Nieuws Nieuws Senioren-gsm beleeft tweede jeugd Schokvast toestel in camouflagekleur Ondanks de flashy kleurtjes of militaire look is de Emporia wel degelijk een seniorentelefoon. Het Oostenrijkse merk mikt echter niet op senioren alleen. De Emporia Solid (foto) bewijst dat het merk zich enigszins wil herpositioneren om zijn beperkte doelgroep te verruimen. Het bedrijf heeft het nu over een easy-to-usetelefoon en hoopt …
Nieuws Nieuws Sociale netwerken bedreigen uw bedrijf Uw medewerkers, de leden van het directieteam: allemaal hebben ze een profiel op Facebook, Twitter en LinkedIn. Daar delen ze met anderen wat hen raakt, dwarszit, blij maakt. Het lijkt onschuldig, maar de concurrentie kan met deze informatie makkelijk haar voordeel doen. Een verrassend onderzoek levert het bewijs.
Nieuws Nieuws Moet u Facebook-gebruik aan banden leggen? Netwerksites zijn de werksfeer binnengedrongen en leiden menig werknemer - al is het maar even - van zijn dagtaak af. Sommige bedrijven blokkeren de toegang tot deze websites, maar de meeste doen niets. Wat kan een werkgever ertegen beginnen? En wat zijn de risico's voor de onderneming en haar personeel?
Nieuws Nieuws Bedrijf met 80 procent gehandicapten Een onderneming voor tuinonderhoud, een pluimveekwekerij, moestuinen, een tuincentrum, een kruidenierswinkel, een bakkerij, een taverne... In de Ferme Nos Pilifs gebeurt er van alles. Al ruim 25 jaar werkt Benoît Ceysens met een duidelijke visie aan zijn project: mindervaliden aan een leuke baan helpen.
Nieuws Nieuws Ouders, meld u dringend aan de kassa Ondanks zijn grote naamsbekendheid voelt ook Disneyland Parijs de gevolgen van de crisis. De bezoekers zijn minder talrijk en minder geneigd om veel uit te geven. Daarom probeert Disney in zijn aanbod een nu-of-nooitgevoel op te wekken en de uitgaven in het park te verhogen.
Nieuws Nieuws Belgische primeur: de digitale goktent De regulering van on-linekansspelen is nog niet helemaal klaar, maar de Belgische groep Circus wacht niet langer af. Samen met internetbureau ProduWeb ontwikkelde de firma een onlinepoot van zijn activiteiten. De digitale gokmarkt zou in ons land makkelijk 180 miljoen euro kunnen vertegenwoordigen.
Nieuws Nieuws Breng uw kmo op topniveau Alleen als uw medewerkers honderd procent achter uw strategie staan, kan uw bedrijf tot volle ontplooiing komen. Om dat waar te maken, moet u een meerjarenstrategie uitstippelen, een juiste inschatting maken van de interne competenties en een gepast ontwikkelings- en rekruteringsbeleid uitwerken.
Nieuws Nieuws Golfers moeten aan de whisky Rémy Cointreau doet een opmerkelijke marketingactie. De whiskyfabrikant nodigt golfliefhebbers uit om een toernooi in zes Belgische clubs te spelen. Al spelend maken de deelnemers kennis met achttien verschillende whisky's. De winnaar mag naar Schotland.
Nieuws Nieuws De match tussen Facebook en Google+ Facebook ontpopte zich in een paar jaar tijd als een netwerksite waar we niet meer omheen kunnen. Google bindt nu de strijd aan met een nieuw platform. Kan Google+ de publiekslieveling van de troon stoten?
Nieuws Nieuws Het voordeel van web-onlyproducten Audi, Heinz, Jojo: steeds meer grote en kleine merken proberen nieuws en schaarste te creëren met gelimiteerde edities die uitsluitend via het internet te koop zijn. Waarom doen ze dit en hoe succesvol zijn deze initiatieven?
Nieuws Nieuws Quick poetst blazoen op met eigen krant Kritisch nieuws over Quick lezen we in kranten en magazines. Bijvoorbeeld dat de spotgoedkope Giant op 21 juli veel wrevel opwekte. Het goede nieuws post de hamburgerketen voortaan rechtstreeks bij 2,7 miljoen gezinnen. Een geslaagde marketingzet?
