Wie een aandelenportefeuille samenstelt, moet bereid zijn zich in te lezen in het laatste nieuws en de financiële resultaten. Het is daarom aan te raden te kijken naar aandelen die aansluiten bij uw persoonlijke interesses. Dit zijn vier aandelen voor fans van autosport en snelle wagens.
1. Ferrari
Beurswaarde: 68,26 miljard euro
Aangepaste jaarwinst per aandeel (EPS): 8,49 euro
Verwachte koers-winstverhouding in 2025: 40,82
In 1929 richtte de Italiaan Enzo Ferrari het autoraceteam Scuderia Ferrari op, dat deelnam aan tal van disciplines, waaronder de formule 1. Vandaag is Ferrari bijna synoniem met snelle en luxueuze auto’s, maar de eerste sportauto voor consumenten volgde pas in 1947 met de Ferrari 125 S.
Oorspronkelijk moest de autoverkoop vooral de belangstelling voor het raceteam aanwakkeren, maar inmiddels zijn de rollen omgekeerd voor het bedrijf uit Maranello (Italië). De raceteams van Ferrari vallen onder de categorie Sponsorship, Commercial & Brands in de jaarrekeningen. In 2024 vertegenwoordigden ze 669,8 miljoen euro van een totale omzet van 6,7 miljard euro. Ferrari’s grootste divisie, Cars & Spare Parts, was ook goed voor de meeste groei (+17,3%) in de afgelopen drie jaar.
Het aandeel kende voroge donderdag de slechtste handelsdag uit zijn geschiedenis, nadat het teleurstellende vooruitzichten presenteerde op zijn aandeelhoudersdag. Dit jaar verwacht het bedrijf een omzet van 7,1 miljard euro, maar dat valt lager uit dan de pessimistische prognose van analisten; zij rekenden op een cijfer verderop in de 7 miljard. Het aandeel zakte zo’n 15 procent. In totaal noteert het aandeel zo’n 19 procent lager sinds het jaarbegin.

Opvallend is ook de bocht die het merk maakt. Ferrari wilde oorspronkelijk dat tegen 2030 40 procent van zijn verkoop uit elektrische wagens zou bestaan. Donderdag, net op de dag waarop zijn eerste elektrische model – de Ferrari Elettrica – werd aangekondigd, nam het merk gas terug. Elektrische wagens zouden nog voor 20 procent uitmaken van de verkoopmix, zo maakte topman John Elkann bekend. Die beleidswijziging komt er op een moment dat bij veel automerken de verkoop van elektrische wagens stokt, en net wanneer de Europese Commissie haar geplande verbod op auto’s met een verbrandingsmotor opnieuw in twijfel trekt. Ferrari moet “pragmatisch en flexibel” zijn, aldus Elkann.
Lees ook: Waarom Ferrari bestand is tegen Trumps invoerheffingen, terwijl Porsche kwetsbaar blijft
Een consensus van Bloomberg-analisten gaat voor 2025 uit van een winst per aandeel van 8,90 euro. Dat is een groei met ongeveer 5 procent tegenover vorig jaar. Toch is er vertrouwen dat de groei de komende jaren versnelt: voor 2027 verwachten analisten 11,43 euro per aandeel. 20 van de 28 analisten geven een positief koopadvies. Dankzij de correctie is het sentiment verbeterd, ook al is het aandeel Ferrari — net als de wagens — niet goedkoop te noemen met een verwachte k/w van 40,82 in 2025.
2. Formula One Group Series A (FWONA)
Beurswaarde: 25,82 miljard dollar
Aangepaste jaarwinst per aandeel (EPS): -0,12 dollar
Verwachte koers-winstverhouding in 2025: 42,63
De formule 1 wordt al 75 jaar gezien als een van de meest prestigieuze motorsporten ter wereld. In 1974 werd een belangrijke stap gezet met de oprichting van de Formula One Constructors’ Association (FOCA), de voorganger van de Formula One Group, die de commerciële samenwerking tussen alle stakeholders moest bevorderen. Sinds 1981 onderhandelde FOCA onder leiding van CEO Bernie Ecclestone wereldwijd over de verkoop van tv-rechten, de belangrijkste inkomstenstroom.
Doorheen de geschiedenis waren er geregeld conflicten tussen de teams, de Formula One Group en de FIA — de regelgever van de formule 1 — over de verdeling van de inkomsten. Dat probleem is grotendeels gaan liggen in 2016 met de overname van de Formula One Group door het mediabedrijf Liberty Media. Datzelfde jaar kwam er ook een zogenaamd tracking share: een aandeel dat de prestaties van de Formula One Group in Liberty Media volgt.

