Amerikaanse frisdrankensector: sterke merken, lage koersen

© BELGA
*  

Voedingsmiddelenconcerns worden veelal gezien als een veilige belegging. Voorspelbare groei, mooie dividenden. Eten en drinken moet je iedere dag. Toch staan de beurskoersen rond of zelfs onder de niveaus van enkele jaren geleden. Bij bedrijven met groeiende winsten betekent dat dat de waarderingen gedaald zijn. We bekijken twee bekende kanjers met heel wat sterke merken.

Coca-Cola: focus op de sterkste merken

De gelijknamige frisdrank heeft Coca-Cola, voluit The Coca-Cola Company, wereldwijd een van de sterkste merknamen opgeleverd. Hoewel de originele Coca-Cola en zijn varianten bijna de helft van de jaaromzet van 45,8 miljard dollar leveren, bestaat de portfolio uit 200 merken die in ruim 200 landen worden verkocht.

Coca-Cola ziet voor de lange termijn volop kansen voor de drankindustrie in het algemeen en voor zichzelf in het bijzonder. In de ontwikkelde markten is de consumptie van frisdrank gestabiliseerd, maar in de rest van de wereld kan ze procentueel nog flink groeien, mede door de groeiende middenklasse. Daarnaast is er de demografische meewind van een hogere bevolkingsgroei.

De afgelopen jaren heeft Coca-Cola zijn merkenportfolio gehalveerd. Desondanks steeg de omzet de afgelopen vijf jaar met gemiddeld 5,9 procent, tot 45,8 miljard dollar in 2023. Doordat de best renderende merken zijn behouden, stegen de marges,. En daarmee groeide de winst in deze periode met gemiddeld 12,5 procent per jaar, tot 2,69 dollar per aandeel. Voor 2024 bedraagt de schatting van de winst per aandeel 2,82 dollar, en met een koers-winstverhouding van 22 is het aandeel, historisch gezien, redelijk gewaardeerd.

Het grote margeverschil tussen Coca-Cola en PepsiCo is een gevolg van verschillende strategische keuzes.

De langetermijndoelstellingen gaan uit van een jaarlijkse omzetgroei van 4 tot 6 procent, en 6 à 8 procent groei van de bedrijfswinst (ebit), resulterend in een organische groei van de winst per aandeel met 7 tot 9 procent. Samen met een stijgend rendement biedt dat mooie rendementsperspectieven.

PepsiCo: meer voeding dan drank

Wie Coca-Cola zegt, zegt ook Pepsi. PepsiCo is met 230 miljard dollar beurswaarde minder waard dan Coca-Cola (270 miljard), maar het haalt wel twee keer zoveel omzet (zie kader). De drankomzet van 37,9 miljard dollar was goed voor 41 procent van de totale omzet van PepsiCo. De andere 59 procent (53,5 miljard) komt uit vaste voeding, waaronder ontbijtgranen en -repen (Quaker) en chips (Lays, Doritos, Cheetos).

Buiten Noord-Amerika haalde Pepsi een substantiële omzetgroei van 7 tot 11 procent. Dat is een vertrouwd beeld: de omzet van Internationaal groeit al een decennium 4 tot 6 procentpunt harder dan die in Noord-Amerika. In Noord-Amerika wordt per hoofd van de bevolking immers 1,7 keer zoveel frisdrank en 3 keer zoveel hartige snacks genuttigd als in de rest van de wereld.

Pepsi beperkt zich in Noord-Amerika vooral tot het volgen van trends en bestaande behoeftes van consumenten. Internationaal mikt Pepsi meer op omzetgroei, via het opschalen in drank die snel groeit en door in zich ontwikkelende landen een groter assortiment snacks aan te bieden.

De omzet van PepsiCo is de afgelopen vijf jaar met gemiddeld 7,2 procent gestegen, de winst per aandeel met 6,2 procent en het dividend met 6,8 procent. De langetermijndoelstellingen gaan uit van jaarlijks 4 à 6 procent organische omzetgroei, resulterend in een jaarlijkse hoog enkelcijferige groei van de winst per aandeel. Voeg daarbij het dividendrendement van 3,3 procent, en ook voor dit aandeel lijken de komende jaren een meer dan gemiddeld totaalrendement te kunnen leveren. PepsiCo verhoogde in april de winstverwachting voor heel 2024 licht tot minstens +8% voor de aangepaste winst per aandeel. Dat zou een winst per aandeel van in ieder geval 8,23 dollar geven. De bijbehorende koerswinst in de buurt van 20 is alleszins redelijk.

Coca-Cola klopt Pepsi in marges

De nettomarge van 9,9 procent van PepsiCo ligt een stuk lager dan de 23,4 procent van Coca-Cola. Dat ligt deels aan de verschillende strategische keuzes die de bedrijven maken. Coca-Cola stoot kapitaalintensieve onderdelen, vooral het bottelen van drank, af en richt zich op het uitbouwen van zijn sterke merken. PepsiCo heeft vijftien jaar geleden juist zowel de Pepsi Bottling Group als PepsiAmericas opgekocht en samengevoegd tot de eigen botteldivisie Pepsi Beverage Company. Vandaar ook een lichte voorkeur voor een belegging in het aandeel van Coca-Cola (ticker KO) dan van PepsiCo (ticker PEP).

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content