Nieuws Nieuws Reizen boeken en plannen per gsm Concurreren via mobiele diensten Volgens marktonderzoeksbureau IDC zou de smartphonemarkt in het eerste kwartaal van 2011 gegroeid zijn met 80 procent in vergelijking met 2010. Vandaag zouden er wereldwijd niet minder dan vijf miljard abonnementen op draadloze diensten zijn. Het verwondert dus niet dat luchtvaartmaatschappijen steeds meer mobiele diensten aanbieden: check-in, streepjescodes voor het boarden …
Nieuws Nieuws Deutsche Bahn belaagt de Thalys Campagne voor het grote publiek Sinds enkele weken voert de Duitse spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn in ons land een reclamecampagne in bushokjes en in de geschreven pers. Het bedrijf maakt reclame voor de ICE-sneltreinen (Intercity Express) van Brussel naar Keulen en Frankfurt, een lijn die de maatschappij uitbaat sinds december 2002. Na de eerste campagne eind …
Nieuws Nieuws Bouwen met groene bakstenen Carodec is een succesvolle groothandel in gezonde, milieuvriendelijke bouwmaterialen. De kmo kiest voor een ethische benadering van de bouwwereld en legt ook zijn personeel en klanten in de watten.
Nieuws Nieuws Thibaut in Praag "Dobry den, jak se mate" (*)(*) Goeiedag, hoe maakt u het? (in het Tsjechisch)
Nieuws Nieuws Hoe Solex Europa wil veroveren Verrezen uit zijn as Het in 1946 opgerichte merk Solex verrees in 2007 uit zijn as met de lancering van de e-Solex, een restylede elektrische versie van de beroemde bromfiets. Daarvan gingen in veertig jaar tijd maar liefst acht miljoen exemplaren de deur uit. Eind 2010 verwierf de Belgische groep D'Ieteren de exclusieve distributie- en …
Nieuws Nieuws 9 trends voor het shoppen van morgen Foursquare, RFID, e-commerce, winkelanimatie, doelgroepsegmentatie: de distributeurs volgen de technologische en sociale ontwikkelingen op de voet en voeren ze in om de consument beter te bedienen - of tot kopen aan te zetten. Trends zet alles op een rijtje.
Nieuws Nieuws Chokotoff daagt Nutella uit Nieuwe boterhampasta Na het offensief van de speculoospasta krijgt Nutella, ongenaakbare nummer een op de Belgische boterhampastamarkt, opnieuw een aanval te verwerken. De belager is Chokotoff-pasta, waarmee Côte d'Or mikt op een "minder jonge" doelgroep. Volgens een studie van Côte d'Or vallen Chokotoffs vooral in de smaak bij Belgen die gemiddeld 35 jaar zijn. De …
Nieuws Nieuws Lieveheersbeestjes te koop Wilt u een zwerm lieveheersbeestjes oplaten om uw huwelijk in te zegenen? De bladluizen op uw rozenstruiken te lijf gaan? Adavalue heeft heel wat argumenten klaar om het kevertje aan de man te brengen. De toepassingen zijn talrijk, maar de handel in levende beestjes is niet evident.
Nieuws Nieuws In de keuken van McDonald's Openkeukendag Sinds 2005 nodigt McDonald's België de consument uit om een kijkje te komen nemen in zijn keukens. "Niks te verbergen", zo heet de verleidingsoperatie waarmee de fastfoodketen wil tonen dat ze het vak zeer ter harte neemt en sterk inzet op kwaliteit, zegt Stephan De Brouwer, CEO van McDonald's België. Hij zegt dat er …
Nieuws Nieuws Een beetje kantoorpolitiek helpt u vooruit Alleen in uw hoekje een berg werk verzetten, is geen goed idee. U hebt er alle belang bij om ook een goed contact met uw baas te onderhouden en allianties aan te gaan met invloedrijke collega's. Een vleugje politiek op het werk kan uw projecten of uw carrière een zetje geven.
Nieuws Nieuws Een Japanse snack in de winkel Europees-Japanse groep SoyJoy wordt sinds 2006 in Japan en Azië verkocht. Het merk is eigendom van de Japanse farmagroep Otsuka Pharmaceuticals. Nutrition et Santé, de Europese marktleider in dieetproducten (Gerlinéa, Gerblé, Céréal...) die in 2009 in handen kwam van Otsuka, brengt SoyJoy nu ook op de markt in België, Frankrijk, Spanje en Italië.
Nieuws Nieuws Katoen + zand = webcam Een webcam gemaakt van duurzaam materiaal: dat is het paradepaardje van United Pepper. De Belgische kmo adviseert bedrijven die ecologisch en ethisch verantwoorde producten willen ontwikkelen.
Nieuws Nieuws Air France-KLM goes Africa Streetmarketing in Matonge In Matonge, de Afrikaanse wijk in Brussel, liep eind april, begin mei een streetmarketingactie van Air France-KLM. Om de Afrikaanse gemeenschap in België bij zijn marketingcampagne te betrekken, kondigde de luchtvaartmaatschappij op de straatstenen promoties naar bestemmingen als Kinshasa, Kigali en Brazzaville aan.
Nieuws Nieuws Poppetje gezien, kastje dicht In Amerika is een nieuwe trend gesignaleerd: webshops die al na enkele dagen weer dichtgaan. Chanel en Britney Spears sprongen al op de kar. Binnenkort bij ons?
Nieuws Nieuws Alle ogen op uw profiel gericht Rekruteerders en hr-managers maken steeds vaker gebruik van sociale netwerken, en vooral LinkedIn. Hoe kunt u hen naar uw profiel leiden?
Nieuws Nieuws Is dit het kantoor dat we echt willen? Hebt u geen zin om naar kantoor te gaan? Blijf dan thuis. De nieuwe vormen van werkorganisatie zijn verleidelijk. Getronics is enthousiast over zijn 'new world of work'. Andere bedrijven volgen, maar de formule is niet voor iedereen geschikt.
Nieuws Nieuws Côte d'Or heeft Facebook niet nodig In tegenstelling tot veel andere merken maakt Côte d'Or geen gebruik van sociale netwerken om een gemeenschap van fans te vormen. Het chocolademerk ontwikkelde een eigen tool dat erg populair is geworden.
Nieuws Nieuws Belgische schoenen helpen Afrika Schoenen met linten Jojo-sneakers zijn een Brussels concept en geïnspireerd op een Braziliaanse modetrend. De schoenen zijn licht en vervaardigd uit katoen. Typisch aan het merk is het 'lint' dat de schoen omwikkelt en dat in verschillende kleuren beschikbaar is. De sneaker is het symbool van Jojo.
Nieuws Nieuws Aan tafel dankzij een tussenpersoon De consument die op zoek is naar een voordelige restaurantmaaltijd heeft vandaag keuze te over: coupons op het internet, cadeaubonnen, speciale passen. En restauranthouders hebben zo volop mogelijkheden om hun bedrijf meer zicht-baarheid te verlenen.
Nieuws Nieuws De Franse keuken verovert België opnieuw De Franse culinaire keten Alice Délice schakelt in een hogere versnelling. Het merk met de warme kleuren en het sympathieke imago opende in België onlangs een derde winkel, en de volgende twee zijn al gepland.
Nieuws Nieuws 4 tools om uw reputatie online te meten De reputatie die ondernemingen en merken genieten op het internet is een belangrijke troef. Een doordachte webstrategie is dan ook onmisbaar. Maar eerst moet u bekijken hoe de zaken ervoor staan. Dat kan heel makkelijk met enkele gratis tools.
Nieuws Nieuws Een melkkoe voor de media? Uitgevers zijn nog altijd op zoek naar de beste manier om het internet te gebruiken. En vooral naar een manier om er iets aan te verdienen. Sommigen proberen het met een webwinkel. De langverwachte oplossing?
Nieuws Nieuws Topmanager assisteert jonge ondernemer Sommige starters laten zich adviseren door vrienden, een raad van wijzen of een meer gestructureerd comité. Het Netwerk Ondernemen Brussel geeft jonge bedrijven de kans om zich te laten coachen door een peter uit de zakenwereld. Deze tandem is daar een origineel voorbeeld van: Grégoire Dallemagne, vicepresident bij Belgacom, en Alexandra Leunen, medeoprichtster van een onlinemarketingbureau.
Nieuws Nieuws De grootste zoekertjessite dankzij Google De website 2dehands.be maakt furore in de sector van de internetzoekertjes, maar is als merk nog niet echt bekend. Het succes is in grote mate te danken aan Google, dat zowel bezoekers als een fors deel van de inkomsten levert.
Nieuws Nieuws Coaching voor bestuurders In hun jaarverslagen wijden onze bedrijven lange hoofdstukken aan goed bestuur. Toch blijft de raad van bestuur zelf vaak een vastgeroest of symbolisch orgaan. Het is nochtans niet moeilijk om de werking van de bestuurskamer te beoordelen.
Nieuws Nieuws Betere websites dankzij klinische analyse Een gebruiksvriendelijke website bouw je niet in een handomdraai. Daarom zetten gespecialiseerde bureaus allerhande onderzoeks-methodes in. Ze stellen scenario's op, meten het traject dat onze ogen afleggen en leggen gebruikers onder een MRI-scanner.
