigt een achterhoedegevecht te leveren.
Aandelen van Duitse autobouwers zijn een kolfje naar de hand van beleggers die weten dat waarde vroeg of laat naar boven komt.
Prijzenslag
Vergeleken met het topjaar 2021 is de verkoop van BMW in China met slechts 3 procent gedaald. Mercedes incasseerde sinds de piek in 2020 een volumeverlies van 4 procent. Alleen in het hogere premiumsegment, met prijzen vanaf 65.000 euro (500.000 yuan), hebben de twee Duitse merken weinig te duchten van lokale merken. Niet toevallig blijft het marktaandeel van elektrische auto’s in dat segment beperkt tot 10 procent. Chinezen zien de stekkerauto niet als een statussymbool, maar als een goedkope keuze. Veel spelers geven dan ook grote kortingen. BMW en Mercedes doen niet mee, wat op de verkochte volumes weegt. Maar de winstmarges wel overeind houden.
Conclusie
De crisis heeft er wel voor gezorgd dat de aandelen van de Duitse autobouwers heel goedkoop zijn. Als er dan goed nieuws komt, zoals de recente aankondiging van een omvangrijk stimuleringspakket in China, herstellen de aandelen wel. Op lange termijn bekeken blijven de premiumspelers BMW en Mercedes de voorkeur genieten. Beide aandelen noteren tegen nog geen vijf keer de verwachte winst voor 2025. Het aandeel van Volkswagen is zelfs nog goedkoper, maar de blootstelling aan de massamarkt en de verslechterde concurrentiepositie in China rechtvaardigen een nog lagere waardering. Aandelen van Duitse autobouwers zijn een kolfje naar de hand van beleggers die weten dat waarde vroeg of laat weer naar boven komt.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier