Internet of Things zet onze wereld op zijn kop

Fidea
Partner Content

Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

2 november 2017, 00:02 Bijgewerkt op: 20 juli 2022, 07:14

Internet of Things (IoT) en Big Data Analytics zijn zonder twijfel de beloftekinderen van de vierde industriële revolutie die nu volop aan de gang is. Beide technologieën zorgen ervoor dat onze maatschappij op korte termijn onherkenbaar zal veranderen. Willen of niet, de verzekeringssector moet zich aanpassen aan deze nieuwe realiteit en dat betekent een uitdaging van formaat.

“We verwachten dat tegen 2020 al ruim 40 miljard objecten met elkaar verbonden zullen zijn”, zegt Jan Meeuwis, R&D Implementatiemanager bij verzekeraar Fidea. “Vandaag staat het Internet of Things nog in zijn kinderschoenen, maar producenten zijn toch al volop bezig met het inbouwen van sensoren in auto’s, woningen, smartphones, huishoudtoestellen en nutsvoorzieningen. De volgende stap is het toevoegen van communicatie waardoor allerlei metingen kunnen doorgestuurd worden. Het finale doel is dat objecten zelfstandig met elkaar gaan communiceren.” Het klinkt allemaal misschien nog een beetje als science fiction, maar op korte termijn zal het de norm worden. Denk maar aan de zelfrijdende auto’s waarmee men nu al volop aan het experimenteren is.

Een onherkenbaar veranderde maatschappij betekent ook een belangrijke uitdaging voor de verzekeraars. Achter de schermen zijn ze dan ook volop bezig met deze evoluties in kaart te brengen en daarop te anticiperen. Intussen duiken er ook nieuwe spelers op die vertrekken vanuit de digitale beleving, de zogenaamde Insurtechs. “Het Nederlandse Chipin ontwikkelde bijvoorbeeld de technologie die toelaat om specifieke verzekeringsoplossingen aan te bieden op basis van het rijgedrag van de chauffeur”, zegt Jan Meeuwis. “IoT opent heel wat nieuwe mogelijkheden. Dankzij de data over de gebruikers van al die objecten zullen de verzekeraars de risico’s veel beter kunnen inschatten. Dat biedt een enorm potentieel om innovatieve verzekeringsproducten op de markt te brengen die uitgaan van effectief en individueel gebruik.”

Een verzekeraar zal steeds meer evolueren naar een risicocoach.

Nieuwe risico’s

Het is duidelijk dat de rol van de verzekeraar grondig zal veranderen. “We evolueren naar real time verzekeren waarbij preventie op basis van sensoren en datamodellen sterk aan belang zal winnen. Een verzekeraar zal daarom steeds meer evolueren naar een risicocoach”, weet Jan Meeuwis. “Dat gegeven is nieuw en zal een enorme impact hebben op het huidige distributiemodel. Ook de verzekeringsbemiddelaars zullen zich aan deze nieuwe realiteit moeten aanpassen.”

De vierde industriële revolutie brengt tal van nieuwe risico’s met zich mee. Nooit waren er meer data beschikbaar en daar zitten vaak heel persoonlijke zaken bij zoals bijvoorbeeld gezondheidsgegevens. “Meer dan ooit houdt privacybescherming een risico in”, reageert Jan Meeuwis. “Maar de grootste nieuwe bron van risico’s is het cyberrisico en dan hoeft er zelfs niet noodzakelijk kwaad opzet in het spel te zijn. Er kunnen ook gewoon fouten in de digitale toepassingen sluipen.”

Cyberrisico neemt telkens een andere vorm aan.

Toch is cybermisdaad de grootste bedreiging en die zorgt voor heel wat kopbrekens. “De belangrijkste uitdaging voor de verzekeraars is dat het cyberrisico telkens een andere vorm aanneemt waardoor het moeilijk is om een historiek op te bouwen. Daarnaast wordt de omvang steeds groter. Denk maar aan de cyberaanval met de ransomware-worm Wannacry die dit voorjaar wereldwijd meer dan 200.000 slachtoffers maakte en zowel gezinnen, kmo’s, multinationals en overheden trof. Hoe kun je zoiets sluitend verzekeren”, vraagt Jan Meeuwis zich luidop af.

Lees hier alle artikels van dit dossier.