Nieuws Nieuws De Belgen mogen de volgende smaak van Lay's kiezen Een participatieve campagne "Maak je smaak", zo heet de nieuwe marketingcampagne van Lay's. De klant mag de smaak kiezen van een soort chips die in beperkte oplage in de winkels verkocht zal worden. Een jury zal twee smaken selecteren uit alle voorstellen die het publiek tot eind maart kan indienen op Lays.be. Deze twee beperkte …
Nieuws Nieuws Tops en flops bij een rebranding De Post wordt bpost. Fedis heet voortaan Comeos. PwC en Starbucks hebben een nieuw logo. En onze kinderen gaan niet meer naar Paradisio, maar naar Pairi Daiza. Trends zoomt in op rebranding, een bijzonder risicovolle bezigheid.
Nieuws Nieuws Hoe veilig is uw smartphone? Steeds meer Belgen gebruiken een iPhone, BlackBerry of andere smartphone - hightechtelefoons die veel weg hebben van minicomputers. In principe zijn die toestellen niet helemaal veilig voor malware en virussen. Hoe kunt u zich beschermen?
Nieuws Nieuws Douwe Egberts lanceert de Aromettes Innovatie in de koffiefilter Anderhalf jaar geleden lanceerde Douwe Egberts in Frankrijk een nieuw merk: Maison du Café. Daarmee hoopte het bedrijf het segment van de gemalen koffie nieuw leven in te blazen. Sinds september zijn de Aromettes, tabletjes gemalen koffie in de vorm van een koffieboon, ook in België, Nederland en Denemarken te koop. …
Nieuws Nieuws De clash van de voetbalprentjes Voor het 39ste jaar brengt Panini een album en stickers uit rond het Belgische voetbal. Maar dit jaar moet de firma het opnemen tegen een concurrent van formaat. Cartamundi lanceerde in september Megakicks: ruilkaarten die eveneens draaien rond het nationale voetbal.
Nieuws Nieuws Uw jaarverslag is een veelzijdig medium Clichés, managementtaal, een anonieme cover, geen goede onlinestrategie... De jaarverslagen van Belgische ondernemingen zouden gerust wat meer uit de band mogen springen. Enkele voorstellen tot verbetering.
Nieuws Nieuws Eerlijke koffie, kleine marges Twee jaar geleden herdoopte de firma Café Liégeois haar gamma eerlijke koffie tot Mano Mano. Met dat gamma steunt het bedrijf kleine Mexicaanse koffieboeren. Maar om dat eerbare doel te verwezenlijken, moet de kmo wel een hoop economische toegevingen doen.
Nieuws Nieuws Gabriel in Hanoi Xin Chao* (*) 'Goedendag' in het Vietnamees (de 'x' wordt uitgesproken als 's')
Nieuws Nieuws Het nieuwe album van de King of Pop Een deal van 250 miljoen dollar Sony Music, de platenmaatschappij van Michael Jackson, sloot een lucratieve deal met The Estate of Michael Jackson, dat de nalatenschap van de zanger beheert. In ruil voor 250 miljoen dollar mag Sony Music de komende zeven jaar tien Jackson-cd's uitbrengen. De verkoop van muziek en licenties van Elvis Presley …
Nieuws Nieuws Welke apotheker waagt zich online? Ook apothekers voelen de crisis. Ze proberen die op te vangen met een breder aanbod: fytotherapie, homeopathie, parafarmaceutica... Almaar meer apothekers verkopen nu ook via het internet, of ze overwegen het. Maar wie zich aan deze internet-handel waagt, moet rekening houden met grote investeringen en specifieke regels.
Nieuws Nieuws Belgisch zendrankje wil de wereld veroveren Met zijn gezondheidsclaims en minimalistische look mikt Tao op de sterk groeiende markt van de functionele dranken. Het in 2002 gelanceerde merk is in eigen land aan een gestage opmars bezig. Bezieler Paul Haelterman maakt zich nu op voor de internationale expansie van zijn rendabele drankje.
Nieuws Nieuws De expansie van Delitraiteur Meteen opeten Het concept van Delitraiteur evolueert en de keten wil zijn positie in het horecasegment versterken. Waar mogelijk, beschikken de winkels over een ruimte waar de klant zijn pas gekochte gerechten kan opwarmen en opeten. Twee derde van de Delitraiteur-vestigingen heeft al zo'n eetkamer. Al blijft dit met minder dan 3 procent van de …