Luc Debruyne (GSK) kreeg zijn beste advies van zijn grootvader

Luc Debruyne, topman van GSK © J. Claessens
Bert Lauwers
Bert Lauwers redacteur bij Trends

“Goed communiceren is voor iemand als ik de grootste uitdaging. Dat houdt mij veel bezig”, zegt West-Vlaming Debruyne, die marktleider GSK Vaccines sinds een jaar leidt.

“Ik moet veel praten, want ik moet mensen proberen te inspireren. Ik heb al sessies gehouden met 150 leiders van dit bedrijf, waarbij ik een hele tijd aan het woord ben. Maar dan zeg ik op zeker moment telkens ‘en nu ga ik stoppen, want mijn grootvader heeft gezegd dat al wat je zegt, je al weet’. En dan vraag ik hen ‘wat heb je nu eigenlijk gehoord? Laat ons daar dan eens even over discussiëren. Wat zijn de feiten en wat is uw interpretatie ervan?’.

“Ik vraag bij zulke sessies ook telkens aan vrijwilligers om mij een e-mail te sturen over wat ze nu eigenlijk opgestoken hebben van wat ik gezegd heb. En het is telkens ongelofelijk hoe selectief mensen luisteren. Ze horen wel dezelfde speech, maar halen daar verschillende dingen uit. Wel, door te luisteren naar wat ze nu eigenlijk hebben gehoord, leer ik mijn communicatie te verbeteren.”

“In managementtaal is er een uitdrukking die er een beetje mee te maken heeft. “Don’t try to add too much value”, klinkt die. Hoe vaak gebeurt het niet dat iemand je belt met een idee? En wanneer die persoon zijn telefoon uiteindelijk neerlegt, is diens idee helemaal kapot, en heb je jouw idee doorgedrukt. Bedenk dan maar eens hoe je die persoon gefrustreerd hebt. Je moet dus ook als bedrijfsleider beter luisteren.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content