De 5 favoriete aandelen van Mohamed Afifi (European Capital Partners): ‘De luxesector profiteert van toenemende wereldwijde welvaart’

Foto: Mohamed Afifi

Hoe beweegt de beurs in het derde kwartaal van 2025? Trends.be vraagt marktexperts naar hun favoriete aandelen.

Deze week is het de beurt aan Mohamed Afifi, portfoliomanager bij de Luxemburgse vermogensbeheerder European Capital Partners.

1/ Copart

“Copart is wereldwijd marktleider in veilingen van schadevoertuigen en brengt verzekeraars, wagenparken en particulieren samen met meer dan 1 miljoen kopers. Een netwerk van 250 eigen werven creëert een hoge toetredingsdrempel. Het eigen VB3-platform en de analysetools maken marktconforme prijsvorming mogelijk en versterken de klantentrouw. Gunstige structurele trends — meer totaalverlies, een verouderend wagenpark en de wereldwijde vraag — stuwen volumes en vergoedingen met ongeveer 15 procent per jaar. Copart is schuldenvrij en zet een ebitda-marge van meer dan 40 procent om in meer dan 1 miljard dollar vrije kasstroom per jaar. Tegen 27 maal de verwachte winst voor volgend jaar is Copart een aantrekkelijk gewaardeerde, dominante speler met een sterke bescherming tegen concurrentie en een gestage waardeopbouw.”

2/ Adobe

“Adobe staat centraal in de creatie van digitale media, de afhandeling van documenten en gegevensgestuurde marketing. Met 45 miljoen betalende makers en 750 miljoen maandelijks actieve gebruikers is 95 procent van de omzet terugkerend. Firefly, de generatieve-AI-technologie, verrijkt Photoshop, Acrobat en GenStudio, wat de binding verdiept en de besteding per licentie verhoogt. Het geïntegreerde platform vergroot bovendien de overstapdrempels. De groei van de creatieve economie, de overgang naar papierloos werken en een meer gepersonaliseerde klantbenadering ondersteunen de vraag. Bij een waardering van ongeveer 15 maal de verwachte winst voor volgend jaar wordt nog steeds tweecijferige winstgroei verwacht en meer dan 9 miljard dollar vrije kasstroom per jaar. Een kwaliteitsvol groeiverhaal: sterke kaspositie, scherpe productfocus en inzet van AI.”

‘BYD is een schuldenvrije kwaliteitsgroeier met ongeëvenaarde schaal en kostenleiderschap’

Mohamed Afifi (European Capital Partners)

3/ BYD

“BYD is ’s werelds grootste producent van elektrische voertuigen, met 18 procent marktaandeel. In 2024 leverde het 4,27 miljoen elektrische en plug-inhybride wagens, ruim het dubbele van de 1,79 miljoen van Tesla. Door batterijen, chips en aandrijflijnen onder één dak te integreren beschikt BYD over een uitzonderlijke kostenbeheersing, goed voor een brutomarge in auto’s van 22,3 procent en een vrije kasstroom van 36 miljard yuan. Het onderzoeks- en ontwikkelingsbudget van 54,2 miljard yuan, ondersteund door 155 miljard yuan aan kasmiddelen, financiert de Blade-batterijen en hybrides van de volgende generatie. Met de wereldwijde versnelling van elektrificatie en een doel van 5,5 miljoen voertuigen (+23%) in 2025 blijft BYD goed gepositioneerd. Tegen 12 maal de verwachte winst voor volgend jaar is BYD een schuldenvrije kwaliteitsgroeier met ongeëvenaarde schaal en kostenleiderschap.”

4/ Atoss Software

“Atoss Software is Europees koploper in personeelsplanning: tijdregistratie, roostering en analyses voor meer dan 15.000 ondernemingen. Vijfendertig jaar expertise in arbeidsrecht en nauwe verankering in de Duitse regelgeving zorgen voor stevige concurrentiebarrières. De nettoretentie is hoog, het klantverloop verwaarloosbaar en abonnementen zijn al goed voor 65 procent van de omzet. EU-verplichte tijdregistratie, de krapte op de arbeidsmarkt en de versnellende digitalisering van hr zorgen voor dubbelcijferige groei. Het bedrijf haalt een operationele marge van 37 procent en genereert een vrije kasstroom die de nettowinst overtreft, bij beperkte investeringen. Atoss noteert rond 36 maal de verwachte winst voor volgend jaar: een kwalitatieve groeier met duurzame expansie en bestendige marges.”

5/ Hermès

“Hermès is een Frans luxehuis, bekend om zijn ambachtelijke lederwaren, zijde en woon- en modeaccessoires. Sinds 1837 staat familiaal verankerd vakmanschap centraal, onder leiding van een CEO van de zesde generatie en een artistiek directeur die beiden op jonge leeftijd in de leer gingen. Elk stuk wordt minutieus vervaardigd. Iconen zoals de Kelly en Birkin vergen jaren opleiding en vele uren werk. Dat waarborgt de schaarste voor het minst prijsgevoelige clientèle. De sector profiteert van toenemende wereldwijde welvaart, het herstel van het toerisme en een verschuiving naar ingetogen luxe. Bij een waardering van 41 maal de verwachte winst voor volgend jaar creëert Hermès gestaag waarde, met een nettokaspositie, tweecijferige winstgroei en operationele marges boven 40 procent”.

Partner Expertise