‘Werknemers moeten aan het roer van hun loopbaan staan’: 4 tips voor een geslaagde remotie

© iStock
Benny Debruyne
Benny Debruyne Redacteur van Trends

Op het werk krijgt u te horen dat u een stap terug moet doen of het bedrijf moet verlaten. Nadat de eerste emoties zijn weggeëbd, kunt u van een stap terug toch een stap vooruit maken.

Als je te horen krijgt dat je het beste een stap terug doet, wil dat zeggen dat je niet goed genoeg bent om in het toekomstige managementteam te zitten”, zegt Brigitte Ballings, de auteur van Een stap terug? Ik denk er niet aan! Ballings kreeg bij een herstructurering in 2012 als senior hr-manager bij ING te horen dat ze haar team moest herstructureren. Daarna moest ze een stap terug zetten of het bedrijf verlaten. Hoewel het nieuws als een schok kwam, vindt ze het achteraf gezien geen volslagen verrassing. Na haar studie Romaanse talen kwam ze toevallig bij de bank terecht. Ze leerde bij, maakte promotie, stapte over naar de hr-afdeling en voelde zich best goed. Toch wist ze nooit helemaal zeker of ze wel op de juiste plaats zat.

Na het slechte nieuws won Ballings loopbaanadvies in en ontdekte ze dat vooral thema’s als loopbaancoaching, veerkracht en levenslang leren haar professioneel bezielen. Ze schreef een boek over haar ervaringen, geeft lezingen en werkt nog altijd bij ING. Ze begeleidt nu, als hoofd mobiliteit en inzetbaarheid, collega’s bij de bank die net als zij in een herstructurering hun baan kwijtraken. “We begeleiden hen bij hun zoektocht naar functies binnen en buiten de bank. Je kunt het vergelijken met een intern outplacementbureau”, zegt Brigitte Ballings.

De aanvankelijke schok dat ze haar baan kwijt was en gefaald had, werd voor Ballings een onverwachte stap vooruit. Ze daalde dan wel een trede op de carrièreladder, maar voor haar gevoel verbeterde ze zichzelf. “Ik ben in de afgelopen drie jaar ongelofelijk gegroeid.” Ook Tanja Verheyen en Bob Vermeir schreven een boek over demotie. Zij noemden een demotie waarbij je succesvol een stap terug doet, een ‘remotie’. Verheyen schat dat één op de drie hoogopgeleide Belgen kans maakt ooit een stap terug te moeten zetten.

Deze vier lessen op basis van de ervaringen van Brigitte Ballings zetten u op weg die demotie om te vormen tot een remotie.

1 Uw instelling maakt het verschil

“Ik besliste het nieuws op een objectieve en neutrale manier te bekijken. Het overkwam me. Ik wilde niet meteen de negatieve of de positieve kanten zien, maar het even laten bezinken. Het is een negatieve, frustrerende ervaring. Maar in elk moeilijk moment kan er altijd iets moois komen.” Naast die rationele houding zijn er volgens Brigitte Ballings nog twee succesfactoren voor een geslaagde remotie. “De tweede succesfactor is dat je de gevolgen kunt aanvaarden. Je krijgt minder verantwoordelijkheid en minder loon. Mensen zijn soms ook bang van de blik van anderen. De derde factor is emotioneel met het nieuws kunnen omgaan en veerkracht tonen.”

2 Signalen oppikken bij uzelf

“Twaalf jaar in dezelfde functie blijven zitten, zou ik nooit meer doen. Ik zou beter nadenken over vragen als ‘Is deze baan wel echt wat ik wil?’ en ‘Bewandel ik mijn eigen pad?’. Ik ben nooit ongelukkig geweest met mijn functie, maar ik heb te weinig aan mezelf en mijn inzetbaarheid gedacht.” Mensen bevragen zichzelf pas wanneer hen professioneel of persoonlijk iets ernstigs overkomt. Kun je daarop anticiperen? “Het enige wat we kunnen doen, is mensen bewust maken en inspireren, een voorbeeld stellen. Daarom heb ik het boek geschreven.”

3 Waken over uw inzetbaarheid

“We komen van een generatie waarin de werkgever op een paternalistische manier besliste wat de werknemers moesten doen. Dat is al een tijdje aan het kantelen, maar de werknemers hebben nog altijd niet door dat ze zelf aan het roer van hun loopbaan moeten staan. Ik leid nu bij ING een klein team van loopbaanbegeleiders. Zij begeleiden medewerkers die hun baan kwijt zijn door een herstructurering. Die medewerkers hebben het gevoel dat het hen overkomt. Ik zou het fantastisch vinden als we in plaats van evaluatiegesprekken tussen de manager en de werknemer, gesprekken hebben over het plan A, B en C van de werknemer. Plan A is hoe hij zich kan ontwikkelen in zijn functie en wat hij wil aanpassen. Plan B omvat de andere dingen die hij in het bedrijf kan doen. Plan C weerspiegelt wat hij doet bij een herstructurering.”

4 Geen rolletje spelen op de werkvloer

“Het is belangrijk dat je kunt zijn wie je bent op het werk. Heel veel mensen spelen in hun baan een rol. Als je jezelf kunt zijn en je kwetsbaar kunt opstellen, komen er veel meer mooie dingen naar je toe. We komen uit een cultuur gebaseerd op prestaties, maar authentiek leiderschap begint populairder te worden. De verbinding tussen mensen wordt belangrijker. Dat is een heel grote evolutie.”

Brigitte Ballings, Een stap terug? Ik denk er niet aan! Over demotie, remotie, een nieuwe start en meer geluk op het werk. Witsand Uitgevers, 22,50 euro

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content