Lesje in mensgericht management

29/03/17 om 19:22 - Bijgewerkt op 31/03/17 om 12:43
Uit Trends van 30/03/17

Toen Murielle Machiels in 2011 promoveerde tot CEO van Plantyn, kreeg ze een berg huiswerk. De educatieve uitgeverij moest zich aanpassen aan de digitalisering én de scherpe doelen van de aandeelhouder blijven halen. De nieuwe CEO besloot daarbovenop ook de bedrijfscultuur om te gooien. Net dat maakte het verschil.

Van een papieren bedrijf een digitaal bedrijf maken, dat was de uitdaging waar Plantyn, net als andere educatieve uitgeverijen, voor stond. De klassieke schoolboeken in het klaslokaal werden dunner, terwijl de onlineleerplatformen, interactieve bordboeken en andere digitale leermiddelen aan een opmars begonnen. Zo'n ingrijpende transformatie gaat meestal gepaard met een dip van de cijfers, maar dat moest Plantyn koste wat het kost vermijden. Als onderdeel van Infinitas Learning, een groep Europese educatieve uitgeverijen, was Plantyn eigendom van het Britse Bridgepoint Capital. Die investeringsmaatschappij stelde scherpe winstdoelen. Bridgepoint had de educatieve afdeling van Wolters Kluwer, waar Plantyn toe behoorde, gekocht net voor de financiële crisis losbarstte en verkocht de meerderheid van de Infinitas-aandelen in januari 2016 weer aan een ander private-equityfonds, Compass Partners.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 4 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Trends-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Trends

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Nieuwsbrief

Ontvang elke middag een update van het belangrijkste economische nieuws in uw mailbox!

TrendsInformation Services

Onze partners