“België biedt een unieke context om in te groeien”

Manuel Hensmans, Solvay Brussels School of Economics and Management. © Thomas De Boever
Deloitte Private, SBS-EM & Econopolis
Publishing partner

Publishing partner verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

30 november 2017, 00:00 Bijgewerkt op: 20 juli 2022, 08:01

Belgenland is een bedrijvig land. Het kmo-land bij uitstek, luidt de boutade. “Een land van bedrijven die met weinig middelen heel veel bereiken”, zoals Manuel Hensmans (Solvay Brussels School of Economics and Management) het duidt. Gelukkig maar dat Best Managed Companies geen traditionele zoektocht is naar één winnend bedrijf, maar een businessprogramma waar verschillende laureaten het keurmerk mogen dragen. Voor hen is het een uitgelezen kans om met de geknipte coach hun bedrijf kritisch te evalueren.

Deloitte Private, Econopolis en Solvay Brussels School of Economics and Management, de gangmakers van Best Managed Companies, hebben de ambitie om al dat potentieel maximaal tot wasdom te laten komen en de succesvolle bedrijven nog enkele treden hoger te tillen.

“We willen bedrijven die prachtprestaties leveren op de kaart zetten en hen helpen om de volgende groeifase door te maken”, zegt Geert Noels, co-founder en CEO van Econopolis. “Het probleem voor veel bedrijven is om een internationale taille te halen. We hebben heel wat flinke kmo’s, maar de volgende stap is niet aan veel van hen gegeven. De rol die Econopolis opneemt, is die van netwerker: wij brengen de bedrijven bijeen. Grote bedrijven kunnen leren van kleinere spelers, en vice versa. We spelen ook een inspirerende rol rond trends en thema’s die in de internationale economie op dit moment belangrijk zijn voor bedrijven.”

Het probleem voor veel bedrijven is om een internationale taille te halen.

Mindset

Nikolaas Tahon, Managing Partner Deloitte Private.
Nikolaas Tahon, Managing Partner Deloitte Private.© Thomas De Boever

Om duurzaam door te groeien, volstaat het recept ‘meer van hetzelfde’ niet. Het is meer dan een kwestie van een tandje bijsteken. “We hebben veel familiale bedrijven die uitgegroeid zijn tot al dan niet beursgenoteerde spelers van formaat”, zegt Nikolaas Tahon, Managing Partner Deloitte Private en initiatiefnemer van Best Managed Companies in België. “Door de relatief kleine thuismarkt, moet een succesvol bedrijf bijna altijd internationaal gaan, al is het maar net de grens over. Dat typeert onze markt en de mindset van onze bedrijven, net zoals de grote beschikbaarheid van kennis. Onder meer dankzij de juiste fiscale stimuli neemt R&D een steeds belangrijker plaats in, ook in kleine en middelgrote ondernemingen.”

Diamantjes

Hoe kleine en minder bekende bedrijven erin slagen om uit te groeien tot grote internationale spelers, was de centrale vraag van het onderzoek dat professor Manuel Hensmans uitvoerde inn Groot-Brittannië. Hij schreef er het door de Financial Times gelauwerde boek Strategic Transformation– Changing while winning over. Het is een fascinerende studie waaruit je andere promising practices kunt halen dan diegene die je meestal terugvindt in managementboeken en media.

België is een van de moeilijkste institutionele contexten voor bedrijven om in te werken.

“Je kunt echt het geheim ontdekken van bedrijven die het parcours afleggen van klein en bescheiden tot internationale renommee. Dat is ook mijn insteek voor dit verhaal. Ik heb twaalf jaar in het buitenland gewoond en gewerkt en neem van mij aan: België is een van de moeilijkste institutionele contexten voor bedrijven om in te werken. Er is niet alleen de grote complexiteit, er is ook een hoge dosis informaliteit: je moet je weg kennen. Het kan niet anders dan dat Best Managed Companies diamantjes naar boven haalt, bedrijven die ondanks de moeilijke context erg succesvol zijn. Ik denk dat een academicus de beste theorieën ontwikkelt uit moeilijke contexten. Bedrijven die werken op een gemakkelijke markt, ik denk aan China waar er veel groei is en veel mogelijkheden, zullen minder nieuwe inzichten opleveren dan bedrijven die werken in een matuur en hoogontwikkeld land met veel competitie zoals België. Voor ons is dit de ideale vijver. Er bestaan al veel – te veel? – internationale managementboeken die alles in de wereld willen generaliseren. Daarom moeten we de Belgische context van de bedrijven naar waarde schatten. We moeten hun eigenheid appreciëren.”

“Best Managed Companies biedt unieke kansen voor bedrijven, met een begeleiding van hoge kwaliteit die het leadership team noodzaken om continu bij te sturen en te veranderen. Voor ons als neutrale, academische partner is het action research waarbij we hopen dat we de kwaliteit van de bedrijven mee kunnen helpen verhogen. Het langetermijndenken van Deloitte Private is daarbij een grote troef.”

Are you a Best Managed Company? Bekijk hier onze launch video:

Lees hier de andere artikels over Best Managed Companies 2018.