Start-up Viloc kiest partnerstrategie voor internationale doorbraak

22/01/16 om 17:23 - Bijgewerkt om 17:28

De Zandhovense start-up Viloc, gespecialiseerd in geautomatiseerd materieelbeheer voor bouwbedrijven, slaat de handen in elkaar met Suivo, dat een complementair telematicaproduct heeft.

Start-up Viloc kiest partnerstrategie voor internationale doorbraak

© Photo News

Vijf jaar na zijn oprichting leest de klantenlijst van Viloc als een opsomming van de grootste bouwbedrijven van het land. Willemen, Besix, Aswebo en andere zagen in de start-up een oplossing voor een probleem dat hen al lang hoofdbrekens bezorgde en veel geld kostte. Elk groot bouwbedrijf heeft duizenden boormachines, slijpschijven en andere toestellen verspreid liggen over tientallen werven, bestelwagens en containers. Dat materieel beheren vanuit een centraal magazijn is lastig. Daardoor wordt 40 procent van het materieel niet gebruikt, is 20 procent vermist en wordt 10 procent gestolen.

De zendertjes van Viloc op elk toestel - één zendertje kost 21,5 euro - sturen een radiosignaal naar een basisstation. Dat station, op maximaal vijftig meter afstand in een magazijn of een bestelwagen op de werf, verzamelt de informatie en stuurt de gegevens door naar het IT-platform van Viloc. Als de werfleider de Viloc-app op zijn tablet opent, ziet hij waar elke machine zich bevindt of waar een medewerker bijvoorbeeld een betonmolen heeft weggenomen.

Viloc rustte meer dan 20.000 werftoestellen uit met zendertjes bij een rist klanten. Dat leverde in 2015 een omzet van 550.000 euro op. Voortaan verkoopt Viloc die zenders aan Suivo, die ze integreert in zijn hardware en ze installeert. Daarnaast verdient Viloc ook geld aan een abonnement voor het doorsturen van de gegevens en de licentie op de software.

Bouwbedrijven werken met Suivo om hun voertuigen en medewerkers te lokaliseren, om tijd- en kilometervergoedingen te registreren of voor de dagelijkse aanwezigheidsregistratie. Het bedrijf had nog geen oplossing voor materieelbeheer in zijn aanbod, terwijl de klanten daar meer en meer naar vragen. Door de integratie van Suivo en Viloc kunnen bedrijven besparen op de installatie, het abonnement en het onderhoud. Klanten klaagden weleens dat ze met de materiaalbeheerzenders van Viloc een tweede traceersysteem hadden op hun werven.

Totaaloplossing

"Voor de bedrijven is het beter dat ze één telematicasysteem hebben", zegt oprichter Tim Gestels, die Mark Thijs - de ex-topman van de ICT-dienstenverlener Quasus - binnenhaalde als vennoot en CEO. "Onze technologie was makkelijk te integreren met die van Suivo, zodat bedrijven maar één keer hardware hoeven in te bouwen in hun materieel." Suivo is een dochter van het Edegemse Geo Solutions, dat vorig jaar een omzet van 13 miljoen euro draaide. Het focust met Suivo op drie markten: transport en distributie, service en onderhoud, en de bouwsector. Het is een mooi voorbeeld van een start-up die doorgroeide naar een kmo. In zes jaar evolueerde Geo Solutions van 20 naar 650 klanten en ontwikkelde het een volwaardig aanbod. Het is op zijn beurt een bedrijf uit de stal van de Cronos Groep in Kontich. Die IT-dienstenleverancier staat bekend als een cluster van tientallen bedrijven, waar het ondernemerschap wordt gestimuleerd en start-ups worden omringd met expertise om hun slaagkansen te verhogen.

Dat beide bedrijven nu met één totaaloplossing naar de klant stappen, is niet het enige voordeel van de samenwerking. Bij Viloc werken naast de twee vennoten negen medewerkers. Met zijn grotere partner Geo Solutions, waar meer honderd mensen werken, kan het voortaan meeprofiteren van het verkoopteam en het netwerk van klanten. Die strategie moet de start-up toelaten om in 2016 de grens van 1 miljoen euro te halen en winstgevend te worden.

Naar het buitenland

Het tweede voordeel is dat Viloc en Suivo zich kunnen blijven concentreren op hun sterktes en niet zelf een totaaloplossing hoeven uit te werken. Het is een vorm van samenwerken die volgens Dirk Lambrechts, de CEO van Geo Solutions, steeds couranter zal worden. "Suivo heeft een ecosysteem rond zich gebouwd, waarmee we kunnen terugvallen op partners voor alles wat niet onze corebusiness is. Viloc doet eigenlijk net hetzelfde. Partnerschappen en synergieën maken de start-upscene sterker. Ze zorgen ervoor dat je met je product sneller kunt groeien dan je alleen zou kunnen doen." Viloc verkeert in mooi gezelschap, nu het samenwerkt met Suivo. Andere partners van Suivo zijn Google en Garmin.

Nu hun product zijn deugdelijkheid heeft bewezen, het werd geïntegreerd in het aanbod van Suivo en die partner de verkoop in België voor zijn rekening neemt, maken Tim Gestels en Mark Thijs van Viloc zich op voor de volgende fase: snel groeien en doorbreken in het buitenland, voordat er kapers op de kust komen. "Voor Nederland zijn er enkele partnerschappen in de maak, en we kijken dit jaar naar Duitsland en Frankrijk."

Viloc werd opgericht met eigen middelen, kreeg subsidies van de overheidsagentschappen IWT en iMinds en haalde 2 miljoen euro op. De hoofdmoot werd ingebracht door drie businessangels: ex-Telenet-topman Jan Vorstermans via zijn fonds Qunova, vennoot Mark Thijs en Paul Berghmans, de oprichter en ex-topman van de machinebouwer Best Food Sorting. Viloc zegt dat het zijn kapitaalbehoefte zo veel mogelijk intern heeft ingevuld, maar het blijft praten met investeerders over een versnelde commercialisering.

Lees meer over:

Onze partners