Jo Vandebergh (CEO softwareplatform Bringme): ‘Ik sta open voor een externe investeerder’

Jo Vandebergh © Debby Termonia
Stijn Fockedey
Stijn Fockedey Hoofdredacteur a.i.

Het Leuvense Bringme is klaar om Europa te veroveren met zijn slimme automaten voor pakjes en interne verzendingen. De CEO is de bekende vastgoedondernemer Jo Vandebergh. Voorlopig is hij nog de enige aandeelhouder, maar een extra investeerder is geen taboe.

“Ik las dat ‘comfortzone’ verkozen is tot een van de meest gehate woorden van 2017. Maar ik vrees dat ‘uit de comfortzone willen treden’ toch de beste omschrijving van mijn karakter is”, verontschuldigt Jo Vandebergh zich.

Het cv van Vandebergh is dat van iemand die al verschillende keren de sprong in het duister waagde. Zijn eerste succes als ondernemer kende hij in de jaren negentig met de Nationale Autoveiling. Daarna kocht hij noodlijdende bedrijven en maakt hij die weer gezond. Vanaf 2005 bouwde hij de vennootschap Ertzberg uit tot een van de belangrijkste projectontwikkelaars in Vlaanderen.

Nu gaat zijn aandacht naar Bringme, de start-up die de kroon op zijn carrière moet zetten. In 750 gebouwen en bedrijven in vier landen staat een Bringme Box, een intelligente automaat waar je pakjes kunt laten leveren of waarmee je goederen kunt uitwisselen. In België staat er onder meer een bij de KU Leuven, Uber, E&Y en Nike.

Al vijf jaar financiert Vandebergh Bringme in zijn eentje en daar mag verandering in komen. “Ik wil er niet uitstappen, wel sta ik open voor een externe investeerder”, zegt Vandebergh, die als CEO de dagelijkse leiding over Bringme heeft. “Om de internationale markt in te palmen, moeten we het hoofdstuk van een enkele aandeelhouder die er zijn centen in steekt, durven af te sluiten. We gaan op zoek naar een partij die mee onze groei kan ondersteunen. Het gaat dus niet alleen over financiële inbreng.”

Nu hebben meer dan 250.000 mensen toegang tot het Bringme-netwerk, maar dat mogen er gerust 250 miljoen worden

Bringme is al actief in de Benelux en in Groot-Brittannië. Welke landen wilt u nog aansnijden?

JO VANDEBERGH. “Op korte termijn willen we ook naar Frankrijk, Duitsland en Spanje. Het businessmodel blijft hetzelfde, de boxen worden gekocht of gehuurd. Maar de commerciële strategie wijzigt. We hebben strategische samenwerkingen afgesloten met bijzondere partners, waaronder Schindler (bekend van de liften, nvdr). Dat is wereldwijd actief, heeft een grote verkooporganisatie en is in staat de installatie en het onderhoud op zich te nemen. Bringme en Schindler zijn voorbestemd samen te werken. Onze technici werken in nieuwbouwprojecten geregeld op enkele meters van elkaar. De liften zitten achter de tweede deur, de boxen van Bringme zitten tussen de eerste en de tweede deur. Met ons heeft Schindler de ontbrekende schakel. Zijn liften vervoeren dagelijks een miljard mensen. Daarnaast heeft het bedrijf deurcontrolesystemen en dankzij ons hebben ze nu ook de logistieke tussenruimte.”

Is Bringme gegroeid uit uw vastgoedactiviteiten?

VANDEBERGH. “Ik kreeg het idee in 2005. Van e-commerce was toen nog geen sprake. Zalando heeft enkele jaren geleden onlinewinkelen hier doen doorbreken. Ik had nooit verwacht dat e-commerce zo exponentieel zou groeien. Maar het beantwoordt duidelijk aan een maatschappelijke behoefte. Door mee te denken over de vastgoedprojecten die ik hielp te ontwikkelen, kwam ik tot de vaststelling dat elk gebouw een geautomatiseerde logistieke hub of een intern postkantoor nodig heeft. Sommigen doen dat af als een pakketautomaat, maar het gaat veel verder dan dat. Wij automatiseren de persoonlijke en de professionele logistiek en ons platform communiceert met andere systemen.”

Voor de zakelijke markt werkt u samen met Ricoh.

