De markt van oogheelkundige bedrijven biedt rendement
Een groot deel van de wereldbevolking krijgt of heeft te maken met oogproblemen. Brillen, contactlenzen, oogoperaties en geneesmiddelen bieden oplossingen voor die mensen en kansen voor beleggers.
Bijziendheid, verziendheid, glaucoom, droge ogen en staar zijn enkele van de oogproblemen waar veel mensen mee te maken hebben of krijgen. Daarvoor bestaat een veelvoud aan oplossingen en hulpmiddelen, variërend van brillen en contactlenzen tot medicijnen en oogoperaties. EssilorLuxottica taxeert de waarde – op basis van consumentenprijzen – van de markt voor brillenglazen en -monturen, contactlenzen, lees- en zonnebrillen op 120 miljard euro. Brillenglazen en -monturen zijn volgens de Frans-Italiaanse marktleider goed voor twee derde daarvan. De jaarlijks gemiddelde groei van de markt bedraagt circa 5 procent.
Carl Zeiss Meditec becijfert de waarde van de markt voor contactlenzen (en producten voor het onderhoud ervan), intra-oculaire lenzen (ook implantaat- of kunstlenzen genoemd), apparatuur voor chirurgische oogbehandelingen en oogmedicijnen op ruim 45 miljard euro.
De gemiddelde groei van de markt bedraagt jaarlijks ongeveer 5 procent.
Concurrent Alcon noemt in zijn recentste jaarverslag een jaarlijks gemiddelde groei van 5 procent over de periode 2023-2028 voor de markt van apparatuur voor oogbehandelingen, implantaatlenzen, stents en materialen voor oogartsen. De oogheelkunde- en verzorgingsmarkt laat al jaren een stabiele groei zien door meerdere positieve, langlopende, trends. Uiteraard zijn er de vergrijzende wereldbevolking en de stijgende hoeveelheid schermtijd op computers en mobiele telefoons, maar ook innovatie die leidt tot betere en duurdere producten draagt bij aan de marktgroei.
Daarnaast zetten de oogheelkundige bedrijven in op het vertragen van de toename van ernstige bijziendheid (myopie) bij kinderen. Zonder behandeling kan progressieve myopie bij kinderen later tot ernstiger oogaandoeningen leiden, zoals glaucoom, staar, maculadegeneratie en een loslatend netvlies. EssilorLuxottica en Cooper Companies hebben respectievelijk brillenglazen en contactlezen daarvoor op de markt gebracht en een joint venture voor de ontwikkeling van een nieuw type brillenglas opgezet. Aanhoudende, stabiele groei en innovatie leveren aantrekkelijke beleggingskansen op. We tippen de twee marktleiders als kanshebbers en hoogvliegers in deze (groei)sector.
KANSHEBBER 1: EssilorLuxottica
Om de eerste tip kunnen beleggers bijna niet heen. Met een beurswaarde van bijna 100 miljard euro, meer dan 25 miljard euro omzet en bijna 18.000 opticiens – inclusief franchiseformules – is EssilorLuxottica met voorsprong de grootste partij in de markt voor oogheelkunde en -verzorging. De kern van de strategie van het bedrijf is verticale integratie, vooral bereikt door fusies en overnames. In 2018 kwam het tot een fusie tussen de Franse lenzenspecialist Essilor en het Italiaanse Luxottica, dat de afwerking van brillenglazen en de productie van monturen en de distributie van brillen verzorgde. In 2021 kon EssilorLuxottica de overname van de keten GrandVision afronden, waarmee de verticale integratie en marktpositie van het bedrijf nog werd versterkt. Het bedrijf heeft het grootste palet aan brillenmerken in portefeuille (zie kader), deels in eigendom en deels via langlopende licenties.
Naast de groei van de bestaande activiteiten en de uitbreiding van de licentie-overeenkomsten heeft EssilorLuxottica ook vier nieuwe groei-initiatieven. Het eerste is de al genoemde bestrijding van ernstige myopie bij kinderen. Het belangrijkste product daarvoor is het brillenglas Stellest, dat miljoenen kinderen al dragen.
Daarnaast werkt EssilorLuxottica al enige tijd samen met Meta Platforms onder de naam Ray-Ban Meta aan ‘slimme brillen’, waarmee de dragers onder andere kunnen videobellen en foto’s kunnen maken. Ook begeeft EssilorLuxottica zich op de markt voor gehoorapparaten. Na de overname van het Israëlische Nuance Hearing heeft EssiloLuxottica een goedkeuringsprocedure lopen voor Nuance Audio, een bril met daarin een gehoorapparaat verwerkt. Voorts wil het bedrijf groeien in de markt voor medische technologie. Daarvoor nam het in juli een belang van 80 procent in Heidelberg Engineering, dat onder meer apparatuur produceert om oogaandoeningen als glaucoom en maculadegeneratie vroegtijdig op te sporen.
