Een SUV met een missie

F-Pace: de SUV van Jaguar. © Nick Dimbleby

Er was één heilig huisje dat Jaguar nog niet had gesloopt. Dus bouwde het een SUV. De F-Pace staat binnenkort in de showroom.

Ooit leerde een pr-verantwoordelijke van een automerk de jonge journalist die we toen nog waren hoe we een auto moesten bekijken. “Een auto, dat is vier wielen, een stuur en een motor. Al de rest is emotie.” Wat kort door de bocht, denkt u nu, net als wij toen. Anderzijds. Emotie is synoniem voor beleving, het kan staan voor genieten van iets, en ‘iets’ kan een auto zijn. Bekijk het zo en de man had gelijk. Hij wist dan ook waarover hij praatte : hij was pr-verantwoordelijke bij Jaguar.

Een jonge journalist zijn we al in geen lichtjaren meer. Maar ook ten huize Jaguar is wel wat veranderd. Het heeft de voorbije tien jaar de meest opmerkelijke verjongingskuur in de geschiedenis van de auto ondergaan. De kleine autobouwer van weleer leverde ooit grote berlines af, of sportieve tweezitters met een klassiek uiterlijk. Allemaal met een flinke lap hout tegen het instrumentenbord en een dikke motor die zijn kracht naar de achterwielen stuurde, want dat was heilig voor iedereen die iets met Jaguar te maken had. Van dat beeld blijft vandaag niets meer overeind. De statige modellen van weleer, die vooral een ouder publiek bekoorden, zijn vervangen door een gamma zeer dynamische auto’s die de genetische eerbiedwaardigheid van het merk combineren met sportiviteit. Een naar vroegere normen kleine auto als de XE ? Vroeger ondenkbaar. Een turbodiesel onder de motorkap ? Alle premiummerken deden het, het is intussen ook bij Jaguar collectief aanvaard. Een viercilinder in het vooronder ? Zelfs dat. Een Jaguar zonder zes-, acht- of twaalfcilinder, dertig jaar geleden was het karakter(zelf)moord geweest. Nu wordt het toegejuicht door iedereen die zijn eerste testrit met de turbodiesel van 180 paarden achter de rug heeft. Een break ? Niemand die het zich nog maar had kunnen voorstellen, maar die staat nu mooi te blinken in de Jaguar-garage.

Wie twintig jaar geleden voorspelde dat Jaguar ooit een terreinwagen zou bouwen, riskeerde onmiddellijke collocatie.

En nu zet de F-Pace de kroon op het werk. Met deze compacte SUV is het laatste heilige huisje gesloopt. Wie twintig jaar geleden had voorspeld dat Jaguar ooit een terreinwagen zou bouwen, riskeerde onmiddellijke collocatie. En de F-Pace is niet alleen Jaguars eerste SUV, het is ook een model met een missie. Het segment van de Sports Utility Vehicle bloeit als nooit tevoren – in West-Europa maar evenzeer in de Verenigde Staten of groeimarkten als China. De F-Pace zal Jaguar definitief promoveren tot een echte wereldspeler op de automarkt.

EEN JAGUAR EN GEEN LAND ROVER

Om de F-Pace aan de internationale pers voor te stellen, trok Jaguar met een peloton testwagens naar Montenegro. En nam er zijn intrek in het Sveti Stefan-resort. De F-Pace heeft langer dan verwacht in de pijplijn gezeten, en dat heeft een reden. Jaguar wilde niet gewoon een SUV bouwen, nee, het wilde de beste SUV bouwen. “Het resultaat is een auto die naadloos aanleunt bij wat Jaguar al van bij de allereerste plannen en schetsen voor ogen had”, zegt David Shaw, hoofd van het engineeringteam. “En dat is een zeer sportief rijdende SUV en geen Land Rover in Jaguar-vacht.”

De F-Pace is niet alleen Jaguars eerste SUV, het is ook een model met een missie.
De F-Pace is niet alleen Jaguars eerste SUV, het is ook een model met een missie.© NICK DIMBLEBY

De F-Pace heeft het raffinement van de XF en de handzaamheid van de kleinere XE, een zeer dynamische berline. De F-Pace staat trouwens op hetzelfde platform als de recente XE en XF, maar bijna 90% van de onderdelen is nieuw en werd dus specifiek voor de SUV ontwikkeld. Zo bestaat de koetswerkstructuur voor bijna 80% uit aluminium. Daarom blijft het totaalgewicht beperkt tot 1665 kilo, waardoor de viercilinder turbodiesel van 2 liter de troef van de zuinigheid voluit op tafel kan gooien. Jaguar heeft voor zijn eerste SUV zeker niet voor de gemakkelijkste weg gekozen. Jaguar zit onder hetzelfde dak als Land Rover en had dus de onklopbare technologie van dat merk kunnen overnemen voor de vierwielaandrijving van de F-Pace. Maar Jaguar ontwikkelde liever een eigen systeem dat het vermogen helemaal naar de achterwielen stuurt en alleen indien nodig voor de weg-ligging en baanvastheid ook gedeeltelijk naar de voorwielen.

Om dat allemaal in goede banen te leiden, zit de F-Pace vol sensoren die tot vijfhonderd keer per seconde metingen kun- nen uitvoeren. Toen we dat van de ingenieurs hoorden, begre- pen we meteen ook waarom de rij-instructeur tijdens een eer- ste persvoorstelling met prototypes door bos en dal ging rijden en de F-Pace probleemloos als een rallywagen over grind en modder stuurde. Of waarom de F-Pace naast deugden als comfort, uitstraling en rijgevoel ook de gave van de terreincapaciteit heeft. Vroeger verliet u met uw achterwielaangedreven Jaguar maar beter het asfalt niet. Maar vroeger is veranderd. ?

www.jaguar.be

TEKST JO BOSSUYT

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content