Sleepr schudt matrassenindustrie wakker

20/12/15 om 13:53 - Bijgewerkt op 18/12/15 om 19:42

Na een inspiratietour naar het Californische technologiewalhalla Silicon Valley ging Sam Berteloot, die dertien jaar bij het marktonderzoeksbureau InSites Consulting werkte, op zoek naar een sector die hij op zijn kop kon zetten met een innovatief, online zakenmodel.

Sleepr schudt matrassenindustrie wakker

© .

De seriële ondernemer, die de afgelopen drie jaar met Sportz Ad-X een sportcommunicatiebureau en met Snackbytes een contentmarketingbureau oprichtte, lanceerde vorige week Sleepr. Dat is een webwinkel waar de klant een speciaal ontwikkelde latexmatras kan kopen en thuis kan laten leveren. "We hebben een jaar aan de ontwikkeling gewerkt", zegt Sam Berteloot. "De matras wordt thuis geleverd, plat geperst in een draagtas. Je kunt ze binnen de honderd dagen terugsturen."

Door tussenschakels, zoals de winkel en de groothandel, uit te schakelen beweert Berteloot dat zijn in België geproduceerde matras 30 procent goedkoper is dan een soortgelijk product in de winkel. Wil een klant niet liever naar de winkel om een matras te kopen die bij hem past? Het is een dure investering. Volgens Berteloot is de matras kunnen testen in de winkel geen must. "We hebben een latexmatras ontwikkeld die goed is voor 90 tot 95 procent van de mensen, ook voor mensen met lichte rugklachten."

Dat het zakenmodel levensvatbaar is, blijkt uit de Amerikaanse onlinematrassenwinkel Casper.com, waar Sleepr de mosterd haalde. "Zij startten in New York en haalden in hun laatste kapitaalronde 55 miljoen dollar op. Onder meer acteurs als Ashton Kutcher en Leonardo Di Caprio investeerden in het bedrijf", weet Berteloot. "Wij willen in België bewijzen dat ons concept werkt, en dan naar de buurlanden gaan. De opstart deden we met eigen middelen. Hoelang we voort kunnen, hangt nu af van de verkoop."

Onze partners