De 10 geboden van Steve Jobs

De baas van Apple blonk vooral uit in het sturen van het creatieve proces. Hoe maakte hij van Apple het grootste bedrijf ter wereld volgens beurswaarde?

1. Streef naar perfectie. De nacht voor de eerste iPod werd gelanceerd waren Apple-medewerkers de hele nacht in de weer om de ingang voor de koptelefoon te vervangen. Jobs vond die namelijk niet lekker ‘klikken’.

2. Huur experts in. Jobs vroeg aan architect I.M. Pei om het NeXT-logo te ontwerpen en trok Mickey Drexler van Gap aan voordat de Apple-winkels werden gelanceerd.

3. Wees bikkelhard. Jobs is even trots op de Apple-producten die hij voortijdig heeft afgeschoten omdat hij er uiteindelijk geen toekomst in zag.

4. Mijd focusgroepen. “De mensen weten niet wat ze willen totdat je het toont”, zei Jobs. Hij was zijn eigen focusgroep.

5. Blijf studeren. Toen de eerste brochures voor Apple werden ontworpen, bestudeerde hij de lettertypes en lay-out van de brochures van Sony. Terwijl de eerste Mac op de tekentafel lag, ging hij op de parking kijken naar het chassis van Duitse en Italiaanse auto’s.

6. Vereenvoudig. Jobs wilde geen enkele knop op de iPod. De ontwerpers kwamen toen met het befaamde scrollwiel.

7. Bewaar uw geheim. Apple is verdeeld in discrete cellen die elkaar alleen vertellen wat ze moeten weten. Daardoor ontstaat een buitengewone nieuwsgierigheid naar Jobs’ productdemonstraties.

8. Houd de teams klein. Jobs was ervan overtuigd dat hij maar honderd voornamen kon onthouden. Daarom was het oorspronkelijk Macintosh-team precies honderd man sterk.

9. Houd uw beloften. Jobs’ enthousiasme was de voornaamste reden waarom het oorspronkelijke Mac-team drie jaar lang negentig uur per week werkte om een “waanzinnig goed” toestel te maken.

10. Maak steeds betere prototypes. Architecten en ontwerpers bouwden een jaar lang aan een prototype van de Apple-winkel. Jobs veegde het project van tafel en liet ze opnieuw beginnen.

Bron: Newsweek

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content