De 5 favoriete aandelen van… Erik Joly (ABN AMRO)

Erik Joly | Foto: ABN AMRO

Hoe vergaat het de beurshandel in 2024? Trends.be polst bij waarnemers van de aandelenmarkten naar de effecten die hun voorkeur wegdragen.

Deze week is het de beurt aan Erik Joly, hoofdeconoom van ABN AMRO België.

1/ Alphabet

“Alphabet is een holdingmaatschappij met de internetgigant Google als volledige dochteronderneming. De omzet van Alphabet komt voor bijna 90 procent van Google Services, waarvan meer dan 85 procent uit onlinereclame. De rest van de omzet haalt Google Services uit de verkoop van apps en content op Google Play en YouTube, en uit de verkoop van hardware, zoals Chromebooks, de Pixel-smartphone en smarthome-producten, zoals Nest en Google Home. De clouddiensten van Google genereren iets meer dan 10 procent van de omzet van Alphabet. In het segment Other Bets investeert Alphabet in futuristische projecten, zoals gezondheidstechnologie (Verily), sneller internet (Google Fiber), zelfrijdende auto’s (Waymo) en meer.”

2/ Nestlé

“Nestlé heeft een geschiedenis die meer dan 150 jaar teruggaat en gemeten naar omzet (meer dan 90 miljoen Zwitserse frank op jaarbasis) is het bedrijf momenteel het grootste voedings- en drankenconcern ter wereld. Het productassortiment van Nestlé is gevarieerd en telt meerdere merken, zoals Nescafé, Perrier, Pure Life en Nestlé zelf. De onderneming heeft een belang van circa 20 procent in het Franse cosmeticaconcern L’Oréal. Het aantal medewerkers bedraagt 275.000 wereldwijd. Nestlé heeft een uitgebreid mondiaal productaanbod, met meer dan dertig merken die elk 1 miljard Zwitserse frank omzet per jaar genereren, en is actief in bijna 190 landen.”

3/ L’Oréal

“L’Oréal, opgericht in 1909, is geëvolueerd tot de wereldleider op de markt voor schoonheidsverzorging en is actief in onder meer de categorieën huidverzorging (40% van de omzet), make-up (20%), haarverzorging (27%), parfums (9%) en sanitaire producten (4%). De geografische voetafdruk is ook goed gespreid: van de omzet wordt 32 procent op de West-Europese thuismarkt gerealiseerd en komt 27 procent uit Noord-Amerika, 26 procent uit Noord-Azië en de rest uit diverse opkomende markten in Zuid-Azië, Latijns-Amerika en Afrika. L’Oréal bezit een mix van luxe- en massamerken die via een brede diversiteit van kanalen worden verkocht, waaronder grootwinkelbedrijven, drogisterijen, warenhuizen, winkels op reislocaties, e-commerce, kapsalons en medische spa’s. Toonaangevende merken zijn Lancôme, Yves Saint Laurent en Armani.”

4/ Microsoft

“Microsoft profiteert van de vraag en de aandacht voor artificiële intelligentie (AI). Die tendens zal zich in de toekomst bestendigen. Het softwarebedrijf ziet de transitie naar de cloud toenemen, gezien de verbeterde groei van Azure. Bedrijven lijken overigens niet te bezuinigen op de investeringen om mee te kunnen met de AI-ontwikkeling. Microsoft voegt ook steeds meer AI-mogelijkheden toe aan hun diensten, zoals bij Office 365 (Word, Teams, Outlook). Het bedrijf blijft een dominante speler in structurele groeitrends en de cashflow is niet volatiel, gezien het recurrente bedrijfsmodel.”

5/ Linde

“Linde is de grootste leverancier van industriële gassen ter wereld en is actief in meer dan honderd landen. De belangrijkste producten van het bedrijf zijn atmosferische gassen (waaronder zuurstof, stikstof en argon) en procesgassen (waaronder waterstof, kooldioxide en helium), evenals apparatuur voor de productie van industriële gassen. Linde bedient een groot aantal eindmarkten, waaronder de chemische industrie, de verwerkende industrie, de gezondheidszorg en de staalindustrie. Linde genereerde in 2023 ongeveer 33 miljard dollar aan inkomsten.”

Lees ook:

Volledig dossier hier

Partner Content