VANDEBERGH. “De andere doelgroep zijn bedrijven die willen aansluiten bij het Bringme-netwerk, niet alleen om medewerkers de mogelijkheid te geven hun privébestellingen op het werk te laten leveren. In de eerste plaats willen ze de interne logistiek digitaliseren. IT-afdelingen gebruiken Bringme bijvoorbeeld om 24 uur per dag IT-materiaal beschikbaar te stellen aan de rest van het bedrijf. Om die markt goed te bespelen, werken we samen met Ricoh, ook zo’n gerenommeerde wereldspeler die bij zowat alle bedrijven mee aan tafel zit. Met Ricoh hebben we ook een officiële distributieovereenkomst. Door de samenwerking met Schindler dekken wij overigens zo goed als de hele markt van residentiële gebouwen in de Benelux af.”

Houdt u de productontwikkeling zelf in handen?

VANDEBERGH. “Dat is een kernactiviteit. Ons team heeft 75 medewerkers. Een derde werkt aan de software, daarnaast hebben we ook hardwarespecialisten. Er wordt veel gesproken over the last mile (de koeriers en de afhaalpunten die ervoor zorgen dat de onlinebestellingen uiteindelijk bij de klant raken, nvdr). Bringme is een softwareplatform voor de last inch. Het bedrijf concentreert zich de digitalisering en de automatisering van die allerlaatste logistieke stap, voor de meest uiteenlopende diensten.”

Door de groeiende aandacht voor privacy zal Bringme meer en meer een noodzaak worden.

Op welke omzet mikt u voor 2018?

VANDEBERGH. “We willen er de volgende twee jaar duizend klanten bij krijgen, maar over de omzet en andere cijfers wil ik nog heel discreet blijven. We hebben daar onze redenen voor, de rest van de markt begint wakker te worden. Ik heb naar Belgische normen zeer veel geld geïnvesteerd in Bringme. Anderen richten daarmee een fonds op en participeren in verschillende bedrijven. In mijn carrière heb ik nog geen internationaal verhaal kunnen uitbouwen. Ik heb de jongste jaren bijna letterlijk onder de kerktoren in Leuven gewerkt. Ik vind het veel spannender en interessanter om na een dikke twee jaar al actief te zijn in vier landen. Nu hebben meer dan 250.000 mensen toegang tot het Bringme-netwerk, maar dat mogen er gerust 250 miljoen worden.”

Denkt u aan een externe investeerder omdat u uw operationele taken als CEO wilt overdragen?

VANDEBERGH. “Ik wil dit team voort ondersteunen als chief enabling officer. Zo zie ik mijn rol. Ik zit in een comfortabele positie en ik had mij ook kunnen beperken tot wat amusement in de vastgoedsector. Maar ik wil mijn drie kinderen niet het beeld geven dat hun vader tevreden is als een soort veredelde vermogensbeheerder in stenen. Mijn kinderen studeren of zijn afgestudeerd, ze zetten nu de stappen die de rest van hun carrière zullen beïnvloeden. Ik denk dat ik hen veel beter kan inspireren door te blijven ondernemen. Het is voor mij zeker geen uitgemaakte zaak dat een van mijn kinderen mij opvolgt. Ze mogen van mij zelfs kunstenaar worden, maar ze mogen vooral niet bang zijn om ondernemend te zijn. Ze moeten leren omgaan met fouten, de gevolgen aanvaarden, weer voort durven te gaan en optimistisch blijven. Die mentaliteit is de grootste rijkdom die ik hun kan geven.”

Jo Vandebergh

Over privacy

“Door de vele pakjes in de inkomhal of aan de receptie van bedrijven krijgt de buitenwereld een inkijk in het privéleven van medebewoners of medewerkers. ‘Elke dag een pakje, die moet nogal verdienen’, je kent die uitspraken. Door de groeiende aandacht voor privacy, zal dat meer en meer een issue worden en zullen oplossingen zoals die van Bringme ook meer en meer een noodzaak worden.”


Over e-mail

“Ik beantwoord slechts een of twee keer per week mijn mails. Ik houd mijn mails natuurlijk wel in het oog. Maar ik probeer de tijd te beperken die ik aan mijn mailbox besteed om mijn focus niet te verliezen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content