'Lokale verkoop zal online shoppen verslaan'

19/02/15 om 17:18 - Bijgewerkt om 17:18

Blijven we traditioneel winkelen of kiezen we resoluut voor de e-shop? Volgens trendwatcher Herman Konings zijn de "fygitale ruimtes" de toekomst. Antwerpen zet met zijn Innovation Boulevard een stap in die richting.

'Lokale verkoop zal online shoppen verslaan'

Digitaal winkelen zal versmelten met echt winkelen © GF

Het lijkt er soms op dat de winkel zoals we hem kennen ten dode is opgeschreven, maar trendwatcher Herman Konings spreekt dat tegen. "Binnen de vijf jaar zal de lokale verkoop het online shoppen verslaan." Konings verwijst naar een onderzoek van IBM over de toekomst van de retail. "Mensen zijn overdonderd door bits en bytes en hunkeren naar analoog contact. De 'fygitale' ruimte, een samentrekking van 'fysiek' en 'digitaal', is daarop het antwoord. In een fygitale ruimte wordt iets aanbevolen of kan je iets beleven. Het digitale krijgt een ondersteunende en subtiele rol. Het persoonlijk contact blijft cruciaal."

Digitopia

In Antwerpen winkel je sinds 3 februari op verschillende plekken phygital. De Antwerpse KMO Digitopia lanceert er samen met Accenture, Intel, StartIt@kbc en Stad Antwerpen de Innovation Boulevard. Dat gebeurt bijvoorbeeld met gepersonaliseerde displays die inspelen op de interesses van de klant, interactieve spiegels en virtuele wachtrijen. Digitopia focust sinds 2006 op digitale communicatie in retail en banking en stuurt 12.000 connected devices in voornamelijk België en Frankrijk aan. Volgens cijfers van Stad Antwerpen ontvangt het centrum op zaterdag gemiddeld 80.000 winkelaars, wat op piekdagen kan oplopen tot gemiddeld 120.000. Hoe de winkelaars Innovation Boulevard ervaren, evalueert Digitopia na enkele maanden.

Virtuele rij

Digitopia's applicatie QLess bij het reiskantoor Jet Air zorgt er bijvoorbeeld voor dat je niet meer in de rij hoeft te wachten. Je krijgt een wachtnummer en de geschatte wachttijd via sms. Dan beslis je zelf of je ondertussen even een andere winkel binnenstapt en of je die wachttijd verder uitstelt als je langer dan gepland wegblijft. Je beheert dus zelf je plaats in de wachtrij. Een ander voorbeeld is de 'digitale suggestie' als aanvulling op de winkelbediende. Terwijl je wacht om geholpen te worden, verifieer je al of je gewenste schoenmaat of kleur in voorraad is en krijg je enkele suggesties. De mobiele applicatie Ojoo gidst het publiek dan weer via een wandelroute langs de deelnemende winkels.

Beleving

"Innovation Boulevard schaaft de oplossingen voortdurend bij op basis van de beleving van de consument. Die geeft de gepersonaliseerde winkelomgeving dus zelf mee vorm", stelt Jan Bussels, CEO van Digitopia. Digitopia wil zijn applicaties ook voor retailers aantrekkelijk maken. "We kunnen het ons niet permitteren iets in een winkel te zetten dat misschien werkt. We werken niet met prototypes of in een geïsoleerde setting waar alles perfect werkt, maar gaan meteen de confrontatie met de consument aan." Ook bij de mogelijke schaalbaarheid en betaalbaarheid staat Digitopia stil. "Neem nu de QLess bij Jet Air. Ik schat dat dit systeem, inclusief all-in service, 130 euro per maand kost."

Productinformatie

Aan Innovation Boulevard werken dertien handelaars mee, waaronder Proximus, Lunch Garden, JBC en Veritas. Bij de kledingszaak Mc Gregor is er een interactief pashokje dat de kleren die je wil passen herkent en alternatieve maten en kleuren toont. Je kan ook de winkelbediende om hulp vragen. "We verwachten niet meteen een enorme omzetgroei door de nieuwe toepassing, maar denken wel dat de consumenten sneller hun weg in de collecties vinden", legt Kris van de Mierop, gedelegeerd bestuurder van Mc Gregor, uit. "Op termijn krijgen we bovendien zicht op welke items gepast en welke gekocht worden. We kunnen dan uitzoeken waarom de klant bepaalde stukken niet koopt. Daar zit veel belangrijke productinformatie in."

Julie De Jonghe

Onze partners