De jongste jaren is de formule 1 sterk gegroeid onder Liberty Media, dankzij een doorgedreven digital first-strategie. De eigen streamingdienst bracht de sport naar nieuwe markten en de formule 1 kreeg meer viraliteit op sociale media. Bovendien volgde een belangrijke deal met Netflix, die de sport in een toegankelijk jasje stak via de realityreeks Drive to Survive.
De serie hielp ook om de Amerikaanse kijker warm te maken voor de formule 1. De Verenigde Staten zijn traditioneel meer gericht op Nascar en IndyCar, omdat formule 1 historisch een Europese stempel heeft. De Formula One Group spreekt de grote en lucratieve Amerikaanse markt steeds meer aan met meerdere grands prix in de VS. De recente film F1: The Movie past in die strategie, met een Amerikaanse coureur en team centraal. Dat de aanpak aanslaat, bewijst de toetreding van Cadillac/Andretti in 2026, een nieuw Amerikaans team.
Formula One Group had in 2024 een EPS van -0,12 dollar, maar vanaf 2025 wordt een winst per aandeel van circa 2,50 dollar verwacht. In de jaren die volgen lijkt de groei te vertragen: voor 2027 verwachten analisten 2,60 dollar. De verwachte k/w bedraagt 42,63 in 2025. Twaalf van de zestien analisten geven een positief koopadvies.
3. Porsche AG
Beurswaarde: 18,92 miljard euro
Aangepaste jaarwinst per aandeel (EPS): 3,95 euro
Huidige koers-winstverhouding: 17,53
Porsche is de bezieling van de Duitse ingenieur Ferdinand Porsche. Het bedrijf deed oorspronkelijk contractwerk; een van de eerste opdrachten kwam rechtstreeks van de Duitse overheid: een betaalbare auto voor de middenklasse ontwerpen. Zo ontstond in 1938 de Volkswagen Beetle. Later bouwde Porsche ook tanks tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Na de oorlog, in 1952, kon het bedrijf niet langer militaire voertuigen produceren en richtte het zich opnieuw op auto’s. Het bracht een eerste auto onder eigen naam uit: de Porsche 356, die veel onderdelen deelde met de Volkswagen Beetle. Dat was niet alleen om kosten te besparen, maar ook door materialenschaarste. Het model werd ontwikkeld onder het toeziend oog van Ferry Porsche, aangezien zijn vader twintig maanden gevangenisstraf moest uitzitten wegens oorlogsmisdaden. De 356 had een luchtgekoelde motor achteraan, wat zorgde voor gebalanceerde rijprestaties. In de jaren zestig excelleerden de auto’s in races en in 1964 volgde het succesmodel 911.
In 2009 kreeg Porsche de meerderheid van de aandelen van Volkswagen. Het merk is sinds 2022 ook beursgenoteerd. Het aandeel kende van bij de start veel belangstelling, en in het eerste kwartaal van 2023 behaalde Porsche een recordomzet. Sinds mei van dat jaar kreeg het merk echter te maken met tegenslagen. Het werd geraakt door zwakke vraag in China, door het groeiend succes van lokale luxemerken en elektrische auto’s. Porsches eigen elektrische voertuigen kwamen met vertraging door softwareproblemen en de toeleveringsketen werd verstoord door onverwachte tekorten aan aluminium.

In China wordt vandaag nog steeds minder uitgegeven aan luxe, en er is een prijzenoorlog in de automarkt. Daarnaast valt in Europa de verkoop nog steeds terug. Porsche gaf in september een winstwaarschuwing, de vierde al dit jaar. Het merk voorspelt dat de marktomstandigheden de komende jaren moeilijk blijven en past zich daaraan aan.
Net als Ferrari wil het merk zijn elektrische ambities afschalen, ook al presteerde de elektrische Macan beter dan vergelijkbare concurrenten. Hybrides en verbrandingsmotoren winnen aan belang, maar de aanpassing van de geplande line-up vereist extra miljardeninvesteringen. Porsche ziet verder groeikansen via meer personalisatie bij het configureren van auto’s.
In 2024 bedroeg de EPS 3,95 euro, een stevige terugval met 30 procent tegenover een jaar eerder. Voor 2025 verwachten analisten een nog grotere klap: een winst van 0,68 euro per aandeel. In 2026 en 2027 wordt herstel voorzien met respectievelijk 2,45 en 2,97 euro EPS. Het aandeel blijft relatief duur met een k/w van 17,53. Analisten zijn voorzichtig: slechts 5 van de 27 geven een positief koopadvies.
4. Aston Martin Lagonda Global Holdings
Beurswaarde: 617,09 miljoen pond
Aangepaste jaarwinst per aandeel (EPS): -0,08 pond
Verwachte koers-winstverhouding in 2025: /
De twee vrienden Lionel Martin en Robert Bamford besloten in 1912 samen auto’s te verkopen via hun bedrijf Bamford & Martin Limited, gevestigd in Kensington (Engeland). In 1915 kwam een eerste prototype dat ‘Aston-Martin’ heette, een verwijzing naar Lionel Martin en naar Aston Clinton, het dorp waar het tweetal samen had geracet.
De verdere geschiedenis van Aston Martin leest als een brokkenparcours vol financiële zorgen, met de ene overname na de andere. Vandaag zijn die zorgen nog niet van de baan. Het bedrijf boekt jaar na jaar verlies en sinds zijn beursgang in 2018 verloor het aandeel meer dan 98 procent van zijn waarde.
Die beursgang maakte deel uit van een strategie van agressieve expansie. Aston Martin wilde vanaf 2016 zeven modellen in zeven jaar uitbrengen. Uiteindelijke werden modellen uitgesteld en moest vers geld worden opgehaald om de hoge ontwikkelingskosten te betalen. Dat vond het bedrijf de jongste jaren bij de Canadese miljardair Lawrence Stroll, het Saudische staatsinvesteringsfonds PIF en de Chinese autobouwer Geely, vandaag de grootste aandeelhouders. De oprichting van het formule 1-team van Aston Martin moest het merk meer aantrekkingskracht en identiteit geven, los van de bekende passages in de James Bond-films.
De huidige CEO van Aston Martin, Adrian Hallmark, probeert de tanker te keren. Sinds 2021 hanteert het merk een profit-over-volume-beleid. Al laat winstgevendheid op zich wachten. In 2025 verwachten analisten een verlies van 0,25 pond per aandeel, iets beter dan de 0,35 pond een jaar eerder. Winst wordt pas voor 2028 verwacht. De meerderheid van de Bloomberg-analisten geeft dan ook een negatief advies.
