Betaalbedrijven zijn weer optimistisch

Logo van Adyen | Foto: Getty
*  

Het viel de voorbije weken op, de betaalbedrijven Adyen en PayPal kregen enthousiaste koersreacties na de bekendmaking van hun respectieve resultaten. Op Euronext Amsterdam schoot de koers van Adyen 12 procent omhoog, voor PayPal was er een sprong van bijna 9 procent weggelegd.

Het is te kort door de bocht om de meevallers volledig toe te schrijven aan de groei van het digitale betaalverkeer. Hoewel beide ondernemingen daar duidelijk van profiteren, zijn er grote verschillen in hun bedrijfsmodellen. Adyen handelt het betaalverkeer af voor grote ondernemingen. Voor die klanten is die dienstverlening van groot belang. Er is dan ook een sterke band en jaarlijks stapt minder dan 1 procent van de klanten over naar een andere partij. In zekere zin surft Adyen dan ook mee op de goede gang van zaken bij de dikker wordende portefeuille van zijn klanten. Dat zijn veelal grote multinationals, waarvan de omzet gestaag groeit en de klanten steeds vaker digitaal afrekenen in plaats van contant.

Die sterke positie geeft Adyen voldoende inzicht in de toekomstige resultaatontwikkeling om te voorspellen dat de omzet in de periode tot en met 2026 met 20 tot 30 procent zal groeien. In de eerste helft van 2024 groeiden de inkomsten met 24 procent naar 913,4 miljoen euro. De onderneming houdt voorlopig vast aan de groeiprognose.

In dit opzicht legt PayPal de lat een stuk lager. Het concern heeft zich voor het eerst in 2024 aan een omzetprognose gewaagd. Het mikt op een omzetgroei van circa 5 procent in het lopende jaar. Een belangrijke reden voor het minder voorspelbare inkomstenprofiel is dat het bedrijf zich met betaalapps zoals Vemco vooral richt op de consumentenmarkt. Daar is het omschakelen naar een nieuwe betaaldienst een kwestie van het installeren van een nieuwe app, terwijl dat voor Adyen-klanten een complexe, technische, juridische en operationele uitvoering is.

Het grote verschil in marktpositie en in fase van de groeicyclus, wordt weerspiegeld in de maatstaven waarop beide bedrijven zich laten afrekenen. Adyen mikt behalve op de omzetgroei in 2026 ook op een ebitda-marge van 50 procent of meer. Die heeft de onderneming overigens volledig in eigen hand. In de eerste helft van 2023 kelderde de ebitda-marge onverwacht naar 43,3 procent, komende van 58,6 procent een jaar eerder, omdat Adyen ervoor koos om flink te investeren in groeikansen op de Amerikaanse markt en in het platformsegment. Vorig jaar groeide het personeelsbestand van 3.332 naar 4.196 voltijdse banen.

Winstmarge

PayPal rekent zichzelf voornamelijk af op de aangepaste vrije kasstroom. Die nam in het afgelopen kwartaal met 31 procent toe tot 1,1 miljard dollar. Het bedrijf gebruikt die geldinstroom meestal volledig voor de inkoop van eigen aandelen. De netto-kaspositie van 6,1 miljard dollar biedt voldoende ruimte voor investeringen in nieuwe groei-initiatieven. Daarnaast focust PayPal op de verdediging van de aangepaste operationele winstmarge. Die steeg in het afgelopen kwartaal met 231 basispunten naar 18,5 procent. Samen met een meevallende aangepaste omzetgroei van 9 procent naar 7,9 miljard dollar was die margeverbetering de belangrijkste oorzaak voor de koersstijging na de cijferpublicatie.

Bij PayPal maakt de inkoop van eigen aandelen het positieve plaatje compleet.

Behalve van de sterke resultaten kreeg PayPal ook een duwtje in de rug door het besluit van Apple om zijn betaalsysteem open te stellen voor andere partijen. Die beslissing is onderdeel van een akkoord met de Europese Commissie, die zo wil voorkomen dat het technologiebedrijf te veel greep krijgt op het betaalverkeer via smartphones. Voor de klantenbinding en de omzet is het positief dat PayPal een nieuw kanaal kan aanboren. Naar verwachting kan de inkomstengroei volgend jaar richting 10 procent gaan.

Paypal te verkiezen boven Adyen

De sterke marktpositie van Adyen is, net als de snelle omzetgroei en de wijze waarop het bedrijf de ebitda-marge kan sturen, een heel aantrekkelijke eigenschap voor beleggers. Daar hangt echter een heel hoog prijskaartje aan. Naar schatting komt de omzet in 2026 uit op 3,2 miljard euro en de bedrijfskasstroom (ebitda) en vrije kasstroom op ruim 1,6 miljard euro. De verhouding beurswaarde/vrije kasstroom is dan met 25,4 behoorlijk hoog. Omdat de koers scherp reageert op cijferpublicaties en rentebewegingen, ontstaan er de komende tijd waarschijnlijk betere instapmomenten voor het aandeel. Het houdadvies voor Adyen blijft dan ook gehandhaafd.

Voor PayPal gaan we wel voor het advies ‘koopwaardig’. De omzetgroei van 8 tot 10 procent ligt beduidend lager dan bij Adyen en ook voor de marges is de onderneming wat kwetsbaarder. Maar beleggers betalen momenteel slechts 11,1 maal de verwachte vrije kasstroom voor het aandeel. De gunstige margeontwikkeling en de wijze waarop PayPal in het lopende jaar voor 6 miljard dollar eigen aandelen inkoopt, maken het positieve plaatje compleet.z

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content