De balans van EssilorLuxottica kan de overname- en investeringsactiviteit prima aan. Eind 2023 stond een nettoschuldpositie van 9,1 miljard euro, inclusief leaseverplichtingen, tegenover een ebitda (bedrijfskasstroom) van 6,1 miljard euro. De schuldgraad komt dus in de buurt van 1,5.
Het kasstroomgenererende vermogen is ook enorm. De vrije kasstroom, het deel van de kasstroom dat overblijft na aftrek van investeringen en leaseverplichtingen, over 2023 was 2,4 miljard euro. Dat is voldoende voor de bijna 1,8 miljard euro die gaat naar het met 22 procent verhoogde dividend van 3,95 euro per aandeel. Afgezien van het boekjaar 2019 – waarvoor door de corona-uitbraak geen dividend werd uitgekeerd – heeft EssilorLuxottica een korte maar fraaie dividendhistorie. Het enige dat ‘mis’ is met het aandeel EssilorLuxottica, is de waardering. Na de koersstijging van ruim 18 procent dit jaar ligt die op bijna 30 voor 2024. Kopen die je dus beter na een terugval.
KANSHEBBER 2: Alcon
Na EssilorLuxottica is het Amerikaans-Zwitserse Alcon het in beurswaarde gemeten grootste bedrijf in de sector. De naam van het bedrijf is afgeleid van de achternamen van Robert Alexander en William Conner, die het bedrijf in 1945 oprichtten. Nestlé kocht Alcon in 1977 en gaf het in 2002 een eigen beursnotering. Novartis nam Alcon in 2011 weer over en voegde het samen met zijn eigen oogdivisie, om het bedrijf in april 2019 in zijn geheel af te splitsen. Sindsdien heeft Alcon een notering op de Zwitserse beurs en in New York. Samen met Johnson & Johnson, Cooper Companies en Bausch + Lomb domineert Alcon de markt voor contactlenzen, waarmee het 26 procent van de omzet behaalt.
Alcon is ook de marktleider op het gebied van apparatuur voor het uitvoeren van verschillende oogheelkundige operaties. Daarmee haalt het 10 procent van de omzet van 9,4 miljard dollar. Nog eens 29 procent komt uit de verkoop van materialen die door oogartsen gebruiken bij ingrepen als laseren of glaucoom-behandelingen. Ongeveer 18 procent van de omzet komt uit oogmedicijnen en -druppels, en ook implantaatlenzen zijn goed voor zo’n 18 procent van de omzet. Alcon kreeg in juni de goedkeuring van de toezichthouder FDA (Food & Drug Administration) voor een nieuw systeem dat bij staaroperaties wordt gebruikt. Daardoor kunnen die operaties sneller worden uitgevoerd. Aangezien er volgens het onderzoeksbureau Market Scope, dat gespecialiseerd is marktontwikkelingen in de oogheelkunde, jaarlijks 31 miljoen staaroperaties worden uitgevoerd, is een efficiënter operatiesysteem waardevol.
Alcon verwacht zijn 28.000 systemen die nu wereldwijd door oogartsen worden gebruikt, de komende tien jaar te ‘upgraden’. Daarnaast brengt Alcon een nieuwe contactlens op de markt, die een week lang gebruikt kan worden. Daarmee verwacht het bedrijf marktaandeel te winnen. Elk procentpunt marktaandeel dat Alcon op die ‘herbruikbare’ markt wint, is goed voor 40 miljoen dollar extra omzet. De komende drie jaar verwacht de markt jaarlijks een gemiddelde groei van de winst per aandeel van zo’n 10 procent. Alcon betaalt slechts een bescheiden dividend (0,24 Zwitserse frank per aandeel), maar dat kan stijgen. Het dividend kost Alcon, dat in dollar rapporteert, slechts 116 miljoen dollar, terwijl de vrije kasstroom 730 miljoen dollar bedraagt en de komende jaren nog (flink) zal stijgen.
Opmerkelijke overname
Het Frans-Italiaanse EssilorLuxottica is een verzamelaar van merken. 31 procent van de aandelen is in handen van Delfin, de investeringsmaatschappij van de nazaten van Luxottica-oprichter Leonardo Del Vecchio. EssilorLuxottica verkoopt monturen en zonnebrillen onder de merknamen Ray-Ban en Oakley, en heeft licenties op merken als Giorgio Armani, Burberry, Chanel, Dolce&Gabbana, Ferrari, Prada, en Swarovski. Medio juli maakte EssilorLuxottica bekend dat het voor 1,5 miljard dollar Supreme overneemt van VF Corp.
Die opvallende keuze deed analisten de wenkbrauwen fronsen. Supreme begon als een kledingmerk met vooral jongere klanten uit hiphop- en skatekringen. Inmiddels hebben ook veel beroemdheden het merk omarmd. Tijdens de analistenbijeenkomst van eind juli verklaarde topman Francesco Milleri “verrast te zijn” dat beleggers de gedachte achter de overname “niet meteen begrepen”. EssilorLuxottica is niet van plan de kledingmarkt te betreden, maar ziet het merk Supreme als een “communicatieplatform”, om een moeilijk bereikbare doelgroep te benaderen, aldus Milleri.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier