Sector biobrandstoffen wil E10-benzine verplichten

(Belga) België moet de invoering van E10-biobrandstof (Euro 95 aangelengd met 10 procent ethanol) verplichten of op zijn minst ondersteunen. Dat heeft directeur Charles-Albert Peers van ethanolproducent AlcoGroup gezegd tijdens een bezoek van staatssecretaris voor Energie en Mobiliteit Melchior Wathelet (cdH) aan de Gentse haven.

Nu mogen producenten in België maximaal 5 procent bio-ethanol toevoegen aan benzine. Verschillende andere landen hebben ondertussen al E10 ingevoerd. In de Verenigde Staten is het de standaard brandstof en ook in onder meer Frankrijk en Duitsland is E10 verkrijgbaar. Er bestaat nog steeds veel discussie over impact van de biobrandstof op de auto, maar Peers maakt zich sterk dat E10 zonder risico gebruikt kan worden in alle wagens van na 2000. “België zal de Europese doelstelling om tegen 2020 10 procent hernieuwbare energie te gebruiken voor transport niet halen als E5 niet wordt vervangen door E10”, waarschuwde de AlcoGroup-topman. Hij benadrukte ook het belang voor de biobrandstofindustrie in België. “We hebben een grote ethanolindustrie gebouwd met een unieke ligging. Ik kan mijn fabriek verdubbelen, maar dan moet er wel een markt voor zijn”, aldus Peers. Wathelet benadrukte dat hij naar Gent was gekomen om te polsen naar “de gevoeligheden”, en prees de kwaliteit van de geïntegreerde activiteiten van de sector in de Gentse haven. Maar hij wees ook op de moeilijke discussie met de petroleumsector, die niet staat te springen om biobrandstoffen. Ook automobilistenvereniging VAB is niet enthousiast over E10. “Voor bepaalde voertuigen zijn er mogelijk risico’s op lange termijn, wegens de hogere zuurtegraad”, zegt woordvoerder Maarten Matienko. Hij stelt zich ook de vraag of E10 wel écht ecologisch verantwoord is. Het wordt immers gemaakt van landbouwproducten. “We zetten pas echt een stap vooruit met brandstof van afvalstoffen”, zegt hij. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content