Streef naar ‘the best of both worlds’

© Getty Images/iStockphoto

De digitalisering van onze maatschappij creëert nieuwe kansen. Om te kunnen profiteren van de opportuniteiten, is wendbaarheid een absolute must.

Als moderne bedrijfsleider of ondernemer moet u openstaan voor vernieuwing. Het komt erop aan om voldoende wendbaar te zijn en een cultuur van innovatie te omarmen in uw bedrijf. Maar wendbaarheid vertaalt zich ook in samenwerkingen met jonge ondernemingen. Alleen zo kunt u vernieuwingen snel detecteren, evalueren en implementeren.

Daarbij is het belangrijk om een transformatie op alle niveaus van de organisatie door te voeren. In het huidige digitale tijdperk volstaat het niet om een alleenstaand initiatief naast de dagelijkse werking op te zetten. Door het hele bedrijf te transformeren, ontstaat een ‘intuïtieve onderneming’ die slimme systemen creëert. Die brengen klanten, medewerkers en leveranciers met elkaar in contact, bevorderen groei en informatie, en zorgen voor een betere voeling met de markt.

Businessmodel herbekijken

Het is intussen wel duidelijk dat geen enkele onderneming de digitale evolutie nog mag en kan negeren. Het gaat echter om méér dan louter de implementatie van technologie. Deze boodschap wil adviesbureau Deloitte uitdragen via de campagne Tomorrow is Today. Daarin krijgt u als bedrijfsleider alvast het advies om na te gaan in welke mate het huidige businessmodel moet herbekeken worden als gevolg van de nieuwe ontwikkelingen.

Guido Vandervorst, managing partner Innovation bij Deloitte.
Guido Vandervorst, managing partner Innovation bij Deloitte.

U dient zich ook af te vragen hoe digitalisering kan bijdragen tot een rijkere klantenervaring, en u kunt daarbij focussen op het juiste evenwicht tussen analoog en digitaal. ‘Het digitale en analoge kan je niet meer los van elkaar zien’, zegt Guido Vandervorst, managing partner Innovation bij Deloitte. ‘Je moet streven naar ‘the best of both worlds’. Een mooi voorbeeld vind je in de banksector, waar internetbanking gecombineerd wordt met persoonlijk advies voor wie dat wil.’

Implementatie in eigen huis

Binnen Deloitte zelf wordt de visie achter de bewustwordingscampagne Tomorrow is Today al volop toegepast. In dit kader werd een partnership gesloten met de Amerikaanse Singularity University in Silicon Valley, die bekendstaat om zijn programma’s en events die innovatie stimuleren.

Het adviesbureau richtte vorig jaar ook een Innovation Centre in Leuven op: een begeleidingsprogramma voor jonge technologiebedrijven die actief zijn in data analytics, digitale oplossingen, cyberbeveiliging en mobiliteit. Werknemers van Deloitte delen er hun kennis met jonge talenten en blijven zo zelf op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen.

Wenst u meer informatie over de campagne Tomorrow is Today van Deloitte?

Surf dan naar www.tomorrowistoday.be