In het aandelenduel nemen twee sectorgenoten of verwante bedrijven het in vijftien financiële parameters tegen elkaar op. Wie de meeste duels wint, krijgt de voorkeur van de redactie van Trends Beleggen. Deze week stellen we twee ondernemingen uit de sportwereld voor: adidas versus Nike.
Marktpositie: Nike
Beurswaarde: Nike
Koersprestatie 5 jaar: adidas
Return 5 jaar: adidas
Bèta: Nike
Dividendrendement: Nike
Groei dividend 5 jaar: Nike
Koers/winst ’25: adidas
PEG-ratio: adidas
Koers/omzet: adidas
Koers/boekwaarde: adidas
Ev/ebitda: adidas
Rendement op eigen vermogen: Nike
Rendement op ingezet kapitaal: Nike
Schuldgraad: adidas
Commentaar
Deze iconische namen onder de sportgiganten hebben elk best wel een moeilijke periode achter de rug. Afgelopen week wist Nike nog eens positief te verrassen met zijn cijfers en kreeg het aandeel een flinke koersopstoot. In marktpositie en beurswaarde (105,2 miljard dollar versus 35,6 miljard euro) is er geen discussie mogelijk: ondanks alles is en blijft Nike de dominerende factor in deze activiteit.
De koersprestaties op vijf jaar vallen heel hard tegen en illustreren de lastige periode van beide sportgiganten. De koersprestatie van adidas is dan een stukje minder zwak dan Nike (-15% tegenover -27%). Het al dan niet meerekenen van de dividenden (return) kan dat verschil nooit overbruggen (-11% voor Adidas versus -22% voor Nike), want het zijn niet meteen stevige couponbetalers.
Gezien hun verwantschap is niet onlogisch dat de ratio’s af en toe heel dicht bij elkaar liggen. Dat geldt voor de marktgevoeligheid (bèta), waar Nike het – voor ons verrassend – haalt (0,91 versus 1,06). De duels ‘dividenderendement’ en ‘dividendgroei op 5 jaar’ gaan voor ons even verrassend naar Nike, omdat Amerikaanse bedrijven doorgaans minder gericht zijn op dividenden en lagere rendementen geven dan Europese ondernemingen. In deze duels winnen meestal de Europese spelers, maar deze keer niet.
In termen van waardering neemt adidas het wel weer volledig over. De koers-winstverhouding voor dit jaar (26 voor Adidas versus 39 voor Nike) geeft wel aan dat de sector niet de goedkoopste is. Adidas is ook ‘minder duur’ met 1,4 keer koers/omzet (versus 2,3 keer) en 6,2 keer koers/boekwaarde (versus 7,9 keer).
Het duel op basis van de PEG-ratio (‘Price Earning to Growth’; koerswinst ten opzichte van de winstgroei) voor de komende vijf jaar kantelt ook al in de richting van adidas. Zowel op basis van het rendement op eigen vermogen (ROE) als op basis van het rendement op ingezet kapitaal (ROCE) gaat het duel dan weer naar Nike. Maar in termen van schuldgraad haalt adidas het ruim van Nike, en ook dat is klassiek. Europese bedrijven hebben doorgaans minder schulden dan hun Amerikaanse collega’s.
Conclusie
Gezien de verwantschap tussen beide viel wel te verwachten dat dit aandelenduel alle kanten uit kon gaan en regelmatig van winnaar zou wisselen. Op dat vlak zijn we niet bedrogen uitgekomen. De uitslag geef toch een lichte voorkeur aan adidas boven Nike, met een score van acht gewonnen duels voor adidas tegenover zeven voor Nike. Beide aandelen zijn verre van goedkoop, maar het zijn natuurlijk wel iconische bedrijven, die toonaangevend zijn in hun activiteit. Toch houdt die waardering ons in verhouding tot de groei voorlopig tegen om een van de twee sportgiganten vandaag als een aantrekkelijke belegging voor te stellen.