Sluiting Heinz Turnhout – Controverse over feestelijke Facebookadvertentie van Heinz op ontslagdag

(Belga) Een advertentie van ketchupfabrikant Heinz die 26 februari uitroept tot ‘Heinz day’ is bij verschillende internetgebruikers en ook bij de vakbonden in het verkeerde keelgat geschoten. Vandaag/woensdag werd immers ook de intentie tot sluiting van de Turnhoutse vestiging, met bijna 200 ontslagen, aangekondigd. “Amateurisme” en “ongelukkig”, klinkt het vanuit vakbondshoek.

“Vanaf vandaag roepen we de 57ste dag van het jaar officieel uit tot ‘Heinz day'”, klonk het woensdag in een reclameboodschap op de Facebookpagina van Heinz Belgium. Een feestelijke afbeelding toont vuurpijlen die samen een Heinz-ketchupfles vormen. Mogelijk verwijst de campagne, op deze dag, naar eerdere reclamecampagnes met als titel ’57 Varieties’. Gezien de intentie tot sluiting en de bijna 200 ontslagen reageerden verschillende mensen online geïrriteerd op de boodschap. Ook de vakbonden zijn misnoegd. “Amateurisme is het. Je kan fouten maken, maar dit zijn fouten die nu zeker niet gemaakt mogen worden”, zegt Dirk Verhaegen, secretaris voor ACV Voeding en Diensten, die zelf ook veel reacties ontving. Verhaegen trekt ook parallellen met hoe de communicatie bij Heinz in het algemeen verloopt, zowel naar de Belgische directie als naar de bonden. “Mogelijk komt dit uit Nederland, en niet uit België, ” zegt Laura Snyders (ABVV Horval), “maar de mensen die dit vandaag horen, zijn daar zeker niet gelukkig mee.” Vanuit Nederland bevestigt Heinz-woordvoerder Menno van der Vlist in een korte schriftelijke reactie dat het bericht op Facebook na tien minuten is verwijderd. “De timing had beter gekund”, klinkt het. Volgens Snyders was gezien de geplande sluiting in december geen enkele dag in de loop van het jaar gepast nog voor een dergelijke boodschap. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content